VY_32_INOVACE_Rypkova_ Vysokofrekvenční vedení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_Rypkova_ 04-3-12-Vysokofrekvenční vedení Rozhlasová technika VY_32_INOVACE_Rypkova_ 04-3-12-Vysokofrekvenční vedení Ing. Božena Rypková Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky

Anotace Úkolem DUMu je, aby si studenti připomněli a stručně zopakovali již probrané učivo ve druhém ročníku. Zároveň jako stručné opakování k maturitě.

Vysokofrekvenční vedení

Od vysílače k vysílací anténě a od přijímací antény na vstup přijímače se přenos vysokofrekvenční energie uskutečňuje pomocí vysokofrekvenčního vedení. Vf energie se nešíří vnitřkem vedení, nýbrž podél něho. Vf vedení nazýváme NAPÁJEČ Ztráty vysokofrekvenčního vedení závisí na izolaci.

Druhy vysokofrekvenčního (vf) vedení Dvouvodičové vedení (souměrné) - tzv. dvoulinka Souosé vedení – koaxiální kabel

𝑍 0 = 50Ω - pro souosé - koaxiální vedení. Charakteristická impedance vedení 𝒁 𝟎 𝑍 0 - je základním parametrem vedení, jde v podstatě o odpor závislý na rozměrech vedení, nikoli na délce. 𝑍 0 = 50Ω - pro souosé - koaxiální vedení. Vedení je hodné pro amatérskou vysílací techniku. 𝑍 0 = 300Ω - pro souměrné vedení, jejich impedance = impedanci skládaného dipólu.

útlum Ztráty způsobují zmenšení výkonu - útlum. Útlum závisí na frekvenci – se zvyšující se frekvencí narůstá útlum. Útlum se udává v decibelech (dB) na 100m délky kabelu.

Zakončení vf vedení Otevřené vedení – na konci vedení je kmitna (amplituda) napětí je největší. Uzel proudu má nulovou amplitudu. Vedení spojené nakrátko – vzniká uzel napětí a kmitna proudu. Vedení zakončené indukčností – na konci vedení nebude ani uzel ani kmitna. Vedení zakončené kapacitou – podobně jako u vedení otevřeného.

Vztah mezi 𝒁 𝟎 𝒂 𝒁 𝒌 𝑍 0 - charakteristická impedance 𝑍 𝑘 - zatěžovací impedance Platí-li: 𝒁 𝟎 = 𝒁 𝒌 - vzniká na vedení jen postupující vlna a všechna energie se odevzdá do zátěže. 𝒁 𝟎 < 𝒁 𝒌 vznikají na vedení postupující i stojaté vlny, 𝒁 𝟎 > 𝒁 𝒌 energie se přenáší se ztrátou Vedení naprázdno nebo nakrátko – vzniká na něm stojaté vlnění, vedení nepřenáší žádný činný výkon.

Náhradní obvod vf vedení Charakteristické veličiny vedení: v podélném směru – odpor a indukčnost v příčném směru – vodivost a kapacita 𝒁 𝟎 G C

Pro přenos vf energie s nejmenšími ztrátami požadujeme, aby podélný odpor R a příčná vodivost G byly co nejmenší. 𝒁 𝟎 = 𝑹+𝒋ω𝑳 𝑮+𝒋ω𝑪 𝒁 𝟎 je dána geometrickým uspořádáním vodičů a vlastnostmi prostředí, které vodič obklopuje.

Jsou-li odpor R a vodivost G ve srovnání s hodnotami ωL a ωC malé, je vedení bezztrátové. Pro jeho charakteristickou impedanci platí: Z = 𝑳 𝑪

POUŽITÁ LITERATURA KESL, Jan. Elektronika 2 – přenosová technika. 2. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 119 s. ISBN 978-80-7300-206-0. Použité obrázky: vlastní tvorba autorky v programu PowerPoint.