Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
Advertisements

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
Pokusné určení tepla.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Měření fyzikálních veličin – Měření objemu
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU –10-1
Měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Vlastnosti látek Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Hydrostatický tlak – výpočet (soustava SI) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_0 2 _05_úvod do fyziky Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Opakování 6.roč. VeličinaJednotkaMěřidla Název Značka Název, značka délkad V kilogram,kg stopky, hodinky hustota ρ - teplota metr,m krejčovský, skládací,
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
Hustota-výpočet hustoty
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Těžiště a stabilita těles, Skládání sil
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Hydraulická zařízení – řešení úloh
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Fyzika hrou-opakování I.
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Měření fyzikálních veličin
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Souhrnná cvičení-pohyb těles
PROVĚRKY Převody jednotek (délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Fyzika hrou-opakování I.
Pohyb těles-fyzika hrou
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Výkon: výpočty příkladů z praxe
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07Délka,hmotnost-test
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
Teplota – souhrnná cvičení I.
Převody jednotek – shrnutí, procvičení
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Interaktivní test na jednotky základních fyzikálních veličin
PROVĚRKY Výpočet práce a výkonu.
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 04/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.14_cemu_jste_se_ve_fyzice_naucili_fyzikalni_veliciny Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí.

Mezinárodní soustava jednotek označovaná zkratkou SI při měření užíváme jen zákonné měřící jednotky, téměř na celém světě se stala základem Mezinárodní soustava jednotek (SI), přehled základních i odvozených jednotek SI i jejich násobků a dílů je v Tabulkách, vedle těchto jednotek jsou povoleny i další, např. litr, minuta, den, tuna (http://www.cmi.cz/)

pravítko, metr, pásmo, posuvné měřítko, měřítko s laserem, Doplň údaje fyzikálních veličin: A) symbol (značka) veličiny B) základní jednotka C) další používané jednotky D) měřidlo, měřící přístroj D) pravítko, metr, pásmo, posuvné měřítko, měřítko s laserem, atd. A) d DÉLKA C) km, dm, cm, mm atd. B) m

Doplň údaje fyzikálních veličin: A) symbol (značka) veličiny B) základní jednotka C) další používané jednotky D) měřidlo, měřící přístroj E) vzorec pro výpočet fyzikální veličiny C) tuna, gram, miligram… HMOTNOST D) váhy A) m B) kg E) např. m=ρ∙V

D) odměrný válec, pipeta, byreta Doplň údaje fyzikálních veličin: A) symbol (značka) veličiny B) základní jednotka C) další používané jednotky D) měřidlo, měřící přístroj E) vzorec pro výpočet fyzikální veličiny C) dm³, cm³, mm³, l, ml, hl, atd. D) odměrný válec, pipeta, byreta A) V OBJEM B) m³ E) objem kvádru: V=a∙b∙c

HUSTOTA C) g/cm³, A) ρ kg/l B) kg/m³ D) hustoměr E) ρ=m/V Doplň údaje fyzikálních veličin: A) symbol (značka) veličiny B) základní jednotka C) další používané jednotky D) měřidlo, měřící přístroj E) vzorec pro výpočet fyzikální veličiny HUSTOTA C) g/cm³, kg/l A) ρ B) kg/m³ D) hustoměr E) ρ=m/V

Doplň údaje fyzikálních veličin: A) symbol (značka) veličiny B) základní jednotka C) další používané jednotky D) měřidlo, měřící přístroj B) K (kelvin) TEPLOTA C) °C A) T, t D) teploměr

Doplň údaje fyzikálních veličin: A) symbol (značka) veličiny B) základní jednotka C) další používané jednotky D) měřidlo, měřící přístroj B) s sekunda ČAS C) min., hod., den, atd. A) t D) stopky…

Doplň údaje fyzikálních veličin: A) symbol (značka) veličiny B) základní jednotka C) další používané jednotky D) měřidlo, měřící přístroj E) vzorec pro výpočet fyzikální veličiny C) kN D) siloměr SÍLA A) F B) newton N E) F=m∙a

Doplň údaje fyzikálních veličin: A) symbol (značka) veličiny B) základní jednotka C) další používané jednotky D) měřidlo, měřící přístroj E) vzorec pro výpočet fyzikální veličiny C) km·h-1 D) tachometr A) v RYCHLOST B) m·s-1 D) v=s/t

D) manometr (tlakoměr) Doplň údaje fyzikálních veličin: A) symbol (značka) veličiny B) základní jednotka C) další používané jednotky D) měřidlo, měřící přístroj E) vzorec pro výpočet fyzikální veličiny C) kPa, MPa, hPa … D) manometr (tlakoměr) A) p TLAK B) pascal Pa E) p=F/S p= h∙ρ∙g

PRÁCE B) joule A) W J C) kJ, MJ, GJ D) W=F∙s Doplň údaje fyzikálních veličin: A) symbol (značka) veličiny B) základní jednotka C) další používané jednotky D) vzorec pro výpočet fyzikální veličiny A) W B) joule J PRÁCE C) kJ, MJ, GJ D) W=F∙s

Doplň údaje fyzikálních veličin: A) symbol (značka) veličiny B) základní jednotka C) další používané jednotky D) vzorec pro výpočet fyzikální veličiny C) kW, MW A) P VÝKON B) watt W A) P=W/t

