Elektrické pole Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Elektrické pole Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina Datum vytvoření 3 . 7. 2012 Ročník 2. ročník čtyřletého a 6. ročník osmiletého studia gymnázia Stručný obsah Samostatná práce k procvičení základních fyzikálních vztahů mezi veličinami popisujícími elektrické pole Způsob využití První strana prezentace tvoří zadání práce pro žáky. Postupným procházením dalších stránek rozebíráme řešení a kontrolujeme správnost. Autor Mgr. Petr Zezulka Kód VY_32_INOVACE_28_FZEZ02 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Vyřešte ve dvojicích následující úlohy: Náboj 3,5 μC je rovnoměrně rozmístěn na povrchu kovové koule o průměru 12 cm. Určete plošnou hustotu náboje. Jaké kapacity lze získat spojením dvou kondenzá-torů, jejichž kapacity jsou 200 pF a 300 pF? Kolik elementárních nábojů odpovídá náboji 1 nC? Napětí mezi dvěma rovnoběžnými deskami, jejichž vzdálenost je 3 cm, je 150 V. Jaká je intenzita tohoto pole? Na jaký potenciál vzhledem k zemi se nabije izolovaný vodič o kapacitě 300 pF nábojem 15 μC?

Řešení příkladu č. 1 Vyjdeme z definice plošné hustoty náboje: σ = ΔQ Δ𝑆 σ = 𝑄 4 . π . 𝑟 2 , kde r je poloměr koule σ = 3,5 . 10 −6 4 . π . (6 . 10 −2) 2 C . 𝑚 −2 σ = 77 μ C . 𝑚 −2 Plošná hustota náboje je 77 μ C . 𝑚 −2 .

Řešení příkladu č. 2 Při paralelním spojení kondenzátorů platí: C = 𝐶 1 + 𝐶 2 = (200 + 300) pF = 500 pF b) Při sériovém spojení kondenzátorů platí: 1 𝐶 = 1 𝐶 1 + 1 𝐶 2 = 1 200 𝑝𝐹 + 1 300 𝑝𝐹 C = 120 pF Z uvedených kondenzátorů lze získat kapacity 500 pF a 120 pF.

Řešení příkladu č. 3 Vyjdeme ze vztahu Q = N. e, který vyjadřuje, že každý náboj o velikosti Q lze získat jako celočíselný násobek elementárního elektrického náboje e. N = 𝑄 𝑒 = 10 −9 𝐶 1,602 . 10 −19 𝐶 = 6,2 . 10 9 Náboji 1 nC odpovídá 6,2 . 10 9 elementárních nábojů.

Řešení příkladu č. 4 Vyjdeme ze vztahu pro velikost intenzity homogenního elektrického pole mezi dvěma rovnoběžnými deskami: E = 𝑈 𝑑 , kde U je napětí mezi deskami a d je jejich vzdálenost. E = 150 𝑉 3 . 10 −2 𝑚 = 5 000 V . 𝑚 −1 = 5 k V . 𝑚 −1 Intenzita daného homogenního elektrického pole je 5 k V . 𝑚 −1 (vyjadřuje totéž jako 5 k N . 𝐶 −1 ).

Řešení příkladu č. 5 Vyjdeme ze vztahu, který vyjadřuje přímou úměrnost mezi nábojem na vodiči a jeho potenciálem: Q = C . ϕ ϕ = 𝑄 𝐶 ϕ = 15 . 10 −6 300 . 10 −12 V = 50 000 V = 50 kV Izolovaný vodič se nabije vzhledem k zemi daným nábojem na potenciál 50 kV.