Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 21/12/2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IBM … creating the future of learning Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyly při přípravě i realizaci distančního vzdělávání dospělých RNDr. Jana Pradlová,
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Co a jak silně ovlivňuje šance na dosažení vyššího vzdělání? Petra Anýžová K ONFERENCE PIAAC: P ŘEDPOKLADY ÚSPĚCHU V PRÁCI A V ŽIVOTĚ 27. L ISTOPADU 2013.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Sociální mobilita Definice sociální mobility Typy sociální mobility
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
MODELOVÁNÍ Petr Matějů
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Analýza kvantitativních dat I. Vztahy mezi 3 znaky v kontingenční tabulce - úvod Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Sociální sítě a sociální kapitál – úvod do problematiky 1
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na víceleté gymnázium Poznatky z longitudinálního výzkumu CLoSE Jana Straková, David Greger.
ČLENĚNÍ ZAMĚSTNANCŮ.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Analýza kvantitativních dat I. Vstupní test ze znalostí designu kvantitativního sociologického výzkumu Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz poslední aktualizace.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Personální plán pro podnikatelský plán
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně Ing. Josef Bürger Situace na trhu práce v Jihomoravském kraji
Potřeby trhu práce a vzdělávací programy škol z pohledu úřadu práce Jihlava
Klasifikace zaměstnání CZ-ISCO Seminář dne 18. a Tato prezentace byla vytvořena s finanční podporou Evropské komise. Názory v ní vyjádřené jsou.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Sociální stratifikace.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada42 AnotaceTrh.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta HODNOTA A POSTOJ OŠETŘOVATELSTVÍ PRO VEŘEJNOST Prezentace diplomové práce: Vedoucí.
Model struktury strategického managementu
ČESKÁ REPUBLIKA a sociální stratifikace Huynh, Borovičková, Rejfek, V6A.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
Situace na trhu práce Pardubický kraj.
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v ZS 2015
Marketingový plán podniku
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Historická sociologie, FHS UK
Informační seminář Projekt Dejte práci šanci
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:. Mgr
SOCIOLOGIE VZDĚLÁNÍ.
Sociální pozice, sociální role
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Důsledky oborově nerovnoměrné vzdělanostní expanze pro návratnost vzdělání na trhu práce Tomáš Doseděl, Tomáš Katrňák
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Změny na trhu práce?.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 21/12/2012 Historická sociologie, FHS UK Stratifikační výzkum Sociální mobilita III. Sociální kapitál a nerovnosti: zakotvenost zdrojů v sociální síti a dosahování statusu. Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 21/12/2012

Modely dosahování statusu (SES) „status attainment“ → „regresní“ přístup k sociální mobilitě

Základní model dosahování statusu Blau & Duncan 1967 (base model)

Základní stratifikační model dosahování statusu (ČR, pouze muži, 18-86 let, ISSP 2009) V ČR je mechanismus značně stabilní v čase (v porovnání s 60. lety).

Další extenze základního modelu Sociálně psychologický model (wisconsinský model): vliv sociálního okolí, aspirace, mentální (kognitivní) schopnosti Efekty sociálního kapitálu rodiny Efekty kulturního kapitálu rodiny Nekognitivní složky osobnosti

Efekty kulturního kapitálu rodiny na mobilitu/ dosažený status Krátký exkurz (viz též presentaci Role kultury při utváření sociálních nerovností)

Vliv finančních a kulturních zdrojů rodiny na dosažené vzdělání [De Graaf 1986]

Mezigenerační model dosahování statusu (ISEI), kohorta 30-34 let, ČR 2008 Zdroj: [Šafr 2012]

Efekty sociálního kapitálu rodiny Nejprve ale krátká exkurze do sociálního kapitálu

Obsah této části Sociální kapitál (SK) = zakořeněné zdroje v síti (strukturní a kulturní složka) Sociální kapitál: mobilizovaný a dostupný Vztah k sociální mobilitě (postavení na trhu práce) Metody hledání práce Měření sociálního kapitálu (mobilizovaný, dostupný) „Síla“ slabých vazeb v českém prostředí Vliv SK na socioekonomický status a mobilitu „Dědičnost“ SK

