Aplikovaná zdravotní TV OSP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Požadavky k získání známky
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Vědy o sportu (Sport sciencis)
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA
Doc.PhDr. Blanka Hošková,CSc UK FTVS
ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA
Respirační handling u novorozenců, kojenců a batolat
TVL prohlídky K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Korekce odchylek správného držení těla
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Každému posilování předchází rozcvičení.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
Téma: Vadné držení těla Turková Kamila
Zdravotní tělesná výchova
projekt disertační práce
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Mgr. Vendula Babou č ková. ORGANIZA Č NÍ FORMA „ vn ě jší uspo ř ádání organiza č ních a didaktických podmínek vyu č ování, v nich ž se realizuje výchovn.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Tělesné sebepojetí.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Zdravotní tělesná výchova
Didaktika učiva biologie člověka
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink.
MUDr.Kateřina Kapounková
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Blanka Hošková, Pavlína Nováková Katedra Zdravotní TV a tělovýchovného lékařství FTVS UK.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Tělesná kultura a tělesná výchova – součásti výchovy ke zdravému životnímu stylu.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Organizační formy práce v tělesné výchově
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
SVALOVÁ ROVNOVÁHA.
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Školení cvičitelů III. třídy VG 1. konzultace
Didaktika učiva biologie člověka
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
ATLETIKA přednáška.
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Didaktika TV; Martina Matúšková
Didaktika učiva biologie člověka
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Aplikovaná zdravotní TV OSP Doc.PhDr. Blanka Hošková,CSc Kombinovaná forma studia, povinný předmět Rozsah: 6 lekcí Způsob zakončení : Z,Zk Požadavky :účast ve výuce, metodické postupy na zadané téma ústní zkouška

Charakter ZTV Záměrná pohybová aktivita na druh oslabení Kompenzuje důsledky zdravotního oslabení Jedna z racionálních forem péče o zdravotně oslabené Forma řízené pohybové aktivity pro jedince zařazené do III. zdravotní skupiny

Co je zdravotní TV ? ZTV – záměrně vedený didaktický proces, jehož úkolem je zprostředkovat zdravotně oslabeným jedincům pohybovou kompetenci vzhledem k stále častěji projevujícím se negatvním důsledkům civilizace

Cíle a úkoly Racionálním způsobem zprostředkovat vliv specificky zaměřené pohybové aktivity v rozsahu, který odpovídá zdravotnímu stavu a úrovni tělesné zdatnosti oslabeného jedince Zlepšení pohybové a funkční výkonnosti organismu s dosažením optimálního tělesného, duševního a pohybového rozvoje Úkol zdravotní Úkol vzdělávací Úkol výchovný

Zdravotní skupiny podle MZ ČR 3/1981 a úprav 1.1.1991 I. Zdraví jedinci, přiměřeně vyvinutí, vysoký stupeň trénovanosti II. Jedinci zdraví, málo trénovaní III. Jedinci oslabení s trvalými nebo dočasnými odchylkami tělesného vývoje IV. Jedinci nemocní

Historie Hippokrates – „ Orgán, který je určen k funkci, musí tuto funkci vykonávat“ Cvičení bylo uznáváno jako prostředek léčení Kung-Fu, kniha z r. 2698 př.n.l. nutnost a nenahraditelnost dech.gymnastiky jako léčebného prostředku při zlomeninách, deformitách páteře, nemocech krevního oběhu

19.st. Švédsko – Lingův systém švédské nápravné gymnastiky na základech anatomie a fyziologie 1839 – u nás MUDr. Hirsch založil 1. ortopedický ústav s cvičením švédské gymnastiky MUDr. Spott „ Nástin tělocviku lékařského“ Malýpetr – pokračovatel v ústavech pro choromyslné 1844 – první tělocvičný ústav ved. Schmidt Hanušová – „Domácí tělocvik pro dívky chybného držení těla“ Jedlička (1913) „Ústav pro léčbu a výchovu mrzáků Škvára – novodobý nestor ZTV, 1950 se ZTV dostává do škol jako vyučovací předmět pro ortopedicky oslabené děti

Druhy (kategorie) oslabení Oslabení pohybového systému Oslabení respiračního systému Oslabení kardiovaskulárního systému Metabolické a endokrinologické poruchy Oslabení gastrointestinálního systému Nervová a neuropsychická oslabení Smyslová oslabení Gynekologická oslabení Starší věk

Didaktický proces v ZTV Úroveň pedagogického procesu ovlivňují činitelé: Projekt výchovy a vzdělávání Subjekt výchovy Objekt výchovy Podmínky

Didaktické zásady Zásada uvědomělosti a aktivnosti Zásady názornosti Zásada soustavnosti Zásada přiměřenosti Zásada trvalosti trvalosti

Didaktické metody Metoda vcelku Metoda po částech Současná kompenzace Následná kompenzace Kompenzace v obecném tělovýchovném pojetí Metoda rytmu, opakování a dávkování

Složky pohybu Statická – vychází z různých poloh Dynamická – koordinační vztahy mezi svaly Dechová – přívod energetických zdrojů Relaxační – uvolnění svalstva

Vyrovnávací prostředky Cvičení pro správné držení těla a nácviku základních pohybových stereotypů Dechová cvičení Relaxační cvičení

Svalová nerovnováha Svaly převážně tonického charakteru - zajištění posturální funkce Svaly fázického charakteru - tendence k hypotonii

Svalová nerovnováha v oblasti pánve a dolní části trupu

Svalová nerovnováha v oblasti hlavy, krku a horní části trupu

Svalová nerovnováha v oblasti dolních končetin

Zásady pro uvolňování a protahování Protahovaný sval nesmí plnit antigravitační funkci Vedený pohyb Výdrž Využití reflexních mechanismů Výdech Fixace částí těla Plné soustředění na protahování do fyziologické normy Využití pohybu očí

Zásady pro posilování Před posilováním protáhnout a uvolnit antagonistické svalové skupiny Excentrická kontrakce Využití odporu Vhodná poloha Výdech Využití kontrakce ve zkrácení či prodloužení

Cvičební jednotka Úvodní část Hlavní část a) vyrovnávací b) kondiční Závěrečná část

ÚKOLY PRO STUDENTY Zodpovězte na kontrolní otázky: 1. Charakteizujte jednotlivé části cvičební jednotky.

Doporučená literatura Hošková, B., Matoušová, M. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. 3.vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 807184-621-X. Kabelíková, K., Vávrová, M. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy. Praha : Grada, 1997. 240 Kolektiv autorů. Pohybový systém a zátěž. Praha : Grada, 1997. 260 s. Hošková, B. a kol. Vademecum Zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Karolinum : Praha, 2012. Véle, F. Kineziologie. Praha : Triton 2006. ISBN 80-7254-837-9.