Dva protikladné cíle a důsledky využití výsledků testování žáků ZŠ RNDr. Pavla Polechová, CSc.
Výsledky jako odraz kvality práce školy nutno měřit vzhledem ke kontextu („přidaná hodnota“) SKUTEČNÉ MINUS OČEKÁVANÉ VÝSLEDKY (S – O) S-O záporné Která škola je kvalitní? ?? průměry výsledků žáků Očekávané výsledky do které školy půjdeme pro příklady dobré praxe? S-O kladné průměrná kvalita zázemí žáků 1 bod ≈ 1 škola
Jeden z modelů měření přidané hodnoty Průměrné výsledky žáků v roce R + t Výsledky žáků v roce R
Kvalita školy Je kvalitní školou ta, která efektivně vzdělává co nejširší spektrum populace, nebo škola, která si předem vyhledá „výběrové“ žáky, jejichž výsledky zabezpečí dobrou polohu v žebříčku škol?
Sledování a vyhodnocování výsledků vzdělávání JE NÁSTROJEM Žák získá Škola získá Použití výsledků Výsledky informujícími školu / o škole mohou být také např. míra záškoláctví a propadání, destinace zamýšlené i skutečné… Klíčový je způsob použití výsledků Rovnost příležitostí se v oblasti výsledků zjišťuje měřením rozdílů výsledků pro různé skupiny porovnání s ostatními školami bez zohlednění sociálního zázemí žáků proti max. příležitostem určení typu školy, do níž se žák „hodí“ DOPAD NA ŽÁKA PŘÍMÝ NEPŘÍMÝ zpětnou vazbu: pracuje škola tak, aby všichni žáci dosahovali svého maxima? stanovení nejbližších individuálních cílů pro max. příležitosti § 2 odst. (1) a) ŠZ?
K § 2 odst. (1) a) Školského zákona…. Pokud je v systému škola provádějící výběr talentovaných, naruší to rovnost příležitostí škol v okolí; pokud se výběr talentovaných žáků provádí v rámci celého systému, rovnost příležitostí se stává pouhou proklamací