Příklad empirické studie Sociální kapitál a sociální mobilita/reprodukce Dosahování profesního statusu (vybrané hypotézy ve dvou výzkumech vlivu sociálních sítí)

Sociální sítě a dosahování profesního statusu Existují 3 hlediska - sociologické tradice: 1. Síla slabých vazeb (M. Granovetter) 2. Obecné zvýhodnění (sociální kapitál) (N. Lin) 3. Mezigenerační dědičnost SK a reprodukce postavení „exkluze inkluzí“ (P. Bourdieu)

Sociální kapitál – 2 dimenze 1. strukturní složka → sociální sítě 2. kulturní složka → důvěra a normy reciprocity (téma spíše pro politologický výzkum) Sociální kapitál (1) = zakořeněné zdroje v (ego)síti jedince: a) atribuční pohled → vlastnosti alters b) topologický pohled → pozice ve struktuře sítě

Sociální kapitál (strukturní) Sociální sítě utváří prostor, v  němž získáváme přístup k různým formám zdrojů → sociální kapitál. Sociální kapitál odkazuje ke  spojením uvnitř a mezi sociálními sítěmi, pozicemi v  nich a zdroji, které zprostředkovávají [Burt 2005]. Míra diverzity osobních kontaktů nám poskytuje informaci o stupni sociální heterogenity uvnitř jednotlivých sítí.

Sociální kapitál (strukturní složka → sociální sítě) Vliv na instrumentální jednání (hledání/získávání práce) při něm se uplatňují dva typy SK (dle N. Lina): Mobilizovaný SK (Mobilized SC) zdroje spjaté s aktivovaným kontaktem (contact recourses) → Jmenný generátor pro kontakt zprostředkující hledání práce Dostupný SK (Accessed SC) potenciální zdroje, které lze využít (network resources) → Poziční generátor (mapování „hypotetické“ ego-sítě)

Výzkum Distinkce a hodnoty 2008 populace 30-34 let (nar. 1974-1978) (1 Výzkum Distinkce a hodnoty 2008 populace 30-34 let (nar. 1974-1978) (1. zaměstnání) (SOÚ AV ČR, CESES FHS UK)

Způsob získání 1. zaměstnání Kohorta 1974-1978 (30-34 let, ČR 2008) Zdroj: [Häuberer, Šafr 2012]

Způsoby získání informace o prvním zaměstnání podle sociální třídy Třída potomka (respondenta) Žádné rozdíly podle třídy původu Třída rodičů Zdroj: [Häuberer, Šafr 2012]

Ale silná třídní homogenita kontaktní osoby Sociální třída rodiny původu a kontaktní osoby (zprostředkující 1. práci) Ale silná třídní homogenita kontaktní osoby Zdroj: [Häuberer, Šafr 2012]

Efekt oslabí ale nezmizí Socioekonomický status (ISEI) kontaktní osoby zprostředkující první zaměstnání podle sociální třídy respondenta (ESeC-3), průměry a odhadnuté hodnoty při kontrole vlivu ISEI rodiny původu Efekt oslabí ale nezmizí Zdroj: [Häuberer, Šafr 2012]

Model dosažení profesního statusu pro první zaměstnání s využitím sociálního kapitálu ISEI rodičů, resp. 15 let Vzdělání rodičů resp. ISEI kontaktní osoby ISEI 1. zaměst. ,37** ,48** e1 e2 ,33** ,34** ,18** ,22** e4 ,07** ,77** Zdroj: [Häuberer, Šafr 2012]

Výzkum Sítě a mobilita 2011 (dospělá populace 18-89 let 1. zaměstnání) (HiSo, FHS UK)

Výzkumné otázky Mají sítě (sociální kapitál) vliv na SES v českém prostředí? Síla slabých vazeb? Nový pohled: Vliv sociálního kapitálu rodiny původu vs. vlastní „vybudovaný“ SK aneb Jsou sítě mezigeneračně „dědičné“?

