Pravopis S / Z.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 3. dubna 2012
Advertisements

S- / SE- , Z- / ZE- , VZ- S / SE, Z / ZE
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Pravopis s, z, ú, ů.
Předpony s, z, vz.
VY_32_INOVACE_28_ČESKÝ JAZYK 5.ROČNÍK_PŘEDPONY S-,Z-
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Předpony s-, z-, vz- Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Olga Zehnálková Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_Čj, DUM 18
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
LEXIKÁLNÍ PRAVOPIS – ZDVOJENÉ SOUHLÁSKY, BĚ/BJE, VĚ/VJE, PĚ, FĚ, MĚ/MNĚ, Ú/Ů/URA, PŘEDPONY S, Z, VZ Mgr. Michal Oblouk.
PŘEDPONY S, Z, VZ PŘEDLOŽKY S a Z
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
PŘEDPONY S-, Z-, VZ-,I.ČÁST
S- Z- VZ Předpony s-, z-, vz- Větev se pod tíhou ovoce zlomila.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.07 Anotace: Prezentace obsahuje základní pravidla pro psaní předpon s/se, z/ze, vz. Žáci si hravou formou procvičí své znalosti.
Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKY JAZYK_15
S-Z Procvičování Autor: Mgr. Monika Dudová
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_20
Psaní Předpon.
Předpony s-, z-, vz- Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Digitální učební materiál
DVOJICE SLOV ROZLIŠENÉ JEN PŘEDPONAMI S-,Z- ,I.ČÁST
Digitální učební materiál
Předpony s-/z- Zpracovala: Mgr
Pravopis – předpony s-, z-, vz-
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_339_Předpony s-, z- AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Předpony s-, z-, vz- Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Předpony s-, z-, vz- Český jazyk, 5. ročník
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_12 Název materiáluTvarosloví:
Příslovce Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu.
© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.03 Předpony s -z.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Pravopis S / Z. Pravidla psaní předpony s ● Směr dohromady ● - sejít se, shon, sjet, sjednotit, sblížit se... ● Směr shora dolů, z porchu pryč ● - slízat,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_18_Předpony – s-/z- Autor Fulínová Šárka.
Pravopis S / Z. Pravidla psaní předpony s Směr dohromady - sejít se, shon, sjet, sjednotit, sblížit se... Směr shora dolů, z porchu pryč - slízat, setřít,
Předložky s, z Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření RočníkNižší.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová Název : VY_32_INOVACE_ČJ Vzdělávací obor: Jazyk a jazyková komunikace Téma.
Předpony s, z, vz Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pravopis vesele i vážně Datum vytvoření
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk - 5.ročník
PŘEDPONY S, Z, VZ PŘEDLOŽKY S a Z
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Dobrá Jana Český jazyk 4. ročník
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
LEXIKÁLNÍ PRAVOPIS – ZDVOJENÉ SOUHLÁSKY, BĚ/BJE, VĚ/VJE, PĚ, FĚ, MĚ/MNĚ, Ú/Ů/URA, PŘEDPONY S, Z, VZ Mgr. Michal Oblouk.
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
PŘED PO NY S - Z - VZ - PŘED LOŽ KY S Z
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Předložky.
Digitální učební materiál
PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_Inovace_ odvozování předponami Český jazyk 7. ročník
S- Z- VZ Předpony s-, z-, vz- Větev se pod tíhou ovoce zlomila.
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
Téma: Předpony s-, z-, vz-, se-, ze-, vze-
PŘEDPONY S - Z - Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Macháčková. Dostupné z metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Transkript prezentace:

Pravopis S / Z

Pravidla psaní předpony s Směr dohromady - sejít se, shon, sjet, sjednotit, sblížit se . . . Směr shora dolů, z porchu pryč - slízat, setřít, smýt, sešlapat, snést . . . . . Ustálené případy - skonat, skončit, strávit, stěžovat si . . . ..

Pravidla psaní předpony z Změna stavu - zdokonalit, zdůraznit, zkapalnit . . . Výsledek děje - zchudnout, zblednout, zúžit, zezelenat. . . Ustálené případy - zkoušet, zřídit, zpytovat, zkoumat . . .

