Profil uživatele a personalizace Petr Šaloun VŠB-Technická univerzita Ostrava FEI, katedra informatiky
Shromažďování informací o uživatelích První fáze profilovacích technik shromažďuje informace o jednotlivých uživatelích. Tyto systémy musí být schopné jednoznačně identifikovat uživatele. Shromážděné informace získávány přímo od uživatele (jeho zadáním) nebo pomocí softwarového agenta. Informace shromážděny v uživatelově klientském počítači/zařízení nebo na straně serveru.
Metody identifikace uživatelů Pět základních přístupů identifikace uživatelů: softwaroví agenti loginy rozšířené proxy servery cookies nevyžadují žádnou akci na straně uživatele - nejjednodušší a nejčastěji používané. session
Metody pro shromažďování informací o uživatelích Explicitní sběr informací Implicitní sběr informací
Explicitní sběr informací o uživateli Často nazývaný také jako explicitní uživatelská zpětná vazba – feedback. Pracuje s personálními informace, které vložil uživatel, nejčastěji pomocí HTML formulářů. Shromážděná data mohou obsahovat informace jako datum narození, rodinný stav, práce nebo osobní zájmy. Stinná stránka - je nutné, aby byl uživatel ochotný něco vyplňovat.
Implicitní sběr informací Implicitní uživatelská zpětná vazba – feedback. Během procesu vytváření profilu není potřeba žádná další aktivita od uživatele.
Závěr Obrovský nárůst v přístupech k reprezentaci, konstrukci a používání uživatelských profilů. Tyto technologie jsou klíčové pro poskytování přesných, personalizovaných informačních služeb. Implicitně vytvořené profily méně obtěžují uživatele a v některých může být schopen adekvátně zachytit uživatelovy zájmy.