PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská
Vzkaz pro vás! Milí šesťáci, protože tu stále nemůžu být s vámi, připravila jsem vám alespoň prezentaci s úkoly na zopakování učiva o ptácích. Všechny zadané úkoly plňte prosím na prázdný papír, který vám rozdá učitel. Úkoly vždy očíslujte a pište již jen odpovědi. Na konci papír odevzdáte k hodnocení. Tak vzhůru do toho! Vaše HR PS: Doufám, že vás to bude i trochu bavit!
1. Úkol Ptáci jsou třídou obratlovců se specifickými znaky, které je odlišují od ostatních skupin. Jedná se o stavbu těla, způsob pohybu, chování i rozmnožování. Vytvořte tedy na papír myšlenkovou mapu, do které zapište alespoň 10 důležitých znaků ptáků. PTÁCI
2. Úkol I mezi ptáky existují rozdíly ve stavbě těla a každý druh je tak dokonale přizpůsoben např. typu potravy, kterou se živí. Prohlédněte si následující obrázky a rozhodněte, čemu jsou zobáky ptáků přizpůsobeny: Nabídka: lov živé kořisti, louskání semínek, sání nektaru z květů, lov hmyzu, louskání ořechů, filtrování potravy z vody A B C
3. Úkol Další přizpůsobení se týká např. prostředí, ve kterém daný pták žije. Napište k následujícím dvěma skupinám ptáků alespoň 4 příklady, jak jsou přizpůsobení prostředí, ve kterém žijí. TUČŇÁCI VRUBOZOBÍ
4. Úkol Také nohy ptáků bývají přizpůsobeny podle typu prostředí, druhu pohybu či způsobu lovu. Rozhodněte, kterým zástupcům patří následující nohy a čemu jsou uzpůsobeny: A B C D
5. Úkol Uveďte k následujícím řádům vždy 2 zástupce: řád: Běžci řád: Vrubozobí řád: Hrabaví řád: Měkkozobí řád: Dravci řád: Sovy řád: Šplhavci řád: Pěvci
6. Úkol Dvěma významnými řády ptáků jsou sovy a dravci. Mají mnoho společného, ale také se v mnohém liší. Vytvořte na papír následující schéma a dopište do něj společné a rozdílné znaky sov a dravců: SOVY DRAVCI
7. Úkol Péče ptáků o jejich mláďata se u jednotlivých druhů liší. Základní rozdíl je v tom, zda svoje mláďata krmí (krmiví ptáci) nebo je za potravou vodí (nekrmiví). Prohlédněte si následující obrázky a rozhodněte, na kterém jsou mláďata krmivá a nekrmivá. Napiš alespoň 2 rozdíly. A B
8. Úkol Zkuste podle následujících popisů poznat zástupce a uveďte jejich jméno rodové i druhové: a) Je to naše největší sova. Peří je žlutohnědé s tmavohnědými skvrnami. Na hlavě má vzpřímená peříčka, která připomínají uši. Žije nejčastěji v horských lescích. Loví hlodavce a je zákonem chráněný. b) Je to původně lesní pták, nyní přizpůsobený životu v okolí lidských sídel. Patří mezi pěvce. Samci jsou kromě žlutého zobáku celí černí, samice hnědé. Potravou je hmyz. c) Je to krásný velký pták žijící výhradně v páru na řekách či větších vodních nádržích. Má bílé zbarvení. Živí se skoro výhradně rostlinnou potravou.
9. Úkol Ne všichni ptáci žijící u nás zde zůstávají také na zimu. Mnozí z nich na zimní období přelétají do „teplých krajů“. Nejčastěji do jižní Evropy nebo na sever Afriky. Vyberte z následujících druhů ptáky, kterým je u nás „zima“ a napiš jejich jména do papíru:
10.Úkol Na závěr zkuste poznat následující zástupce a napsat jejich rodové i druhové jméno k příslušným číslům do papíru: 1 2 3 4 5 6 7
Další poznávačka… 8 13 11 9 12 14 10
A poslední… 15
hotovo! Zkontrolujte si, jestli jste splnili všech 10 zadaných úkolů a váš papír je podepsaný. Poté jej odevzdejte učiteli. Děkuji a hezký den! HR