Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Advertisements

Vstup absolventů středních škol na trh práce
Pedagogika I/8 Sociální aspekty učení Vyplývají ze sociálních vztahů v prostředí, v němž se člověk učí. Jsou součástí vnějších podmínek
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
OECD PISA  mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání  zjišťuje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Imigranti na trzích práce v EU
Gymnázium Děčín. StudentUčitelé Škola Rodiče ŠkolaRodiče Student.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vlastní hodnocení školy
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_PSYPS14360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Otazníky nad terciárním vzděláváním jako předpokladu využití a rozvoje sociálního potenciálu populace Pro konferenci VŠFS – „Lidský kapitál a investice.
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
10. Seminář Rodina, problémová rodina, rodina a škola
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na víceleté gymnázium Poznatky z longitudinálního výzkumu CLoSE Jana Straková, David Greger.
Inkluze a integrace v ČR v kontextu nerovností v celém vzdělávacím systému Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
ZŠ DĚČÍN 1 Kariérové poradenství na základní škole.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Inkluze jako bubák školství? Ladislav Zilcher Chomutov
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
SOCIOLOGIE VZDĚLÁNÍ.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Úvod do pedagogiky Rodina, problémová rodina, rodina a škola
Pedagogika a psychologie
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Zapomenutý volič a skryté nerovnosti
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
11. září 2018 Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
Transkript prezentace:

Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. Rodina, rodina a škola Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.

K zamyšlení Je rodina a škola v souladu nebo v protikladu? Ovlivňuje školní úspěšnost rodina žáka?

Sociální kapitál příslušnost k fungující rodině, komunitě či společenství, ve kterých existuje vysoká míra důvěry a kde existují jasně vyjádřené normy, doprovázené defektivními sankcemi. Příslušnost k takové sociální struktuře je přitom zvláště důležitá pro děti a adolescenty a má klíčový pozitivní vliv na jejich vzdělávací dráhu

Dokument Ptáčata http://www.ceskatelevize.cz/porady/10267754387- ptacata-aneb-nejsme-zadna- becka/210572231010001-sami-spolu/

Jazykový kód Basil Bernstein: omezený jazykový kód rozvinutý jazykový kód

Kulturní kapitál Kulturní kapitál je dovednost, která plyne z kulturní kvality prostředí, v němž člověk vyrůstá. Děti z vyšších společenských vrstev pocházejí z jiného kulturního prostředí než děti z nižších společenských vrstev. Mají vyšší úroveň kulturního kapitálu, kterou „zdědily" po svých rodičích. V průběhu výchovy získávají lingvistické schopnosti a kulturní znalosti, které jsou předpokladem jejich úspěchu ve škole. Tuto jejich vybavenost, tyto jejich výhody škola nejen že oceňuje a ony jsou díky ní na její půdě úspěšné, ale také ji transformuje do podoby jejich osobních zásluh, takže je škola vzhledem ke studentům z dělnické třídy definuje jako nadané a schopné. děti z vyšších společenských vrstev jsou podle Bourdieuovy teorie díky prostředí, v němž vyrostly, více obeznámeny s dominantní kulturou, vyznají se v ní a orientují se v jejích pojmech, škola pak tuto jejich obeznámenost zhodnocuje a na jejím základě tyto děti dosahují lepších školních výsledků, než jakých dosahují děti pocházející z nižších společenských vrstev

Ptáčata: analýza rodinného prostředí 1) Jaké děti jsou v dokumentu? Co to znamená „děti z okraje společnosti“? 2) Co to znamená být Rom? 3) Jaké jsou výhody a nevýhody zahájení školního roku školou v přírodě? 4) Na základě videa zkuste charakterizovat rodinné prostředí žáků z hlediska struktury rodiny zaměstnanosti rodičů hodnotové orientace rodin kulturního (knihy, ICT, kultura ve volném čase) a sociálního kapitálu rodin jazykového kódu finanční gramotnosti

Rodina a škola J. Coleman (60. léta 20. stol.): sociální a rodinné zázemí má hlavní vliv na výsledky dítěte ve škole i na jeho profesní kariéru Coleman srovnával různé typy škol a zjistil, že nejúspěšnější jsou katolické školy PISA: závislost výsledků dětí v čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti na charakteristikách rodiny ČR: vzdělání matky predikuje školní úspěšnost Teoretické explanace: Sociální kapitál (Coleman) Kulturní kapitál (Bourdieu) Jazyková socializace (Bernstein)

Tomáš Katrňák: Odsouzeni k manuální práci Na rodině záleží Tomáš Katrňák: Odsouzeni k manuální práci Kniha se zabývá procesem předávání vzdělanostního statusu z jedné generace na druhou. Zaměřuje se na dělnickou rodinu a zkoumá mechanismy, které vedou k tomu o dělnících a vysokoškolácích autor ukazuje, že strukturální bariéry dané nerovnou distribucí ekonomického a kulturního kapitálu, které mezi těmito dvěma typy rodiny v české společnosti nalezneme, nejsou zdroji jejich odlišného jednání, jež vzdělanostní systém zhodnocuje a tak vzdělanostní nerovnosti mezigeneračně udržuje. Je tomu naopak: odlišné jednání a odlišné postoje jsou reakcí na strukturální bariéry, které mezi dělnickou a vysokoškolsky vzdělanou rodinou existují. Tento závěr poukazuje na autonomní roli kultury jednotlivých sociálních vrstev v předávání vzdělanostního statusu.

Na rodině záleží

Na rodině záleží Testování PISA probíhá v České republice od roku 2000 a koná se každé 3 roky. Děti z různých zemí ve věku 15 let jsou testovány z přírodovědné, matematické a čtenářské gramotnosti Když se zaměříme na to, kdo jsou nejúspěšnější řešitelé testů, zjistíme, že pouze necelá polovina jich studuje na víceletých gymnáziích, zatímco většina nejlepších žáků zůstává na základních školách. Zásadní rozdíl je zde totiž v číslech. Zatímco gymnazistů je pouze 10 % a pocházejí z ekonomicky, sociálně i kulturně příznivého prostředí, žáci základních škol představují 90 % žákovské populace, která nemá podobné charakteristiky. Ba naopak. Jedná se o jedinečný mix, a proto mezi nimi najdeme jak ty nejlepší řešitele, tak ty nejslabší (ti naopak na víceletých gymnáziích zcela chybí). Náš vzdělávací systém dlouhodobě kumuluje žáky s nejlepším zázemím na jednom typu školy (gymnázium), kde tak dochází k větší kumulaci podpůrných faktorů k učení. Podle výsledků PISA jsou rozdíly ve výsledcích jednotlivých škol až ze tří čtvrtin vysvětlitelné domácím zázemím jejich žáků. Zdroj: Sucháček, P.: Historie a současnost víceletých gymnázií, Komenský 139/2

K zamyšlení Vysvětlete pojmy sociální a kulturní kapitál a jejich význam ve vzdělávací dráze žáka. Bernstein popsal omezený a rozvinutý jazykový kód. Který z nich se vztahuje k žákům z vyšších a který k žákům z nižších sociálních vrstev? Jak lze tyto jazykové kódy charakterizovat? Jak se liší dělnické a vysokoškolsky vzdělané rodiny v pohledu na význam vzdělávání dle studie Katrňáka? Když Coleman srovnával různé typy škol zjistil, že nejúspěšnější jsou katolické školy. Proč tomu tak je z hlediska spolupráce školy a rodiny?