Výzkum Sítě a mobilita 2011 (FHS UK) omnibusová část v rámci NS CVVM 2011/11 (kvótní výběr); celkem N = 1050 (věk 15+) První zaměstnání N = 850 (podsoubor 18-89 let) Současné zaměstnání N = 887 11 % dosud nikdy nepracovalo Použití kontaktu k získání práce (sítě): První zaměstnání N = 428 (55 %) Současné zaměstnání N = 450 (52 %)

Dostupný sociální kapitál Poziční generátor PG-c: Respondent (současnost) Dělnické profese – modré límečky (nízký SES) Hl. třídy ISCO 5-9 01 Automechanik 02 Truhlář 03 Traktorista, ošetřovatel zvířat 04 Nekvalifikovaný stavební dělník, údržba silnic 05 Pomocný pracovník ve výrobě (obsluha strojů, manipulační dělník) 06 Kvalifikovaný dělník ve výrobě 07 Skladník (příjem a výdej zboží) 08 Uklízečka 09 Metař, popelář, čištění ulic, parků 10 Pracovník ostrahy v supermarketu apod. 11 Sanitář, ošetřovatel 12 Prodavačka, pokladní v supermarketu 13 Řidič náklad. auta, závozník 14 Poštovní doručovatelka 15 Číšník, servírka 18 Údržbář, pokojská 16 Pomocná síla v kuchyni 17 Kadeřnice, kosmetička Odborné profese – bílé límečky (vysoký SES) Hl. třídy ISCO 1-3 01 Právník, advokát 02 Lékař 03 Programátor, IT konzultant–specialista 04 Ředitel / náměstek velkého podniku 05 Učitel ZŠ nebo SŠ 06 Majitel / vedoucí obchodu 07 Zdravotní sestra 08 Referent na úřadě (např. stavební úřad, majetková správa) 09 Novinář, šéfredaktor, tiskový mluvčí 10 Manažer provozu, zákaznického servisu / Account manager 11 Vysokoškolský profesor, asistent/ vědec 12 Inženýr agronom 13 Projektant / konstruktér / architekt / elektroinženýr 14 Majitel firmy, jednatel společnosti 15 Starosta obce/ vyšší státní úředník 16 HR specialista, personalista 17 Finanční konzultant, úvěrový specialista 18 Farmaceut / medicínský reprezentant

Poziční generátor PG-c: Rodiče (respondent do 18 let) „Zkuste si prosím vzpomenout, zda mezi přátele, kamarády či „dobré známé“ Vašich rodičů patřili v době, kdy jste dospíval (do 18 let), lidé, kteří pracovali v některé z následujících profesí. Kolik takových přátel rodiče měli? U každé profese započítejte pouze jednoho takového člověka. Odborné profese – bílé límečky (vysoký SES + sítě s vysokým rozpětím a velikostí + schopnost najímat pracovníky) Hl. třídy ISCO 1-3 01 Právník, advokát 02 Lékař 03 Ředitel nebo náměstek podniku 04 Majitel/ka nebo vedoucí obchodu 05 Policista (dříve příslušník VB) 06 Mistr v továrně nebo na stavbě 07 Vrchní zdravotní sestra 08 Ředitel/ zástupce ředitele základní či střední školy 09 IT specialista, programátor 10 Stavbyvedoucí/ projektant / architekt 11 Majitel firmy, jednatel společnosti 12 Ekonom, analytik 13 Vedoucí provozu/ manažer zákaznického servisu 14 Obchodní zástupce nebo finanční poradce 15 Pojišťovací agent, realitní makléř 16 Psycholog, personalita 17 Starosta / vyšší státní úředník (dříve např. předseda KNV, ONV) 18 Referent na úřadě 19 Agronom nebo předseda JZD, soukromý zemědělec 20 Režisér, scénárista, dramaturg 21 Novinář, šéfredaktor, tiskový mluvčí 22 Trenér, funkcionář sportovního klubu 23 Hostinský / vedoucí restaurace či hotelu 24 Inženýr – technik (elektro, chemie, strojní atd.)

