Etopedie Mgr. Lenka Gajzlerová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Etopedie Mgr. Lenka Gajzlerová gajzlerova@ped.muni.cz 18.4.2011 Kapitoly str. 367

Etopedie zabývá se edukací, reedukací a profesní přípravou jedinců s PCH děti, mládež a dospělý s poruchami chování cíl změny v chování jedince přerušení sociálně nepřijatelného trendu v jeho chování předcházení narušení vztahu jedince k jeho sociálnímu prostředí zkrácení období narušených vztahů

Porucha emocí nebo chování (PE, PCH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem projevy mají nepříznivý vliv na školní výkon, včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností projev narušeného vztahu k výchově, společnosti, sobě samému

Základní pojmy ADHD ADD ODD „Attention Deficit Hyperactivity Disorders“ hyperaktivita s poruchou pozornosti ADD Attention Deficit Disorder porucha pozornosti (bez hyperaktivity); syndrom snížené pozornosti ODD Oppositional Defiant Disorder porucha chování s opozičním vzdorem; opoziční vzdorné chování

Legislativa zákon 109/2002 – o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů novela - Zákon č. 383/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb. vyhláška 438/2006 – kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních vyhláška 458/2005 – kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchově vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče

Edukace

Problémový žák v běžné třídě Dostává negativní zpětnou vazbu Je omezen v perspektivě své budoucnosti Je oslabován v motivaci ke školní práci Je uzavřen v cyklickém selhávání

Problémový žák podle učitele Žák, který se špatně učí Narušuje kázeň ve třídě Je sám se sebou nespokojený Má osobní nebo psychické potíže Má nízké sebevědomí Vyžaduje stálou podporu a zvýšenou pozornost (zvýšené nároky na učitele)

Preventivní principy v edukaci Zanedbání problému = prohlubování Správná a včasná identifikace problému (zabraňuje etiketizaci, mobilizace podpůrných systémů) Důslednost, spravedlivá pravidla Reálné příkazy Utváření podmínek pro zažití úspěchu Pozitivní přístup (ped. optimismus) Podpora vzájemnosti, sounáležitosti Podpora samostatnosti a individuality Reagování bez emocí, nadhled Smysluplnost výuky a požadavků Otevřenost pro diskusi Umění naslouchat Neposilovat syndrom Pygmalion Kooperace s odborníky

Školská zařízení pro ÚV a OV Rozhodnutí soudu Předběžné opatření Diagnostický ústav pro děti a mládež ÚV a OV Dětský domov ÚV Dětský domov se školou ÚV Výchovný ústav ÚV a OV

Edukace jedinců s ústavní a ochrannou výchovou Ústavní výchova nařizuje ji soud dle zákona o rodině nebo zákona o soudnictví ve věcech mládeže do 18 let trvá tak dlouho, pokud je nezbytně nutné, nejdéle do dosažení zletilosti zrušit ji musí soud Ochranná výchova nařizuje se jedincům od 12 do 18 let podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže u dětí od 12 do 15 let – za spáchání trestného činu, za který byl uložen výjimečný trest mladistvým od 15 do 18 let za trestný čin, pokud je pravděpodobné, že bude mít vyšší efekt, než odnětí svobody pouze ve speciálních školských výchovných zařízeních

Systém školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy dětem ve věku 3-18 let (max. 19) zařazení – na základě rozhodnutí soudu školská zařízení diagnostický ústav dětský domov dětský domov se školou výchovný ústav

Diagnostický ústav děti krátkodobě - zpravidla na 8 týdnů provádí komplexní diagnostiku  umístnění do školského zařízení poskytuje preventivně-výchovnou péči na základě žádosti rodičů péči dětem s nařízenou ústavní výchovou péči dětem s uloženou ochrannou výchovou zadrženým na útěku z jiných zařízení nebo od rodičů

Úkoly DÚ diagnostické vzdělávací terapeutické výchovné a sociální formou pedagogických a psychologických činností vzdělávací zjištění úrovně dosažených ZN, DO stanovení SVP terapeutické prostřednictvím ped. a psych. činností směřující k nápravě poruch výchovné a sociální Vztahují se k osobnosti dítěte, rodinné situaci, nezbytné sociálně- právní ochraně organizační Souvisí s umisťováním do dalších zařízení koordinační k prohloubení a sjednocení odborných postupů ostatních zařízení

Dětský domov edukaci zajišťuje stát pro děti s nařízenou ústavní výchovou, které nemají závažné poruchy chování (umístěny ze sociálních důvodů) zpravidla od 3 do 18 let

Úkoly DD výchovné vzdělávací sociální žijí v rodinných skupinkách po 6-8 dětech do školy dochází mimo DD umisťují se i nezletilé matky spolu s jejich dětmi

DD se školou edukace dětí s nařízenou ústavní výchovou mají závažné poruchy chování nebo přechodnou či trvalou duševní poruchu vyžadují výchovně – léčebnou péči zařazovány i děti s uloženou ochrannou výchovou a nezletilé matky se závažnými poruchami chování, nebo duševní poruchou i s jejich dětmi děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky při přetrvání poruchy – přeřazení do výchovného ústavu

Výchovný ústav zařazeny děti starší 15 let se závažnými poruchami chování na základě nařízené ústavní nebo uložené ochranné výchovy může být umístěno i dítě starší 12 let – na základě uložené ochranné výchovy a se závažnými poruchami chování

Úkoly VÚ výchovné vzdělávací sociální jako součást se zřizuje ZŠ, nebo SŠ ve třídě více ročníků

video http://www.ceskatelevize.cz/porady/102147254 41-deti-pozor/video/

SVP Středisko výchovné péče preventivně výchovné zařízení

Cíle a úkoly prevence odstranění či zmírnění již vzniklých PCH eliminace prohlubování negativního dopadu PCH na sociální vztahy, spolupráce s rodinou spec.ped. a ped.-psy. Intervence rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, náprava problémů v učení atd. spolupráce se školou spolupráce s ostatními institucemi probační mediační služba (PMS) pro osoby, kteří porušili zákon pracovník má dohled, kontrolu u lidí prvotrestaných, malých prohřešků, neúmyslných prohřešků

Cílový klient 3 – 26 let (školská zařízení, soukromá i stání) děti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji jedincům propuštěným z ústavní výchovy (ÚV), ochranné výchovy (OV) při jejich integraci do společnosti

Formy činnosti poradenské, speciálně pedagogické, psychoterapeutické, výchovné konzultační pomoc všem, kdo se o problematiku PCH zajímají metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH přímá preventivně výchovná péče forma ambulantní, stacionární (2 měs. 8-18:00), internátní – 2 měs. forma individuální, skupinová přímo práce s klientem ve středisku

Zákon 109/2002 o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů