Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Advertisements

Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/02  Název materiálu: Hudba v období pravěku  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/04 Název materiálu: 20.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
0 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/08 0 Název materiálu: Komorní soubory I. 0 Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Renesanční hudba
Skupiny hudebních nástrojů
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/11
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/16
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/09
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/06
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/08
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/01 Název materiálu: Periodizace dějin hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/02
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/12 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/06
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/11
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ročník
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/04  
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/19 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Vznik česky psané literatury
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hudební renesance v Čechách
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/18 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/07 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/03 
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/10
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/09
Renesance v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/02  
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Raný novověk - společnost
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/17
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Partitura AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_03_HV6_Skála
EU- „Učíme se ze života pro život“ Registrační číslo: CZ /0
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05      Název materiálu: Hudba v období renesance Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík

ANOTACE Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IX. Ročník Klíčová slova: renesance-hudba-vokální polyfonie-skladatelé Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: charakterizuje hudbu v období renesance, vysvětluje pojem vokální polyfonie, rozlišuje hudební nástroje, zařazuje poznatky do širších souvislostí Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:

Hudba v období renesance

O renesanci obecně Renesance = historická epocha trvající od 15. do 17. stol. Oproti středověku se vyznačuje zájmem o člověka, o lidský rozum a poznání Dochází k velkému rozvoji vědy (astronomie, lékařství, technika atd.) Renesance se obrací zpět k antice (vznikla v Itálii, která je plná antických památek)

Dodnes se používá spojení RENESANČNÍ ČLOVĚK, když mluvíme o člověku, v němž se spojuje zdatnost duševní s fyzickou, a který je velmi vzdělaný a nadaný v mnoha oblastech (malíř, hudebník, spisovatel atp.). Neboť mnoho slavných osobností renesance zasáhlo do více oblastí lidského konání (Leonardo da Vinci byl nejen malíř, ale také vynálezce a spisovatel).

Renesanční hudba renesanci dochází k velkému rozvoji vícehlasu tzv. POLYFONIE Jedná se o druh vícehlasu, v němž žádný z hlasů není ani hlavní ani vedlejší, hlasy se vzájemně prolínají Schéma vedení hlasů:

Pro renesanční skladatele byl ideálním nástrojem lidský hlas V tomto období také vzniká označení hlasů SOPRÁN, ALT, TENOR , BAS Vznikaly skladby 2 až 36ti hlasé Renesanční skladatelé si velmi libovali v různých hudebních hříčkách (račí kánon, zrcadlový kánon, nekonečný kánon atp.) Stejným dílem vznikají skladby duchovní i světské

Nejznámější skladatelé Orlando di Laso Giovanni Pierluigi da Palestrina Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Ukázky: Pierre Passerau: Il est bel et bon http://www.youtube.com/watch?v=c3eXRCZSz0I Tomas Luis de Victori: O magnum mysterium http://www.youtube.com/watch?v=Qa7rnQMlUtQ

Oblíbené nástroje Zobcové flétny (často nahrazovaly lidský hlas, protože mají podobnou barvu) – sopránová, altová, tenorová, basová

loutna

Viola da gamba

Dále různé žesťové nástroje (trubky, pozouny)

Spinet, cembalo

http://www.juniorcentrum.cz/hrady-a-zamky http://prezentace.smd.cz/13.html  http://annalisa.blog.cz/1110/jak-se-zeny-oblikaly-v-renesanci  http://www.magazin.ksoft.cz/ruzne_dejiny_odivani.htm  http://euro.e15.cz/profit/krystof-harant-z-polzic-a-bezdruzic-slechtic-vpravde-renesancni-861345  http://www.zusmb.cz/users/nastroj/hra-na-zobcovou-fletnu  http://it.wikipedia.org/wiki/File:Viola_da_gamba_orginal.png  http://hudebninastroje1.webnode.cz/strunne-nastroje/drnkaci-nastroje/loutna/  http://www.profimedia.cz/fotografie/alto-sackbut-ci-renesancni-pozoun-v-eb/0010486911/  http://www.realsamples.net/index.html?d_611_English_Spinet_II___Edition_Beurmann313.htm  http://www.adriancard.com/image.php?g=Harpsichords&s=5&i=0 http://www.robbstewart.com/images/OldsTmbn1619.JPG