5. Kresba Podzim 2015 http://www.gutenberg.org/files/35842/35842-h/35842-h.htm.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
(biologická technika)
• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Vysoké učení technické v Brně
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy.
Dalekohledy (Učebnice strana 121 – 123)
Vzhled prezentace - šablony
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
Branislav Šturmankin GPJP
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ZKOUMÁME PŘÍRODU
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
Optické přístroje Miroslav Andrle Petr Neugebauer.
Optické přístroje.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Optické odečítací pomůcky, měrení délek
Mikroskopy.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy Podmínky používání prezentace
60.1 Základy mikroskopování
Dokumentace biologických objektů
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA VY_32_INOVACE_F3-03 AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš
MIKROSKOP Mgr. Helena Roubalová
Technika a technické vzdělávání Dalibor Valenta
7. přednáška Metrologie rovinného úhlu
Optická mikroskopie Marek Vodrážka.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
5. Kresba Podzim
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Malování.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
GRAFIKA úvod.
Michal Marek Lukáš Motl 8.B
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
LUPA A MIKROSKOP Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla Číslo DUM: III/2/VT/2/3/41 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
EXCEL – tisk a tvorba grafů Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Bc. Jan Hutl a Základy práce s lupou a mikroskopem 4. Žáci se naučí zásady práce s lupou a mikroskopem Práce s lupou, postup práce, práce s mikroskopem,
1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR POZOROVÁNÍ PŘÍRODY Zpracovala : Mgr. Jana Richterová Přírodopis 6. třída.
Corel PHOTO-PAINT Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Lupa, mikroskop, dalekohledy Název školy:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co vidíš? Co vidíš, když se podíváš do těchto předmětů?
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
O DRAZ SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Lupa slouží k pozorování malých blízkých předmětů spojná čočka s ohniskovou vzdáleností do 25 cm zvětšuje 10x předmět.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Jiří Trefilík Název prezentace (DUMu): 3. Pomůcky a zásady kreslení Název sady: Technická dokumentace pro 1.
délka 1,2 m Johann a Zacharias Jansenové (16. stol.) Systém dvou čoček Typy světelných mikroskopů.
Vysoké učení technické v Brně
Výstupní zařízení počítače - plotr
Nástroj pro prezentace
Windows – Malování 1 VY_32_INOVACE_32_650
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Měřítko a orientace výkresů
Návrhové skici-použití výtvarných technik
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Optické přístroje, mikroskop a související témata Jana Jurmanová.
Pravidla pro vytváření výkresové dokumentace
VY_32_INOVACE_09_ICT_538_Jnc
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Transkript prezentace:

5. Kresba Podzim 2015 http://www.gutenberg.org/files/35842/35842-h/35842-h.htm

Nejrůznější kreslící zařízení

Proč v dnešní době kreslit? Při kresbě věnuje pozorovatel preparátu větší pozornost Oproti fotografii: Výhody: lze zachytit různé hloubky ostrosti preparátu; lze zdůraznit důležité struktury Nevýhody: vnesení subjektivních dojmů; dokumentární přesnost nemusí odpovídat skutečnosti; potřeba kreslířského talentu a technické zručnosti

Proč kresba ano? Kreslení je stále velmi důležitá dovednost v biologii. Velká pomoc při dokumentaci exemplářů. Kresbami je možné poukázat a zvýraznit důležité morfologické znaky. Jeden výkres může obsahovat znaky, na jejichž zobrazení by bylo potřeba několika fotografií.

Proč fotografie ne? Fotografie mohou být velmi užitečné pro záznam dat, ale … nejsou příliš selektivní – mohou vykazovat více detailů vzorků, než můžeme chtít někdy nelze zobrazit celý vzorek v jednom ohnisku najednou, naproti tomu kresba je výsledkem sloučení obrazů z různých hloubek zaostření degradace fotografie kopírováním

Hlavová kapsule hlístice Spirocamallanus sp Hlavová kapsule hlístice Spirocamallanus sp. v různých hloubkách ostrosti Zde je vidět, jak se obraz mění v různých hloubkách ostrosti, je lepší proto, když se složí do jedné vrstvy, ale na fotografii by to bylo nepřehledné – a proto je dobrá kresba.

Způsoby kresby Jednoduché skicy: levým okem do mikroskopu, pravým na papír a tužku (krátkozrací musí mít brýle) Kresby poloschematické, obyčejnou ostře ořezanou tužkou, pentilkou Nevnášet do kreseb malířské techniky Přesnější nákresy: kreslicí přístroje Krycí sklíčko na okuláru (45°) Abbého kreslicí přístroj / camera lucida promítutí obrazu v mikroskopu na stěnu v zatemnělé místnosti

Abbéův kreslicí přístroj Vynalezl Ernst Abbe (1840-1905) v polovině 70. let 19. stol., před rozvojem mikrofotografie Portret: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQAHJVzUgQkWZNfhw3iJYGdMAPeLODeCsFhL3Y2qKSHA_9A3KxZqw Kresba: Jirovec 1942 Fotka: http://www.gilai.com/product_557/Abbe-Camera-Lucida-For-Drawing-Through-Microscope--by-Bausch-and-Lomb.

