Seminář z BP Motto: „Jít za poznáním, to je, pane, život svrchovaně činný. Když řeknete věda, říkáte tím také úsilí, trpělivost, vytrvalost, obětavost, poctivost – samé požadavky života činného – a života mravního.“ (T. G. Masaryk v Karel Čapek: Hovory s T. G. Masarykem)
Etický kodex výzkumných pracovníků v AV ČR Akademický sněm AV ČR na svém XXVIII. zasedání dne 20. dubna 2006 schválil a na svém XXXVI. zasedání dne 22. dubna 2010 a XLV. zasedání dne 16. prosince 2014 doplnil tento
Východiska kodexu Etický rámec výzkumu, usnesení vlády České republiky ze dne 17. srpna 2005 č. 1005; - Evropská charta pro výzkumné pracovníky, 2005/251/ES, Úřední věstník Evropské unie ze dne 22. března 2005;
Obsah kodexu Řídit se zákl. lidskými mravními principy a zásadami Vědu a výzkum považovat za integrální součást kultury a základ inovací Vystupovat proti neetickému a nevhodnému užití vědeckých poznatků Rozšiřovat a prohlubovat své znalosti a usilovat o zlepšení svých odborných schopností
Kodex učitele https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/130090144 Práce Květy Trčkové - ETICKÝ KODEX UČITELE
PhDr. Slavomír Pejčoch Zeptejme se však, jsou-li naše děti vedeny к etickému chování v životě, jaký mravní kodex jim naši učitelé vštěpují? Naučí se dívat na svět, na vzdálené národy s pocitem tolerance a porozumění? Dozvědí se o duchovních bojích, které tu vedli velcí mužové po tisíce let? A naučí se na lidi kolem sebe dívat jako na své bližní, kteří nesou světem stejný lidský úděl? Dozvědí se o lidském svědomí a u jeho úloze, o obtížnosti a riziku boje za pravdu a pokrok na zemi? Dají jim snad učitelé intelektuální a citovou výbavu pro těžké okamžiky života? Nikoliv.
Charta učitelů přijata na mezivládní konferenci o postavení učitelův Paříži v roce 1966. Učitelské organizace by měly vypracovat kodex etiky učitele, popřípadě kodex chování učitele, takovéto kodexy jsou významným přínosem pro zabezpečení prestiže učitelského povolání a pro plnění profesionálních povinností v souladu s přijatými principy.
2005 ing. M. Šojdrová Jednotlivé školy přijímají své interní etické kodexy, „desatera", pravidla, která jsou součástmi školních řádů.
Etika ve škole Manažeři na školách považují oblast etiky, etického chování a etické výchovy za důležitou součást své práce, ale nemají v této oblasti dostatek informací" - se potvrdil. První část tvrzení podpořilo 83% respondentů. Druhá
Dotazy a výsledky KP Jsou ve školách nastavena pravidla etického chování učitelů? (36%) Potřebují ředitelé základních škol etický kodex učitelů? (76 %) Uvědomují si ředitelé, že kodex by mohl být jedním z nástrojů řízení? (67 %) Považují ředitelé oblast etiky za důležitou součást své řídící práce. (83 %)
faktory stanovené R. Roche-Olivar: 1. Přijetí žáka takového, jaký je - vyjádření sympatie 2. Atribuce - přisuzování pozitivních vlastností - věřit a důvěřovat 3. Induktivní disciplína - klidné poukazování na důsledky negativních jevů 4. Pobízení k prosociálnímu chování - přiměřené 5. Stimulace prosociálnosti - odměna a trest Ladislav Lencz doplnil výčet: 6. Vytvořit ze třídy výchovné společenství 7. Formulovat jasná a splnitelná pravidla 8. Zapojit do výchovného procesu i rodiče 9. Být nositeli radosti
motto Pedagog smí mít chyby. Ale vždy musí být autentický, vnitřně pravdivý.
Profesně etický kodex učitele sou-sonov 1. Profese učitele je mimořádně silně eticky exponovaná. 2. Profese učitele je jedno z nejzávažnějších humanitních poslání. Učitel je odpovědný rozmanitým společenským institucím (např. rodině, státu), lidským instancím (např. dítěti, rodičům, národu, lidstvu), ale i instancím nadosobním (např. dějinným, budoucnosti, lidství, pravdě, duchu). 3. Učitel ustavičně poměřuje své profesní působení i mimoprofesní chování nejvyššími humanitními normami – základními dokumenty o lidských právech, zvláště pak listinou práv dítěte. 4. Učitel se v duchu demokratických principů snaží respektovat, uplatňovat a obhajovat občanská a politická práva a svobody, především svobodu v přístupu ke vzdělávání a právo na stejné šance ve vzdělávání pro všechny.
Profesně etický kodex učitele 5. Učitel se ustavičně snaží odhalovat vědomé i nevědomé formy netolerance a nespravedlnosti ve výchovně vzdělávacím procesu – jak u sebe, tak u kolegů a v celé společnosti – a snaží se přispět k jejich odstranění. 6. Učitel přijímá svou profesi nejen jako běžné zaměstnání a výdělečnou činnost, ale jako celoživotní poslání vyžadující nasazení celého člověka. 7. Učitel se tímto profesně etickým kodexem zavazuje především k tomu, že bude i nad rámec svých pracovně právních povinností, vymezených např. zákoníkem práce, pracovní smlouvou, vnitřním řádem školy apod., naplňovat lidský a společenský smysl profese učitele především ustavičnou prací na sobě, rozvíjením a prohlubováním své osobnosti. 8. Veřejná pověst a společenská prestiž učitele vyžaduje, aby i mimoprofesní chování a osobní život učitele byly v souladu s obecně přijatými mravními normami.
Pracovní přístup v KP Zadání KP (např. bakalářské) Technické parametry práce a ukládání (předejít zbytečnému plýtvání časem) Seznámení se s časovou posloupností Plán práce směřující k dokončení a odevzdání v řádném termínu
Plán práce Stanovení cílů v KP (bakalářský stupeň s přesahem na navazující magisterský stupeň) Stanovení metod práce k dosažení výsledků Seznámení se s problematikou (práce jiných autorů co zjistili a publikovali)
Plán práce Normy pro tvorbu výstupů – Textových: jazykové (pravopis), formální Mapových: tvorba mapy v GIS nebo jiném software Nemapových (grafických): – schémata, řezy, grafy, tabulky …
Normy a postupy http://geography.upol.cz/soubory/studium/KP_Pokyny_k_odevzdavani_2015.pdf http://geography.upol.cz/soubory/studium/KP_Technicka_doporuceni_2015.pdf Citační norma literatury a zdrojů dat – ISO, citace geografické obory Normy pro tvorbu map (kartografické principy)
Zdroje dat Mapové zdroje: wms služby (CENIA + Kontaminace, …) Obrázkové prohlížeče (ČUZK, oldmaps, …) Datové a databázové (ČHMÚ, ČSU, …
Práce se zdroji dat Objednávka, fakturace, sestavení smlouvy o užití výsledků, poskytnutí závěrů práce, dodržování písemných závazků