Příslovečné spřežky U příslovcí vzniklých z předložkových výrazů ( u tzv. příslovečných spřežek ) píšeme s nebo z. např. Sbohem, stěží, shora, svrchu, zcela, zčásti, zleva, ztěžka, zticha

Cvičení......... Vymyslete další příslovečné spřežky a doplňte správnou předponu..............

Dvojice slov rozlišené jen předponami s / z sedřít zedřít ( kůži z těla ) ( příliš námahy ) sjednat zjednat ( mír, smlouvu) ( pořádek ) smazat zmazat ( mazáním setřít ) ( umazat ) svolit zvolit ( souhlas ) ( vyvolit ) smotat zmotat ( svinout ) ( poplést )

Pravidla psaní předpony vz Směr vzhůru - vzlétnout, vzpírat vzplanout, vzpřímit, vzrůstat . . .

Úkol.............. Vymyslete další slova , která jsou rozlišena jen předponami. Nápovědu hledejte v PRAVIDLECH ČESKÉHO PRAVOPISU

Procvičování Doplňte předpony s -, z - , vz - , Stůj -přímeně. Před pódiem se -shluklo nejvíce fanoušků. Třída po příchodu učitele -tichla. Chlapeček se – mazal od hlavy k patě. Válečný -běh se ukrýval po lesích. Naše cesty se několikrát – křížily. - poura byla potlačena během krátké chvíle.

Kontrola .................... Vzpřímeně = směr vzhůru Shluklo = směr dohromady Zmazal = ušpinil Zběh = uprchlík Zkřížily = výsledek děje Vzpoura = směr vzhůru

Cvičení Pokuste se objasnit významový rozdíl mezi dvojicemi slov : sběh – zběh sužovat - zužovat stěžovat si – ztěžovat si shlédnout - zhlédnout

Kontrola....... Sběh – shluk lidí Zběh – uprchlík Sužovat – trápit Zužovat – činit úzkým Stěžovat – naříkat Ztěžovat – činit obtížným Shlédnout – shora dolů Zhlédnout – spatřit, podívat se na film . . .

Předložky S , Se Předložky Z, Ze

Předložka s, se Předložka s ( se ) se pojí se 7.pádem s tebou, se synem, s radostí, s penězi se 4.pádem Být s to, kdo s koho

Předložka z, ze Předložka z ( ze ) se pojí s 2. pádem vstát ze židle pochází z Olomouce sejde z očí

Cvičení Doplňte správnou předložku: Shlíželi – okna na děti hrající si na písku – bábovičkami. - tohoto hlediska je vše jasné. Po návratu – dovolené nás čekala schránka plná pošty.Utřel si pot - čela.

Kontrola....... Shlíželi z okna na děti hrající si na písku s bábovičkami. Z tohoto hlediska je vše jasné. Po návratu z dovolené nás čekala schránka plná pošty.Utřel si pot z čela.

Souhrnná cvičení Doplňte : Dědeček -bil – prkýnek ptačí budku. - plnou pusou nemluv. Chodí spát –e slepicemi. Obě -nepřátelené strany -jednali přímří.- vrhl sklenici – mlékem -e stolu.-práva o příjezdu babičky – Olomouce nás potěšila.

Kontrola.............. Dědeček sbil z prkýnek ptačí budku. S plnou pusou nemluv. Chodí spát se slepicemi. Obě znepřátelené strany sjednali příměří. Svrhl sklenici s mlékem ze stolu. Zpráva o příjezdu babičky z Olomouce nás potěšila.

Najděte správné zdůvodnění Příslovečná spřežka Natlouci někomu Ustálený případ Z povrchu pryč Výsledek děje Zbělět Zprava Svléknout Skonat Zbít

Výsledky Zbít = někomu natlouci Zprava = příslovečná spřežka Skonat = ustálený případ Svléknout = z povrchu pryč Zbělět =výsledek děje

Použitá literatura Styblík Vlastimil a kol. : Cvičení z pravopisu, SPN, Praha, 2002 Pravidla českého pravopisu, v. Hartmanová 2003,Nakladatelství Olomouc www.google.cz