Abbéův kreslicí přístroj Připevňuje se na horní konec tubusu Nad okulárem krychlička (ze dvou pravoúhlých skleněných hranolů, oddělených postříbřenou zrcadlící vrstvou, ve které je kulaté okénko bez povlaku) – dá se odklopit stranou

Abbéův kreslicí přístroj Na delším rameni je otáčivé zrcátko (kolem vodorovné osy kolmé k rameni) Náklon zrcátka 45° - zapadne pérko do rýžky Pod zrcátko papír Světlo z papíru – zrcátko - stříbrná zrcadlící plocha v krychličce – oko Lze pozorovat zároveň objekt v mikroskopu, papír a tužku Sklon 45° - proti zkreslení obrazu

Camera lucida optické zařízení používané jako pomůcka ve výtvarném umění patentoval W. H. Wollaston (1807) avšak podobné zařízení i J. Kepler v Dioptrice (1611) název z latiny „světlá komora“ - dal tomuto zařízení Wollaston a měl zdůraznit rozdíl mezi zařízením zvaným camera obscura (z lat. „temná komora“), což je starší optické zařízení používané také jako pomůcka ve výtvarném umění http://cs.wikipedia.org/wiki/Camera_lucida William Hyde Wollaston (6. srpna 1766, East Dereham, Spojené království – 22. prosince 1828 Chislehurst, Spojené království) byl anglický chemik a fyzik, který je znám svým objevem prvků palladia a rhodia. Rozvinul také postup získáváníplatiny z rudy. Při zkoumání slunečního spektra objevil tmavé Fraunhoferovy čáry. Je autorem zařízení nazvaného camera lucida, které umožňuje přesné kreslení tvarů předmětů. Byl po něm nazván křemičitý minerál Wollastonit, kráter na Měsíci a jezero v Saskatchewanu. http://cs.wikipedia.org/wiki/William_Hyde_Wollaston

Wollastonova camera lucida, ilustrace z r. 1857 (katalog Messrs Ross) http://drawingseeing.blogspot.cz/2012/05/camera-lucida.html Wollastonova camera lucida, ilustrace z r. 1857 (katalog Messrs Ross)

Zrcátko Kreslící plocha Překrytí (superimposition) Kopírování, zmenšování, zvětšování, zrcadlové kreslení předmětů v správné perspektivě

Camera lucida v mikroskopii Nastavitelné na levou i pravou ruku Jak objekt tak papír jsou současně viditelné v okulárech Kresba zaostřeného objektu Hranol Zrcátko VIDEO: http://www.youtube.com/watch?v=uxx8sJBMFi8 - od 1 min http://www.kshitijinnovation.com/camera-lucida-prism-type-360.html http://www.kshitijinnovation.com/camera-lucida-mirror-type-361.html

http://drawingseeing.blogspot.cz/2012/05/camera-lucida.html Varleyho grafický mikroskop (The Magazine of Science and School of Arts, 1840)

http://images.wellcome.ac.uk/indexplus/image/M0011259.html M0011259 Credit: Wellcome Library, London  The Camera Lucida in use for microscopical drawings.  From: A practical treatise on the use of the microscope; 3rd edition  By: John Thomas Quekett  Published: H. BaillièreLondon  1855  Figure 180  Collection: General Collections  Library reference no.: Slide number 2266  Full Bibliographic Record Link to Wellcome Library Catalogue  Copyrighted work available under Creative Commons by-nc 2.0 UK: England & Wales, seehttp://images.wellcome.ac.uk/indexplus/page/Prices.html  Druhy obr - http://www.gilai.com/product_557/Abbe-Camera-Lucida-For-Drawing-Through-Microscope--by-Bausch-and-Lomb.

Moderní kreslicí zařízení Kreslicí rameno (tubus) Obsahuje hranol , který vrhá obraz skrz kreslicí rameno Obraz papíru a tužky je promítán do zorného pole okuláru Opět vidíme zároveň pozorovaný objekt, hrot tužky a papír Lze obtáhnout obraz

Drawing tube for the BX-51 Olympus Microscope; Bausch & Lomb Optical Co. ABBE Camera Lucida

Další zpracování kresby Kresba tužkou, nejlépe tvrdost 2, dobře ořezanou / případně i pentilkou na bílý papír Nezapomenout přikreslit měřítko! Klasický způsob zpracování kreseb: 1) úprava velikosti kresby (kopírka) 2) obtažení kresby technickým perem na průsvitný papír (pauzovací, pergamenový) 3) Oskenování perovky 4) Úprava tahů a chyb v grafickém programu Často je kreslený objekt větší než formát papíru a tak se následně obraz na kopírovacím zařízení zmenší na vhodnou velikost a jednotlivé díly obrazu se slepí a opět okopírují.

Rychlejší způsob úpravy obr.: 1) oskenování perovky 2) obtažení pomocí grafického tabletu (Tablet pen) přímo v určitém softwaru (vektorově, nebo bitmapově) – v nové vrstvě (podklad se pak odmaže a máme rovnou kvalitní perovku)

Kreslení v softwaru bude ke konci semestru v PC učebně

Základní zásady pro kreslení: nejdříve se podívat na celkový vzhled vzorku, nezaměřovat se jen na jednu část nebo detail najít si část/i, které nás zajímají určit si nejvýznamnější znaky - do kresby zahrnout pouze detaily, který jsou nutné používat obyč. tužku střední tvrdosti (HB / #2)

Základní zásady pro kreslení: kreslit na bílý, nelinkovaný papír kreslit co největší obrázky (alespoň na půl A4) pokud není použito kreslící zařízení: zpětně kontrolovat obraz v mikroskopu, či kreslit jedním okem vně mikroskopu při prokreslování měnit fokusaci – zisk různých hloubek obrazu v 1 nákresu pokud se některé orgány překrývají – překryté kreslit čárkovaně nebo odlišit barevně doplnit název (příp. datum a číslo preparátu) a zvětšení případně doplnit popisky, je-li to nutné

úkol Nakreslete na papír A4 tužkou základ pro perovku Přikreslete měřítko Napište si zvětšení, datum a číslo či název objektu Podepište se! Obtáhněte obraz na průsvitný papír