Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Názvosloví oxidů Některé významné oxidy
Advertisements

Vlastnosti oxidů. Vlastnosti oxidů CO2 OXID UHLIČITÝ plynná, nedýchatelná látka Obrázek č.1 plynná, nedýchatelná látka ( má větší hustotu než vzduch)
NĚKTERÉ VÝZNAMNÉ OXIDY
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Chemie Ročník : 8. Téma.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
OXIDY O-II oxygenium (latinsky) = kyslík
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
VY_52_INOVACE_02/1/34_Chemie
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
VY_52_INOVACE_02/1/35_Chemie OXIDY SÍRY A DUSÍKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Oxidy důležité pro stavebníky a malíře
Oxidy Richard Horký. VlastnostiNázvosloví 2Názvosloví 1ReaktivitaPojmy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a využitím oxidu vápenatého,
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Opakování vlastností oxidů Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Opakovací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Oxid siřičitý a dusičitý Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Seznámení.
OXIDY Kyslík patří mezi nejrozšířenější prvky.
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy
Zástupci oxidů RZ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 TEMA: Chemie 8 – Oxidy síry.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Nejvýznamnější oxidy Autor: Mgr. Iveta Studená Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
OXIDY. Co to jsou oxidy? Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku s jinými prvky. Dříve se označovaly jako kysličníky V oxidech má kyslík oxidační číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: VY_32_Inovace_ – Oxidy (zástupci) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití oxidů VI TÉMATICKÝ CELEK:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_20
VY_52_INOVACE_06 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová VÝZNAMNÉ.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 nedýchatelný bezbarvý plyn
Transkript prezentace:

Projekt: OP VK 1.4 709998205 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0440 Autor: Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM: Ch8 - 23 Datum ověření ve výuce: 22. 3. 2011 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Tematický okruh: Dvouprvkové sloučeniny Téma: Některé významné oxidy

Anotace Výkladová prezentace Příklady významných oxidů – jejich vlastnosti, užití Vznik a výskyt kyselých dešťů

Některé významné oxidy

Oxid uhličitý CO2 Je plynná, nedýchatelná, bezbarvá látka Je součástí vzduchu (0,03 % objemu) Má větší hustotu než vzduch Ve vodě je částečně rozpustný Vzniká při dýchání organismů a při hoření uhlíkatých látek Vzniká i při kvašení cukrů (otvory v chlebu jsou způsobeny jeho uvolňováním)

Oxid uhličitý CO2 Přidává se jako E 290 do perlivých nápojů Patří mezi kyselinotvorné oxidy Při reakci s vodou vzniká slabá kyselina Je společně s vodou výchozí látkou při fotosyntéze

Oxid uhličitý CO2 Používá se v chladících zařízeních k výrobě sody k přípravě sodové vody a osvěžujících nápojů k plnění hasicích přístrojů Dodává se zkapalněný v ocelových lahvích s černým pruhem nebo jako „suchý led“

Oxid uhličitý CO2 Výrazně se podílí na skleníkovém efektu Zvyšování obsahu oxidu uhličitého napomáhá i vypalování a ničení deštných pralesů

Oxid uhelnatý CO Bezbarvá, velice jedovatá plynná látka ! Je součástí svítiplynu a výfukových plynů Vzniká nedokonalým spalováním paliv v kamnech Kuřáci jej vdechují při kouření cigaret Při otravě člověka je třeba postiženého vynést na čerstvý vzduch a poskytnout umělé dýchání a zavolat lékaře

Oxid siřičitý SO2 Bezbarvá, plynná, ostře zapáchající látka, která dráždí ke kašli a je jedovatá Vzniká při hoření síry se vzduchem Je příčinou vzniku „kyselých dešťů“ Patří mezi kyselinotvorné oxidy Používá se k dezinfekci sklepů a dřevěných sudů Je surovinou pro výrobu kyseliny sírové

Oxid siřičitý SO2 Používá se k bělení celulózy, vlny, hedvábí, cukru a slámy Do ovzduší se dostává aktivní sopečnou činností a spalováním nekvalitního uhlí Je to látka toxická a žíravá

Oxidy dusíku Oxid dusnatý NO – bezbarvý Oxid dusičitý NO2 – hnědočervený Unikají do ovzduší při některých výrobách a při činnosti spalovacích motorů Podílejí se na vzniku „kyselých dešťů“ Oxid dusičitý je jedovatý a má leptavé účinky Jejich přítomnost ve vzduchu se kontroluje

Účinky kyselých dešťů

Výskyt kyselých dešťů v ČR

Oxid vápenatý CaO Pevná bílá, žíravá látka Kusový se nazývá pálené vápno Vyrábí se pálením vápence Patří mezi zásadotvorné oxidy Používá se k výrobě hašeného vápna k vápnění půdy v zemědělství jako přísada při výrobě kovů a skla

Oxid vápenatý CaO Využití při výrobě tzv. samoohřívacích obalů konzerv Pod označením E 529 se přidává i do potravin jako regulátor kyselosti a látka ošetřující mouku

Oxid hlinitý Al2O3 V přírodě se vyskytuje jako velmi tvrdý kov korund Hnědošedě zbarvený = smirek – používá se jako brusivo Modře zbarvený = safír Červeně zbarvený = rubín Drahokamy pro výrobu šperků

Korunovační klenoty

Oxid hlinitý Al2O3 Čistý oxid hlinitý je bílá, chemicky velmi odolná látka Používá se při výrobě porcelánu, zubních cementů a barev Nejvíce se používá k výrobě hliníku

Oxid křemičitý SiO2 Je pevná, těžko tavitelná, chemicky stálá látka Využívá se Ve stavebnictví – říční písek do malty a betonu Ve sklářství V hutnictví – výroba žáruvzdorných materiálů

Oxid křemičitý SiO2 Odrůdu pazourek používali naši předkové pro výrobu nástrojů a zbraní Jeho tavením se vyrábějí armatury pro chemický průmysl Uměle vyrobený gelovité povahy se nazývá silikagel – uplatnění jako vysušovadlo (nová obuv, zátky šumivých tablet)

Zdroje Základy chemie I, P. Beneš, V. Pumpr, J. Banýr, nakladatelství Fortuna Naskenované obrázky str. 86 a 87 Chemie I, I. Karger, D. Pečová, P. Peč, nakladatelství Prodos Naskenované obrázky str. 58 a 60 Chemie 8, J. Škoda, P. Doulík, nakladatelství Fraus Naskenované obrázky str. 84 a 86 Úvod do obecné a anorganické chemie, J. Mach, I. Plucková, J. Šibor, nakladatelství Nová škola Naskenované obrázky str. 65 a 66 Chemie I, pracovní sešit, I. Karger, D. Pečová, P. Peč, nakladatelství Prodos Naskenované obrázky str. 26