Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2511 Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_OVVP2/20 Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žáci 2. stupně základní školy Typická věková skupina: 12 až 15 1
Předmět: občanská výchova Ročník: žáci 2. stupně Anotace: Tento učební materiál doplňuje učivo. Přehledně seznamuje s danou tématikou - komunikace. Žáci pracují na samostatných PC stanicích v učebně dle pokyn. Klíčová slova: komunikace, verbální, neverbální Speciální vzdělávací potřeby: žádné Datum: srpen 2011 Autor: PaedDr. Vratislava Pluhařová Zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Vratislava Pluhařová. Klipart www.office.microsoft.cz
Komunikace Verbální Neverbální
Komunikace Člověk je tvor společenský a ve svém životě se potřebuje dorozumívat Je předpoklad společenského uplatnění Získávání informací (škola, média, četba…) Včleňování do společnosti (rodina, třída, práce, kolektiv…)
Verbální Dorozumíváme se prostřednictvím slov monolog, diskuse, rozhovor, výklad, přednáška…. knihy, učebnice, fejeton, verše, poznámky, spisy, časopisy, noviny, SMS…. řečí psaním
Neverbální Dorozumíváme se beze slov – historicky nejstarší způsob komunikace: obličej a mimika (odraz pocitů a duševního stavu, oči – pohled do duše) Pohyby rukou, gestikulace – doprovází řeč ukaž: sedni si, rychleji, dívej se vlevo… ZNAKOVÁ ŘEČ Vzhled a upravenost – podporuje jistotu, sebevědomí, jaký jsme, co děláme…
Neverbální Tělesný kontakt – pozdravy, podání ruky, polibek, pohlazení …. !!!! Negativní – odstrčení, facka…. Vzájemná blízkost nebo oddálení osobní prostor, intimní sféra kladná nebo záporná reakce Vzájemná orientace komunikujících přátelský rozhovor, obdiv, respekt….
P pečlivá (paličatá, průšvihářka, pohodová…) Co si myslím o sobě: Napiš své jméno a doplň podle vzoru: P pečlivá (paličatá, průšvihářka, pohodová…) E energická (expert, eléf, extra, extravagantní…) T tichá (tvrdohlavá, trhlá, trapná, trémistka…) R roztomilá (roztržitá, rozmarná, roztěkaná…) A aktivní (atraktivní, arogantní, atletická…)
Náměty na hry Hru „Indiánské rozkazy“ hraje několik skupin, ve třídě například řady lavic. 1hráč z každé skupiny dostane pokyn „žáci v 1. lavici stojí, v 2. sedí na lavicích, ve 3. skáčou na jedné noze“ rozeběhnou se ke své skupině a neverbálně zadávají úkoly – vítězí nejpřesnější. Získané body se sčítají. Měli by se vystřídat všichni žáci. Kdo dokáže neverbálně sdělit nejdelší větu? Zahrát scénku bez mluvení