Integrovaný rozvoj území Liberec 15. 1. 2014
Obsah prezentace: Cesta k Dohodě o partnerství, klíčové principy pro územní dimenzi Územní dimenze v ČR Integrované nástroje v ČR Promítnutí závěrů jednání a územní dimenze do Dohody o partnerství Další postup při přípravě
Správné zacílené intervencí je základem jejich efektivity
Koncentrace na priority a synergie díky koordinaci partnerů a investic jsou cesty k vyšší účelnosti, hospodárnosti a efektivitě veřejných intervencí
Územní dimenze v ČR
Územní dimenze vychází ze způsobu zohlednění typu území, kdy je specifická podpora (vycházející z místních potřeb) zaměřena na konkrétní území se snahou zajistit jejich udržitelnou konkurenceschopnost vhodnou mobilizací potenciálu i využitím vnějších zdrojů (ESIF). Intervence do území jsou realizovány buď formou individuálních projektů nebo integrovaných nástrojů. Návrh nové evropské legislativy v tomto přináší nové možnosti.
Strategie regionálního rozvoje je výchozím dokumentem
Periférní území Stabilizované území Rozvojové území Typy intervencí / Typy území Periférní území Stabilizované území Rozvojové území Prorůstové intervence Rozvojové intervence Stabilizační intervence
Věcná náplň územní dimenze Integrované nástroje budou obsahovat pouze intervence z části „Územní dimenze“. Národní a celostátní intervence vycházející z národních politik jsou tomuto nadřazeny a intervence v území na ně navazují.
Integrované nástroje v ČR aneb dohoda mezi územními partnery
Schematické znázornění ITI a CLLD (MAS)
Výstup z neformálního jednání s EK, s panem ředitelem Erichem Unterwurzacherem územní dimenzi lze řešit prostřednictvím samostatných OP, specifické prioritní osy/os nebo prostřednictvím nástrojů typu ITI/CLLD ITIs neslouží z pohledu EK a výkladu nařízení pouze pro naplnění minimálního podílu prostředků na městský rozvoj ve výši 5% dle čl. 7 nařízení o ERDF, ale jde o nástroj, prostřednictvím kterého je možné realizovat integrovaným způsobem intervence na jasně definovaném území mezi základní předpoklady pro ustavení ITI patří v první řadě existence strategie rozvoje daného území, poté až např. delegace výběru operací
Výstup z neformálního jednání s EK, s panem ředitelem Erichem Unterwurzacherem EK se bude bránit tomu, aby ITIs byly využívány pouze jako jakási forma regionálních/subregionálních OP; klíčové je vydefinovat, co bude ČR chtít v rámci územní dimenze financovat společně s dostatečným odůvodněním (priority) a až poté mohou být nastaveny alokace (váhy) ohledně toho, jakým způsobem a na jaké úrovni (NUTS II nebo NUTS III) má být řešena územní dimenze, neexistuje univerzální přístup, co by mohla EK doporučit, protože každý stát je specifický z hlediska své velikosti a územně-správního členění – je na kreativitě každého členského státu, jak nastaví model při respektování textu příslušných pasáží nařízení a každý členský stát to hodlá řešit jinak
Výstup z neformálního jednání s EK, s panem ředitelem Erichem Unterwurzacherem Vlastní shrnutí setkání: what – how – who konzervativní přístup EK k extenzivnímu využívání nových nástrojů odpovědnost a jasnost, kdo bude platit za případné korekce
Promítnutí závěrů jednání a územní dimenze do Dohody o partnerství
Dohoda o partnerství (kapitola 3) uvádí: Základním principem pro uplatnění integrovaných přístupů bude věcná (vhodně a logicky provázané a potřebné tematické/sektorové intervence), územní (realizace intervencí ve vhodném, geograficky a ekonomicky spojeném území) a časová (realisticky připravený harmonogram a časové a věcné sladění předpokládaných intervencí) provázanost intervencí realizovaná na základě kvalitní strategie rozvoje území.
Dohoda o partnerství (kapitola 3) uvádí: Integrované strategie (realizované prostřednictvím fondů ESI) budou v českém kontextu představovat Integrované územní investice (ITI), tzv. Integrované plány rozvoje území (IPRÚ) a Komunitně vedené strategie místního rozvoje (SMR).
Dohoda o partnerství (kapitola 3) uvádí: Pro zajištění propojenosti mezi řídícími orgány, integrovanými strategiemi v území a za účelem efektivní implementace územní dimenze bude zřízena tzv. „Stálá konference“, a to na národní a na regionální úrovni.
Dohoda o partnerství (kapitola 3) uvádí: Stálá konference na národní úrovni bude Stálá konference odrážet potřeby slaďování především mezi řídícími orgány prostřednictvím k tomu zřízených platforem a mezi řídícími orgány a regionálními partnery prostřednictvím zastoupení tzv. regionálních stálých konferencí.
Dohoda o partnerství (kapitola 3) uvádí: Stálá konference na regionální úrovni bude sloužit ke slaďování investičních záměrů na území krajů a bude dávat doporučení k zaměření a slaďování výzev pro individuální projekty a integrované nástroje v rámci územní dimenze.
Další postup při přípravě integrovaných nástrojů ve vazbě na přípravu Dohody o partnerství a nové operační programy
Předložení Dohody o partnerství Vládě/EK březen 2014 Předložení operačních programů Vládě/EK následně Jednání s řídícími orgány o vymezení ÚD leden/únor Příprava a schválení Metodického pokynu pro IN únor/březen Příprava IN (strategie) nositeli v území .... 2014
Děkujeme za spolupráci Tým GS david.sventek@gmail.com