Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Advertisements

ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Třídění směsí Homogenní (stejnorodé, roztoky) Heterogenní (různorodé)
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Start.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Metody dělení složek směsí
Směs není: moč krev vzduch dešťová voda destilovaná voda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Směsi Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_G
Dvousložkové různorodé směsi Mgr. Helena Roubalová
Metody oddělování složek směsí
Separační metody.
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
SMĚSI Látky kolem nás chemické látky směsi např. slaná voda
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
SMĚSI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Renata Jeřábková Základní škola Kolín III., Masarykova 412 Dostupné na
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Směsi, dělení složek směsí
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ.
Metody oddělování složek směsí
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
Oddělování složek směsí.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
2.1 Vím, co jsou směsi, jak vznikají, jaké jsou druhy.
zpracovaný v rámci projektu EU
Obecná chemie SMĚSI VY_32_INOVACE_04 - SMĚSI.
VY_52_INOVACE_02/1/1_Chemie
Směsi.
Směsi Opakovací otázky
Oddělování složek směsí
Zdravotnický asistent, první ročník Směsi Disperzní soustavy Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Směsi,
R.Z. Někdy je třeba jednotlivé složky směsí od sebe oddělit Pak závisí na druhu směsi a na tom, co chceme získat.
SMĚSI. OBSAH Co jsou směsi Skupenství směsí Stejnorodé směsi Různorodé směsi Rozpustnost složek směsí.
KLASIFIKACE LÁTEK Jak lze rozdělit látky, které jsou kolem nás?
Dělící metody používané k oddělování složek směsí Chemie – 8.ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
14 směsi VY_32_INOVACE_14 autor:Mgr. Helena Žovincová identifikace:H2-14 třída:8. předmět:Ch anotace:Materiál slouží k probírání a procvičení nového učiva.
RŮZNORODÉ SMĚSI. OPAKOVÁNÍ Jak se liší stejnorodá a různorodá směs? Jak se nazývají kapalné stejnorodé směsi? Jak ovlivňuje rozpustnost pevných látek.
Směsi I Suspenze, Emulze, Pěna, Mlha, Dým, Aerosol
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C8-002 PředmětCHEMIE 8.ROČNÍK.
DĚLENÍ SMĚSÍ... aneb jak rozdělit směs na jednotlivé složky …
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Oddělování složek směsí -provádí se různými metodami.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Autor: Stejskalová Hana
Oddělování složek směsí.
2.1 Většina látek jsou směsi
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
SMĚSI HRA.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/chemie
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VY_32_INOVACE_Slo_I_01 Směsi 1 ppt.
Uváděj písmenem typ směsi
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky většina CHL v přírodě = směsi některé člověk připravuje (bronz, sklo)

Směsi PŘ: směs složky žula křemen, slída, živec povrchová voda voda, nečistoty (písek, půda) minerální voda voda, minerální látky, oxid uhličitý bronz měď, cín mosaz měď, zinek

Třídění směsí směsi rozdělujeme podle viditelnosti jejich složek na: různorodé – heterogenní – složky rozlišíme okem nebo mikroskopem stejnorodé – homogenní=roztoky – složky nerozlišíme ani mikroskopem koloidní - složky nerozlišíme ani mikroskopem, ale jsou větší než u roztoků (odráží se na nich světlo)

pevná nerozpustná látka Heterogenní směsi typy dvousložkových směsí: název rozptylující složka rozptýlená složka příklad suspenze kapalina pevná nerozpustná látka voda+ písek emulze voda + olej pěna plyn mýdlová pěna aerosol dým pevná látka kouř z komína mlha vodní pára

Homogenní směsi = roztoky pevné (např. mosaz, bronz, sklo) kapalné (např. minerální voda, roztok modré skalice, čaj) plynné (např. vzduch, propan – butan)

Homogenní směsi nejčastější jsou kapalné roztoky vznik rozpuštěním látek v kapalině = rozpouštědlo rychlost rozpouštění závisí na: teplotě roztoku míchání povrchu rozpouštěné pevné látky

Homogenní směsi nasycený roztok = při dané teplotě se v něm nerozpouští další látky nenasycený roztok = za dané teploty se v něm rozpouští další látka množství rozpuštěné látky v roztoku vyjadřujeme různými způsoby – např. v % (hmotnostních, objemových)

Koloidní směsi obsahují částice, které nelze rozlišit ani mikroskopem, jsou však výrazně větší než u roztoků dochází na nich k rozptylu světla → Tyndallův efekt – př. červánky (západ i východ slunce → vodní pára a prach v atmosféře způsobují rozptyl světla) př. mléko, syrový vaječný bílek, majonéza

Oddělování složek směsí = separace Různorodých suspenze – usazování, odstřeďování, filtrace emulze – oddělování v dělící nálevce pěna, aerosoly – plynné složky se postupně rozptýlí

Oddělování složek směsí = separace Stejnorodých kapalné roztoky – krystalizace, destilace další metody: sublimace – přechod z pevného do plynného skupenství (jód,naftalen) chromatografie – výroba léků, obsah jedovatých plynů v ovzduší extrakce

Oddělování složek směsí = separace Filtrace pevná složka se zachytí na filtru kapalná složka projde filtrem = filtrát filtr – síta, tkaniny, štěrk, písek, filtrační papír

Oddělování složek směsí = separace nákres filtrační aparatury:

Oddělování složek směsí = separace Destilace založena na rozdílných bodech varu jednotlivých složek získaná kapalina = destilát – první destiluje kapalina s nižším bodem varu př. voda + líh → b.v. lihu = 78°C kapalina + pevná látka → vždy první kapalina

Oddělování složek směsí = separace nákres destilační aparatury:

Oddělování složek směsí = separace nákres destilační aparatury: Krystalizace využívá schopnosti látek vylučovat se z roztoku ve formě krystalů typy: volná – pomalá, velké krystaly, obsah nečistot rušená – rychlá, malé krystaly, vysoká čistota např. výroba cukru další metody: sublimace (naftalen, jod) chromatografie (výroba léků, obsah jedovatých plynů v ovzduší) extrakce