Předmět (pt) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Předmět Větný člen, který je závislý na slovese nebo přídavném jménu, označuje osobu, věc nebo jev, které jsou slovesným dějem zasaženy. Může být ve všech pádech kromě 1. a 5. pádu. Bývá nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem a infinitivem. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Předmět vystupuje v těchto pádech: Jeli jsme nakonec bez Petra. 3. pád Nemusíš mi nic dokazovat. 4. pád Vidím v dálce člověka. 6. pád Rád čtu o autech. 7. pád Se zloději nechci mít nic společného. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Předmět bývá vyjádřen: podstatným jménem (nejčastěji) Sbírali jsme houby. Záhon plný květin. přídavným jménem Silný se vyvyšuje nad slabším. zájmenem Napíšeme mu. infinitivem slovesa Umíš zpívat? částicí Řekla mi své ano. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Předmět může být: holý Petra sbírala maliny. b) rozvitý Petra sbírala zralé maliny. c) několikanásobný Petra sbírala maliny a ostružiny. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
1) Popište obrázek a použijte při popisu následující slova jako předmět: žížalu, motýlovi, o berušce, s ulitou, značku Spojte je s těmito slovesy: prohlíží si, ulovil, směje se, neví, tahá se ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Srnec neví o berušce. Pták ulovil žížalu. Beruška se směje motýlovi. Zajíc si prohlíží značku. Hlemýžď nosí ulitu. http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=6951&hints=kiwi_on_white_background Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2) Doplňte do vět předměty a určete jejich pády: pravěku dárek K narozeninám jsem dostal . Zajíc okusoval . Vyprávěl nám o . Nepočítal s . Lékař mu na čtení předepsal silnější . Nezapomeň zatelefonovat. Lakomec byl chtivý . Paní učitelka nebyla spokojená s našimi . Nevnímal, protože byl začtený do . Milan se při hodině bavil se . Zimní pobyt na horách prospívá našemu . Koupil jí k svátku . stromky peněz brýle známkami knihy mi námi kytici spolužákem zdraví Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
3) Rozlište předměty holé, rozvité a několikanásobné, holé podtrhněte modře, rozvité zeleně a několikanásobné žlutě . V Klatovech vystavovali také červené, fialové a žluté karafiáty. Naše Eliška má blankytně modré oči. Učili jsme se o slunovratu. Viděl jsem Petra i Pavla. Přemýšlel jsem o ní. Tetička slavila narozeniny i svátek dohromady. Mirek odevzdal velmi zajímavou práci z dějepisu. Finálového zápasu v odbíjené se zúčastnili žáci tachovské a karlovarské školy. http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=18986&hints=Star_Light Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
4) Spojte šipkami rčení a jejich význam, podtrhněte v jednotlivých rčeních předměty: odjet přijít na ten správný nápad dlouho žít utéct utahovat si z někoho ponaučit se uhodit hřebík na hlavičku zvednout kotvy prásknout do bot mít tuhý kořínek dostat za vyučenou dělat si z někoho dobrý den Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
5) Vyhledejte a vyznačte ve větách předměty: Učili jsme se o pravěku. V pekařství prodávali rohlíky, chleba i koláče. Alena si koupila novou sukni. Tomáš mě neustále poučuje. Naše cesta do Prahy byla vyčerpávající. Jako malý jsem se bál strašidel. Petr odevzdal slohovou práci. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Použité zdroje: ČESKÝ JAZYK 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, s. 68. ISBN 80-7238-206-3. ČESKÝ JAZYK 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, s. 69. ISBN 80-7238-206-3. ČESKÝ JAZYK 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, s. 70. ISBN 80-7238-206-3. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.