Výstup na horu nápodoba historického pokusu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Advertisements

VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí Mechanické vlastnosti plynů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Měření délky Zpracovala: ing.Alena Pawerová. Délka je fyzikální veličina FYZIKÁLNÍ VELIČINY určují ve fyzice vlastnosti těles i látek, a také jejich změny.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Funkce Konstantní a Lineární
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Ing. Alice Horáčková
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
ČAS.
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
Dynamika hmotného bodu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vlastnosti látek − hustota
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_FYZIKA
TÁNÍ.
Teplota – souhrnná cvičení II.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
2.2 Kvadratické rovnice.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
VY_32_INOVACE_
Teplo.
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pohyb tělesa rychlost, dráha, čas.
Pozn. Zaměřeno na práci v MS PowerPoint
Atmosféra Země.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
KARTOGRAFIE: MAPY A PLÁNY
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
PEVNÉHO TĚLESA A KAPALINY
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
VLASTNOSTI KAPALIN
Běžná pravděpodobnostní rozdělení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Lineární funkce v praxi
Atmosférický tlak a jeho měření.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Vlastnosti látek − hustota
Molekulová fyzika Sytá pára.
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Transkript prezentace:

Výstup na horu nápodoba historického pokusu Závislost atmosférického tlaku na nadmořské výšce Výstup na horu nápodoba historického pokusu

Měření na hoře Puy-de-Dôme 19.9.1648 vystoupal na přání Blaise Pascala, který v té době žil v rovinaté Paříži, jeho švagr Périer z Clermontu na vrchol hory Puy-de-Dôme (1 464 m.n.m.) a provedl Pascalem popsaný postup se skleněnými rourkami naplněnými rtutí a miskou. Ke svému úžasu zjistil to, co Pascal předpokládal. Rtuť v rource klesla asi o 8 cm oproti počátku cesty v Clermontu (410 m.n.m.).

Výstup na horu v české republice Poznáš, v jakém městě jsme měření prováděli a na jakou horu jsme stoupali?

Šli jsme z Liberce na Ještěd

Na obrázku vidíš graf závislosti atmosférického tlaku na čase během naší cesty. K měření jsme použili přístroj, který převádí prohnutí blány na krabičce s podtlakem na elektrický signál. Odhadneš s pomocí mapy, jak cesta probíhala? Jak dlouho celá cesta trvala? Cestu jsme začali na zastávce tramvaje. Poznáš podle vrstevnic, v jaké nadmořské výšce?

Odpovědi: Asi hodinu a půl jsme stoupali od konečné tramvaje na vrchol s krátkou zastávkou asi po 50 minutách cesty. Po výstupu na vrchol jsme se vyfotili a naobědvali se v restauraci hotelu Ještěd. Pak jsme počkali na lanovku, sjeli lanovkou dolů a došli k tramvaji. Cesta trvala asi 3 hodiny. Vrstevnice jsou odlišené tloušťkou čar. Na mapě je dobře čitelná vrstevnice označující nadmořskou výšku 750 m.n.m. Další silnější čáry označující vrstevnice pokračují po 50 m.n.m. Nejbližší tlustě značená vrstevnice u zastávky tramvaje označuje tedy hodnotu 550 m.n.m. Tence značené vrstevnice jsou po 10 m.n.m. Zastávka je tedy ve výšce 530 m.n.m.

Dolů jsme sjeli lanovkou Jak dlouho nám jízda trvala? Jaké převýšení jsme překonali? Jaká byla průměrná rychlost lanovky?

Odpovědi: Jízdu lanovkou poznáme podle velmi rychlého nárůstu tlaku. Z tabulky hodnot zjistíme, že tato rychlá změna tlaku nastala mezi časy 2,73 h a 2,80 h. Tedy za 0,07 h = 0,07 x 60 min = 4,2 min. Cesta lanovkou tedy trvala asi 4 minuty. Z nákresu je zřejmé, že převýšení je 400 m. K výpočtu průměrné rychlosti musíme nejprve pomocí Pythagorovy věty spočítat délku trasy lanovky. To je přepona v trojúhelníku se stranami 400 m a 1 120 m. Délka trasy je tedy 1 189 m. Průměrná rychlost je rovna celkové dráze dělené celkovým časem. Tedy 1 189 m : 240 s = 5 m/s = 18 km/h.

O kolik by klesla rtuť při našem výstupu? Při jaké teplotě by vřela voda na Ještědu? Je tlak 90,8 kPa ve výšce 1010 m.n.m. vysoký nebo nízký? Byl daného dne tlak stálý?

Odpovědi: Podle grafu tlak klesl během našeho výstupu z 98,23 kPa na 90,80 kPa. Pro rozdíl tlaku platí Δp = Δh.ρ.g, kde Δh je změna výšky rtuťového sloupce, ρ = 13 500 kg/m³ hustota rtuti, g = 9,8 N/kg. Po dosazení dostáváme Δh = 5,6 cm. Teplota varu vody klesá s klesajícím tlakem. Z tabulek nebo podle vztahu t [°C] = 71,6 + 28 . (p / 105 [Pa]) určíme, že voda by vřela asi při 97°C. Normální atmosférický tlak nebo-li průměrný tlak při hladině moře je 101,325 kPa. Pokud by při mořské hladině byl tlak 100 kPa, v 1 000 m.n.m. by tomu odpovídal tlak 88,69 kPa. Daného dne byl tlak vysoký. U hladiny moře tlak obvykle nevystupuje nad 106 kPa, což v 1 000 m.n.m. odpovídá 92,3 kPa. Tlak kolísal, což je vidět na počáteční a koncové hodnotě, které byly změřeny ve stejném místě. V přepočtu na výšku by to znamenalo chybu asi 100 m.