Poziční generátor (PG-c) Dostupný SK („zasíťování“) → velikost sítě Metodologická studie k ověření reliability PG-c pomocí paralelní formy měření (soubor studentů N=48; prům. věk 30 let; 83% žen): Klasická položková verze PG - baterie otázek (PG-b) s rozlišením síly vazeb (rodina/ kamarádi/ známí; u rodičů kamarádi/známí) → sumační index pro kamarádi/ známí CA pro PG-b: Respondent: Dělnické 0,81 a Odborné 0,85; Rodiče 0,8 Nová úsporná verze PG v jedné otázce (PG-c) 1. Respondent (min. 5 let známost) ve dvou dimenzích (18 povolání s nízkým / vysokým SES): Dělnické+RTN (ISCO tř. 5-8) a Odborné profese (ISCO tř. 1-3) 2. Rodiče, respondent ve věku do 18 let (ISCO tř. 1-3) (24 povolání) Test reliability (časový odstup cca 1 hod) korelace PG-c a PG-b: Respondent - současnost: PG-b vs. PG-c Dělnické profese r = 0,72 průměr (SD): 7,3 (3,3) vs. 5,4 (3,6) Odborné profese r = 0,79 průměr (SD): 8,4 (4,9) vs. 7,2 (4,2) Rodiče - profese s vysokým SK (v minulosti) r = 0,93 průměr (SD): 6,3 (5,0) vs. 5,0 (4,2) PG-c dává nepatrně nižší odhad velikosti sítě (cca 5-10 %)

Mobilizovaný sociální kapitál SES kontaktní osoby zprostředkující 1 Mobilizovaný sociální kapitál SES kontaktní osoby zprostředkující 1. zaměstnání

Metody nacházení (hledání) práce a „Síla slabých vazeb“ Dospělá populace (18-89 let)

Metody hledání práce: 1. a souč. zaměstnání Více jak polovina pracovních pozic je získána na základě sociálních sítí.

Síla slabých vazeb? Třídní pozice (1) H: Lidé s vyšším SES používají více slabé vazby. Význam slabých vazeb posiluje během pracovní kariéry na úkor silných. Vztah metody získávání práce k třídnímu postavení je nicméně slabý: slabé vazby častěji využívány mezilehlými třídami. → SWT nepotvrzena.

Síla slabých vazeb? Mobilita (2) Mezigenerační mobilita (rodiče-potomek souč. zam.) Vnitrogenerační (1.-souč. zaměstnání) Ani pohled skrze mobilitní trajektorie s význam slabých vazeb nepotvrzuje (ns). SWT tedy nepotvrzena.

Od mobilizovaného k dosažitelnému SK Mobilized SC (contact recourses) vs. Accessed SC (network resources)

Mobilita: 1.- současné zaměst. a dostupný SK (PG-c) Rozdíl u kariérově vzestupných vs. setrvalých v nižších pozicích v kompozici sítě U vzestupní mají více kontaktů na Odborníky (vyšší SES) a mají tak vyšší rozpětí sítě (netw. range) → „lepší poziční“ sociální kapitál → možná příčina ale i důsledek vzestupné mobility.

Mezigenerační mobilita a rodičovský „dostupný“ SK (velikost sítě rodičů ISCO tř.1-3 dle PG-c) Mezi vzestupnými vs. setrvalými v dělnické třídě není rozdíl ve velikosti sítě rodičů s vysokým SES (sociální kapitál)

Determinanty ISEI: 1. zaměstnání Dominantní vliv ISEI kontaktní osoby = mobilizovaný SK Velikost sítě rodičů (PG-c) přidává pouze nepatrný efekt Velikost sítě rodičů (PG-c) není spjata s ISEI kontaktu (r=0,03) ale silně se vzděláním potomka (r= 0,52) → „vytváření sítí“ ve vzdělávacím procesu

Dědičnost SK? Velikost sítě s vysokým SES (PG-c „Odborné profese“) Sociální sítě jsou „budovány“ v procesu vzdělávání a profesní dráhy (Rsq +4%), ale i „děděny po rodičích“ (+19%)

