SOCIÁLNÍ MARKETING doc. Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U44 - 207 e-mail: bacuvcik@fmk.utb.cz www.bacuvcik.com
Podmínka k zápočtu Prezentace na semináři - analýza sociálních marketingových kampaní ve zvoleném oboru nebo Seminární práce na stejné téma Něco ke čtení: Bačuvčík, R., Harantová, L. Sociální marketing Bačuvčík, R., Harantová, L. Sociální marketingové kampaně v Česku I. - III. Bačuvčík, R. Marketing neziskových organizací Harantová, L. Vnímání sociální reklamy vysokoškolskými studenty Kotler, P., Roberto, N., Lee, N. Social Marketing Weinreich, N-K. Hands-on Social Marketing
Témata kampaní Prevence rakoviny Prevence AIDS Prevence dalších nemocí (cukrovka, žloutenka, nemoci srdce a další) Psychické zdraví Poruchy příjmu potravy Proti kouření Proti drogám Proti nadměrnému pití alkoholu (vč. alkohol a mladiství) Zdravý životní styl (zdravé stravování, vyvážený životní styl) Prosazování sportovních aktivit (děti, dospělí) Bezpečnost silničního provozu Bezpečnost na železnici Bezpečnost na kole Bezpečnost chodců Bezpečnost při práci Nebezpečí úrazů Jednání v mimořádné situaci (první pomoc, nahlášení policii, hasičům apod.) Bezpečnost v domácnosti (vč. ochrany majetku) Bezpečnost ve veřejném prostoru (vč. majetku – např. zabezpečení automobilu) Bezpečnost na internetu (vč. kyberšikany apod.) Protipožární ochrana
Témata kampaní Práva dětí (vč. ohrožení – dětská práce, šikana, týrání) Práva žen Práva seniorů Práva národnostních menšin Práva sexuálních menšin Domácí násilí Rasismus a xenofobie Rasismus ve sportu Imigrace a integrace imigrantů Práva zaměstnanců Práva zdravotně postižených (fyzicky, mentálně, vč. jejich sportovních aktivit) Problematika chudoby Lidská práva v globálním měřítku (mučení vězňů, trest smrti, obchod s lidmi, práva žen v muslimských zemích, chudoba a hladomor, svoboda slova atd. - jedna nebo více oblastí) Podpora vzdělávání Ohrožování životního prostředí, znečištění přírody Čistota životního prostředí (odhazování odpadků, úklid po psech apod.) Třídění odpadu Ochrana zvířat Vegetariánství, veganství Biopotraviny
Témata kampaní Spotřeba energie Omezování dopravy (vč. propagace cyklodopravy) Dárcovství krve, kostní dřeně Dárcovství orgánů Dárcovství (finanční, hmotné) a dobrovolnictví Pomoc potřebným Humanitární pomoc Protiválečné kampaně Podpora kultury Ochrana památek Podpora pěstounské péče Korupce Hazard Ochrana národních zájmů Vandalství Všímavost lidí (ochota nahlásit problémové chování apod.) Prosazování náboženských myšlenek Prosazování politických myšlenek, ideologií Kampaně proti globalizaci, kapitalismu Kampaně proti fašismu, komunismu Antikomerční aktivismus Kampaně měst, krajů a státu prosazující určité (nepopulární) politické rozhodnutí
Témata kampaní Hnutí veřejnosti proti (nepopulárním) politickým rozhodnutím Podpora mezinárodní spolupráce Zájmy zaměstnanců (odbory, platy, podmínky) Ochrana autorských práv Podpora regionálních pěstitelů Role celebrit v sociálním marketingu Tabu v sociálním marketingu Interkulturní rozdíly v sociální reklamě Jiné téma.....
Osnova seminární práce 1. Shromážděte příklady alespoň 2 tuzemských a 1 zahraniční kampaně z dané oblasti (včetně konkrétních ukázek, nejlépe aktuálních, z poslední doby). 2. Očekává se analýza, nikoliv pouze popis - jaké byly cíle jednotlivých kampaní, cílové skupiny, byly vzhledem k tomu komunikační prostředky použity adekvátně? 3. Pokuste se získat také informace o „ceně“ kampaně - kdo ji financoval, jaké přínosy měla pro cílovou skupinu, jak se podařilo naplnit cíle kampaně (včetně evaluačních průzkumů), jaký byl ohlas (včetně případných ocenění). 4. Cílem je kampaně porovnat a definovat, v čem spočívají specifika sociální marketingové komunikace ve vybrané oblasti.
Další podmínky: prezentaci je potřeba odprezentovat na hodině a poslat mailem na bacuvcik@fmk.utb.cz vodítkem k tomu, jaké informace o kampaních by v prezentaci měly být obsaženy, je Protokol (viz web) prezentace na cca 10 minut, moderovaná diskuze kdo nestihne prezentovat, odevzdá seminární práci na stejné téma v rozsahu cca 5 stran