TEPLO B) J A) Q D) C) Q=m∙c∙(t−t1) kJ, MJ, GJ Doplň údaje fyzikálních veličin: A) symbol (značka) veličiny B) základní jednotka C) další používané jednotky D) vzorec pro výpočet fyzikální veličiny B) J A) Q TEPLO D) Q=m∙c∙(t−t1) C) kJ, MJ, GJ

Doplň tabulku: SYMBOL (ZNAČKA) VELIČINY JEDNOTKA FYZIKÁLNÍ VELIČINY VZOREC PRO VÝPOČET VELIČINY ELEKTRICKÝ PROUD ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ ELEKTRICKÝ ODPOR

Ověř si správnost doplnění tabulky: SYMBOL (ZNAČKA) VELIČINY JEDNOTKA FYZIKÁLNÍ VELIČINY VZOREC PRO VÝPOČET VELIČINY ELEKTRICKÝ PROUD I A I=U/R ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ U V U=I∙R ELEKTRICKÝ ODPOR R Ω R=U/I

Jak se nazývá měřící přístroj pro měření elektrického proudu a elektrického napětí? ampérmetr-měří el. proud voltmetr-měří el. napětí

Převeď: 2,5h= ? min 7800 kg/m³ = ? g/cm³ 0,5 km = ? m 10 m/s = ? km/h 650 cm = ? dm 72 km/h = ? m/s 0,08 t = ? kg 1 000 hPa = ? Pa 15 kg = ? g 200 mA = ? A 30 000 mg = ? kg 0,04 kJ = ? J 50 ml = ? l 0,008 MW = ? W 0,003 l = ? ml 0 °C = ? K

Kontrola výsledků převodů: 2,5h= 150 min 7800 kg/m³ = 7,8 g/cm³ 0,5 km = 500 m 10 m/s = 36 km/h 650 cm = 65 dm 72 km/h = 20 m/s 0,08 t = 80 kg 1 000 hPa = 100 000 Pa 15 kg = 15 000 g 200 mA = 0,2 A 30 000 mg = 0,03 kg 0,04 kJ = 40 J 50 ml = 0,05 l 0,008 MW = 8 000 W 0,003 l = 3 ml 0 °C = 273 K

Řekni název tohoto délkového měřidla POSUVNÉ MĚŘÍTKO

osobní váha, laboratorní váha, kuchyňská váha Řekni názvy alespoň tří vah osobní váha, laboratorní váha, kuchyňská váha

pipety byreta odměrný válec Řekni název měřidel. Jakou fyzikální veličinu měří? pipety byreta odměrný válec

Řekni název měřidla, z jakých částí se skládá a jakou fyzikální veličinu měří? KALORIMETR: vnitřní nádoba, vnější nádoba, vnitřní víko, vnější víko, míchadlo, teploměr, izolační část. Měřidlo TEPLA.

Jakou fyzikální veličinu měří? Řekni název měřidla. Jakou fyzikální veličinu měří? Manometr (tlakoměr): mechanické měřidlo TLAKU plynu nebo kapaliny.

Jakou fyzikální veličinu měří? Řekni název měřidla. Jakou fyzikální veličinu měří? HUSTOMĚR (AREOMETR): Slouží k měření hustoty kapalin na základě Archimédova zákona.

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://cs.wikipedia.org/wiki/ [cit.: 2012-04-04] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Wooden_hourglass_3.jpg [cit.: 2012-04-04] http://elektross.gjn.cz/obrazky/proud25a.jpg cit.: 2012-04-04] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Calibro_con_rondella_1.jpg [cit.: 2012-04-04] http://www.levnyelektro.cz/fotky9431/fotos/_vyrn_3795070.jpg [cit.: 2012-04-04] http://data.vsedomu.cz/elektro/0005/460/vaha-osobni-bosch-ppw-2250.jpg [cit.: 2012-04-04] http://www.vahy-tep.cz/images/img-lr-eg.jpg [cit.: 2012-04-04] http://www.didaktik.cz/images/fyzika/ostatni/Kalorimetr_XL.jpg [cit.: 2012-04-04] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Measuring_cylinder_hg.jpg [cit.: 2012-04-04] http://www.labstockstore.com/v5Files/sfwlHpleNfygCJH2/144992/640/veegee_burette.jpg [cit.: 2012- 04-04] http://labsklo.vkatelier.cz/pic/obr15.big.jpg [cit.: 2012-04-04] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/Manometr.jpg [cit.: 2012-04-04] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Ar%C3%A4ometer.jpg [cit.: 2012-04-04] http://www.thermofisher.cz/editor/filestore/product_details/7110_1005A.jpg [cit.: 2012-04-04]

Metodika prezentace: Žák vyjmenuje všechny fyzikální veličiny, které zná. Určí symbol fyzikální veličiny, základní jednotku, další používané jednotky, měřící přístroj fyzikální veličiny a vzorec pro výpočet fyzikální veličiny. Žák zná fyzikální veličiny (délka, hmotnost, objem, hustota, čas, teplota, síla, rychlost, práce, výkon, teplo, elektrický proud, elektrické napětí, elektrický odpor a další). Žák umí převádět jednotky fyzikálních veličin. Žák podle obrázku pozná měřidlo fyzikální veličiny a přiřadí k měřidlu fyzikální veličinu, kterou měřící přístroj měří.