Shrnutí (1) Mají sítě (sociální kapitál) vliv na SES v českém prostředí? → ANO, ale zdá se že je používají „všichni“ („protekce“ pro vysoký SES vs. „pojistka v nouzi“ pro nízký status) Síla slabých vazeb? → NE, pokud uvažujeme hypotézu:  SV u  SES Potvrzeny předchozí zjištění z ČR: „Síla slabých vazeb“ (pro vyšší SES) se neprojevuje (Keller, Tvrdý; Häuberer, Šafr)

Shrnutí (2) Vliv sociálního kapitálu rodiny původu vs. vlastní „vybudovaný“ SK ? Malý vliv dostupného SK oproti mobilizovanému SK (potvrzení dřívějších zjištění pro V. Německo) → „Rodinný SK nicméně nepatrně status ovlivňuje (předběžný závěr) a navíc Existuje silná „dědičnost“ sítí z rodiny původu Zvýhodnění (uzavření?) pro potomky ze střední/vyšší třídy, není však nepřekonatelné (platí pro generaci Husákových dětí nar. 1974-78 s výjimečnými šancemi na vzestup)

Další kroky analýzy Podrobnější diference dle věku vstupu na trh práce → historická období (socialismu a liberálního kapitalismu) Zprostředkované vlivy (kauzální řetězec: SK rodiny – SK na počátku kariéry – SK současný)

Diskuse Do jaké míry se mění vliv sociálního kapitálu na dosahování pracovních pozic v české společnosti po roce 1989? Kterým směrem se vyvíjí mechanismus alokace pracovních sil (před a po roce 1989)? → meritokracie vs. přetrvávající nepotismus?

Sociální kapitál a získávání práce před a po roce 1989 Naznačení odpovědi Sociální kapitál a získávání práce před a po roce 1989

Historické etapy - doba vstupu na trh práce (věkové generace) Zdá se, že vliv Slabých vazeb po roce 1989 roste (pro 1. zaměstnání), nicméně zde je problém selektivity chybějících hodnot

H1a: za socialismu převažovaly silné vazby nad slabými a nejméně formální kanály. H1 – pro celou populaci, částečně potvrzena: pokles používání silných vazeb, růst slabých ALE trochu klesly Formální cesty, což je vysvětlitelné: po 1989 nejsou umístěnky atd. a propojení škol/učilišť s výrobními závody.

H2: Používání vazeb (sítí) se po roce 1989 tídně stratifikovalo H2 – třídní rozdíly při hledání práce, částečně potvrzena: Servisní třída stále stejné metody, mezilehlé pokles formální, nárůst slabých vazeb, dělnická pokles silných a nárůst slabých vazeb. Detailnější pohled: VO a NO stejné, ale u úředníků nárůst slabých vazeb, pokles formálních, u RTN-služby nárůst slabých u nekvalifik. pokles Silných.

a podle rodiny původu ?

Reference Blau, P. M., Duncan, O. D. 1967. The American occupational structure. New York, Wiley. Flap, H.D. and N.D. de Graaf (1986). Social capital and attained occupational status. The Netherlands' Journal of Sociology. vol. 22.: 145-161. De Graaf, P. M. 1986. “The Impact of Financial and Cultural Resources on Educational Attainment in the Netherlands.” Sociology of Education Vol. 59 (4): 237–246. Flap, H. D., D. N. DeGraaf. 1986 „Social capital and attained occupational status.“ Netherlands Journal of Sociology 22: 145–161. Lin, N. 1982. „Social Resources and Instrumental Action.“ Pp. 131–45 in P. V. Marsden, N. Lin (eds.). Social Structure and Network Analysis. Beverly Hills, CA: Sage. Lin, N., W. M. Ensel, J. C. Vaughn. 1981a. „Social resources and strength of ties: Structural factors in occupational status attainment.“ American Sociological Review 46 (4): 393–405. Lin, N., J. C. Vaughn, W. M. Ensel. 1981b. „Social resources and occupational status attainment.“ Social Forces 59 (4): 1163–1181. Šafr J. (ed.) a kol. Mechanismy mezigenerační reprodukce nerovností. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. (v tisku). Völker, B., H. Flap. 1999. „Getting ahead in the GDR: social capital and status attainment under communism.“ Acta Sociologica 41: 17–34.