Mgr. Monika Valešová Mgr. Rita Firýtová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
VYUŽITÍ ERGONOMIE PŘI PRÁCI Michal Kalina. ERGONOMIE Sníží náklady na nemocnost a úrazovost Zvýší výkonnost Ulehčí práci VYUŽITÍ POZNATKŮ ERGONOMIE Optimalizace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Iveta Votápková Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Power jóga.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
E KOLOGIE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_19_Ekologie Téma: Člověk a příroda Číslo.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ Úvod do práva.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Senzory pro EZS.
Worklife Balance ve společnosti HEINEKEN Česká republika
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Městec Králové
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
NEJVÍCE ZATĚŽOVANÉ SVALY PŘI BADMINTONU
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_10_Kostra dolní
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Instruktor sjezového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Fyziologické faktory sportovního výkonu
Ekonomika– národní hospodářství
Důležitost střelecké techniky Literatura
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
8.1.2 Podprostory.
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Přírodověda 5.tř. opakování
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
PRÁCE Z TERÉNU – sportovní gymnastika Veronika Krupková
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Děti jsou naše budoucnost
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Úvod do regionu Ing. Vlastimil Veselý.
Zdravotní tělesná výchova (ZTV)
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Soustava částic a tuhé těleso
Suchá příprava, fyzioterapie
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
NEMOCI OPĚRNÉ SOUSTAVY
Neživá příroda - vzduch
CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
Geometrie řízení a uložení kol.
ORIENTACE NA LIDSKÉM TĚLE
SK Benešov U8 – kompenzační cvičení, protahovací cviky
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
TERAPIE FUNKČNÍ ŽENSKÉ STERILITY METODOU LUDMILY MOJŽÍŠOVÉ
KOSTRA.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Mgr. Monika Valešová Mgr. Rita Firýtová Barefoot strong Mgr. Monika Valešová Mgr. Rita Firýtová

Principy Nervosvalový systém je hluboce integrovaná síť svalů, měkkých tkání, svalů a nervů, které pracují společně jako symfonie vytvářející krásu, kterou nazýváme lidským pohybem Noha je kinematická struktura sloužící jako základ pro všechny uzavřené kinematické řetězce Plantární proprioceptory jsou citlivé a mají roli v udržování rovnováhy, vnímání nárazových sil a stabilizování lumbopánevního kyčelního komplexu pro lidský pohyb Eliminace opakovaného tlumení nervosvalového dopadu kvůli obuvi a calceotice, naopak facilitovat proprioceptivní dopad za země, na které stojíme

80 % plantárních proprioceptorů citlivé na vibrace Bosá noha Jediný spojovací bod mezi tělem a zemí = klíčová role ve způsobu kontroly a reakce na posturální pohyb 26 kostí, 33 kloubů, 19 svalů, 107 vazů = komplexní dokonalá biomechanická, funkční struktura 80 % plantárních proprioceptorů citlivé na vibrace

Noha - základ Ploska – jedno z nejvíce proprioceptivně zásobených míst = odpovídá a připravuje každý uzavřený kinematický řetězec Malé plantární nervy senzitivní na – textura, vibrace, tlak, roztažení kůže Složitá biomechanika nohy dovoluje zatížit a odlehčit nárazové síly s každým krokem

Mobilní adaptor x rigidní páka Inverze subtalárního kloubu = rigidní, stabilní a uzamčená noha = odraz = uvolnění energie Everze subtalárního kloubu = flexibilní, nestabilní a otevřená noha = podřep = akumulace energie

Integrace nohy a core Noha – integrovaná se stabilitou core „proximální stabilita pro distální mobilitu“ 2 hlavní principy Koaktivační vzory Fasciální propojení Hluboké laterální rotátory poskytují reflexní kyčelní stabilitu potřebnou pro stoj na 1 noze Noha aktivuje reflexní stabilitu hluboké kyčle potřebné během uzavřeného kinematického pohybu

Postup aktivace nohy k centru 1. aktivace nohy (malá noha) – vychází ze SMS prof. Jandy 2. hluboká kyčelní aktivace (!semiflexe kolenního kloubu!) 3. zapojení mm. glutei

Většina fasciálních linií prochází nohou Hluboká přední linie Fascie a funkce nohy Většina fasciálních linií prochází nohou Hluboká přední linie Specificky odpovědná za stabilitu HSS a je základem sekventování nohy ke core Průběh – ploska, přes holeň k tříslům a pánevnímu dnu = aktivace malé nohy = aktivace hluboké přední linie = aktivace sv. pánevního dna

Nárazové síly Nárazové síly poskytují energii potřebnou pro lidský pohyb Nárazové síly jsou vnímány jako vibrace Vibrace jsou tlumeny díky izometrickým kontrakcím Izometrické kontrakce vytváří splint efekt, který ochraňuje kosti před vibracemi či ohnutím při nárazu Slabé svaly na noze vedou ke zvýšenému riziku stresových zlomenin

!Při chůzi – nárazové síly vrcholí za méně než 50ms! Prevence Zpoždění tlumení Příčiny Boty Oslabení !Při chůzi – nárazové síly vrcholí za méně než 50ms! Prevence Zahřátí naboso může kompenzovat svalové oslabení a snížit riziko zranění

Nárazové síly a potenciální energie Při správném tlumení nárazových sil = vznik potencionální energie = využití jako elastická energie pro odraz Až zdvojnásobení elastické energie = katapultový efekt Vznik díky elastice šlach a fascií

Pre-activation neuromuscular responses Trénink naboso vytváří předběžné izometrické kontrakce vedoucí k rychlejším přijímacím odezvám Prevence zranění Dle výzkumu Nigg et al. (Biomechanics odf Sports Shoes)

Evertní noha – nestabilní – problémy se zpevněním při kontaktu se zemí Typy nohy Invertní noha – strukturálně rigidní – citlivější k nárazově souvisejícím zraněním Evertní noha – nestabilní – problémy se zpevněním při kontaktu se zemí

Zachování pohybových schopností ve vyšším věku Udržení hladiny glykemie Vitamíny chránící nervy (L-Methyl Kyselina listová, Acetyl L-karnitin, R-kyselina lipoová) Kardiovaskulární cvičení Myofasciální uvolnění Bosá chůze!!!

Barefoot trénink Fáze 1 – Specifické programování nohy Flexibilita nohy - uvolnění Síla nohy Aktivace malé nohy Roztažení prstů Barefoot balancování

Barefoot trénink Fáze 2 – Propojení nohy k centru Flexibilita kyčle – myofasciální uvolnění kyčle Aktivace kyčle a centra Aktivace pánevního dna Aktivace zevních rotátorů kyčle Barefoot balancování

Barefoot trénink Fáze 3 – Celková integrace těla Flexibilita ramene – myofasciální uvolnění m. pectoralis Aktivace ramene – uzavřené kinematické řetězce Barefoot napětí těla

Splichal, Emily. Barefoot strong. USA, 2015. ISBN 978-0-692-38090-1. Zdroj Splichal, Emily. Barefoot training specialist Level 1. USA: EBFA, 2016. Splichal, Emily. Barefoot strong. USA, 2015. ISBN 978-0-692-38090-1.