POZOROVÁNÍ CHLUPŮ SAVCŮ A TEXTILNÍCH VLÁKEN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

POZOROVÁNÍ CHLUPŮ SAVCŮ A TEXTILNÍCH VLÁKEN Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu Dokončeno 4. 12. 2012

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová Název: VY_32_INOVACE_12_SPř Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Seminář z přírodopisu - Pozorování chlupů savců a textilních vláken Anotace: Výuková prezentace, sloužící k vysvětlení rozdílů mezi stavbou chlupu, vlasu a syntetického vlákna, obsahuje náměty pro samostatnou práci žáků. Datum dokončení: 4. 12. 2012

Vysvětlivky k pomocným symbolům: Určeno k zápisu do protokolů. Přemýšlejte, řešte problém.

Několik otázek k zamyšlení: Jaký význam má pro savce ochlupení kůže? Jak se člověk vyrovnal se ztrátou ochlupení? Jaké chlupy – zvířecí, rostlinné, či jiné, člověk využívá k výrobě oděvů? Slyšeli jste někdy o dutých vláknech? Chtěl by někdo z vás být detektivem? Víte, co jsou forenzní vědy?

Teoretický úvod: srst je typická pro savce chlupy savců jsou vychlípeninou pokožky chlup je ukotven ve škáře, která jej vyživuje a inervuje je spojen se svalovým napřimovačem tvoří jej neživé buňky s vysokým obsahem keratinu bývá napojen na mazovou žlázu

Popis chlupu savců I. Sáček senior, [cit. 2012-12-03], dostupné pod licencí Creative Commons na www.: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anatomy_and_physiology_of_animals_A_hair-cs.jpg

Lidský vlas vytržený z váčku, tzv. cibulka

Srst pesíky - dlouhé chlupy, silnější a rovné, vyčnívají nad podsadou někdy jsou pesíky přeměněné v ostny, bodliny nebo šupiny podsada - hustá, jemná, kratší chlupy osiníky – vrcholová část zahnutá, k vrcholu se zužují, spodní část vlnitá vlníky – ztlustlé, vlnité, vrcholová část nezúžená, chybí v letní srsti

Osiník bývá v horní části zúžen a zalomen až do úhlu 45°

Vnitřní stavba chlupu uvnitř je kanálek vyplněný dření lední medvědi a některé ovce mají chlup dutý dřeň je obalena kůrou z pokožkových buněk na povrchu chlupu je kutikula, tvořící šupinky, někdy přitisklé někdy odstáté

Kanálek vyplněný dření bývá patrný už při malém zvětšení

Chlup savců pokrývá kutikula a vytváří charakteristické šupinky [cit. 2012-12-03], dostupné na www.: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Haarstrukturen_im_Vergleich.png

Někdy šupiny odstávají – psí podsada dřeň šupina

Někdy jsou šupiny přitisklé – obarvená srst ovce

Tvar šupin na povrchu chlupu je charakteristický pro každý druh - ovce

Hmatové chlupy nemá pouze člověk, přesahují ostatní srst, jsou pohyblivé Nick Jewell, [cit. 2012-12-03], dostupné pod licencí Creative Commons na www.:thttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Makari%27s_Whiskers_edit1.jpg

Syntetická vlákna jsou na povrchu hladká a nemají dřeň - polyester

Akrylové vlákno

Pozorujte stavbu srsti různých druhů savců Úkol č. 1: Pozorujte stavbu srsti různých druhů savců

Potřeby: Mikroskop, lupa, binokulární lupa, podložní a krycí skla, preparační jehla, pinzeta, pipeta, filtrační papír, nůžky, vzorky chlupů savců, textilií, lidské vlasy, (ethanol, glycerol).

Postup Pomocí lupy ve vzorcích přinesených chlupů savců rozlište pesíky a podsadu, v podsadě osiníky a vlníky. Do protokolu zakreslete tvar jednotlivých chlupů, popište je, pojmenujte původ. Z osiníků zhotovte mikroskopický preparát a ověřte si jeho stavbu pod mikroskopem.

Pozorujte vnitřní a vnější stavbu zvířecích chlupů a lidského vlasu Úkol č. 2: Pozorujte vnitřní a vnější stavbu zvířecích chlupů a lidského vlasu

Šupiny na lidském vlasu

Postup Zhotovte mikroskopický preparát z jednotlivých vzorků a pozorujte při nejmenším zvětšení. Vhodnější jsou světlé chlupy. Do protokolu zakreslete tvar dutiny, případně dřeně a povrch chlupu. Stejně postupujte s lidským vlasem.

Poznejte rozdíl ve stavbě chlupu a umělého vlákna Úkol č. 3: Poznejte rozdíl ve stavbě chlupu a umělého vlákna Detektivové sbírají na místě činu nejenom otisky prstů, ale i různá vlákna. Technici v laboratořích pak mají určit, jaký je jejich původ.

Syntetické vlákno nemá dřeň, kůru, ani šupiny na povrchu, je stejnoměrně silné.

Postup Zhotovte mikroskopický preparát z namíchaných vláken oděvů a srsti. Pod mikroskopem určete, která vlákna jsou živočišného původu a která jsou syntetická. Syntetické vlákno nakreslete a popište.

Závěr: Jaký význam má zvířecí srst? Jaké typy chlupů ji tvoří? Co zvyšuje izolační schopnost chlupů? Vlníky vypadávají najednou. Jak se tomuto jevu říká? Podle jakého znaku lze rozeznat živočišný chlup od umělého vlákna? Co dělá forenzní technik?

Zdroje informací http://cs.wikipedia.org/wiki/Chlup_(zoologie) http://cs.wikipedia.org/wiki/Vlas Neoznačené fotografie jsou autorky vlastní.