Hra života způsobuje chaos

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Hra života způsobuje chaos

Matematické modely vymezit zkoumaný systém zjistit základní veličiny na nichž závisí vývoj systému v čase tvorba matematického modelu: vzájemný vztah základních veličin výstupem matematického modelu jsou data popisující chování zkoumaného systému ověření výstupních dat na reálném systému korekce matematického modelu

Matematické modely modelem může být i celulární automat, což je typ matematického modelu reálné situace, nejčastěji počítačový algoritmus (program) vlastnosti CA: nespojitost v čase diskrétnost hodnot základních veličin příkladem z oblasti biologie je CA Game of Life

Game of Life vytvořil v roce 1970 britský matematik John Conway modeluje dynamiku vývoje populací živých organismů hra se odehrává na nekonečně rozlehlé čtvercové hrací síti políčka sítě se nazývají buňky, každá buňka je buď živá nebo mrtvá stav všech buněk se mění najednou „zero-player“ hra – hráč pouze určí výchozí konfiguraci a dále již hra běží automaticky podle předem daných pravidel

Game of Life Pravidla pro vznik další generace: živá buňka zůstane živá pokud přesně dvě nebo tři z osmi buněk v jejím okolí jsou živé, jinak zemře mrtvá buňka se stane živou pokud přesně tři z osmi buněk v jejím okolí jsou živé, jinak zůstane mrtvá živé buňky jsou vyznačeny barevně, mrtvé buňky vyznačeny nejsou

Game of Life drobné rozdíly ve výchozí konfiguraci vedou k dramaticky rozdílný výsledkům pět základních scénářů vývoje populací buněk: populace roste bez omezení populace vymře populace zůstane stabilní populace se periodicky mění populace migruje Game of Life hra modeluje pouze dynamiku změn populací, co když ale chceme kvantitativní předpověď?

Ryby v rybníce rozmnožují se, umírají kolik ryb můžeme očekávat v rybníce po jednom roce, dvou, třech a více letech?

Ryby v rybníce nejjednodušší modely – počet ryb se každý rok např. zdvojnásobí tyto modely jsou nerealistické rybník má jen omezený prostor rybník má jen omezené potravinové zdroje velký počet ryb uživí větší počet jejich parazitů i predátorů musíme najít přesnější model, který zahrnuje omezenou kapacitu rybníka

Ryby v rybníce model vytvořil belgický matematik Pierre François Verhulst (1804 – 1849) Verhulstův model nepracuje s počty ryb, ale s jejich populační hustotou populační hustota je podíl počtu ryb a maximálního možného počtu ryb (kapacity prostředí) populační hustota je tedy nezáporné reálné číslo v modelu rychlost růstu závisí na tom, jak „daleko“ nebo „blízko“ je hustota populace ke kapacitě prostředí

Ryby v rybníce tři základní předpoklady Verhulstova modelu: je-li hustota populace mnohem nižší než kapacita prostředí, očekáváme její velký nárůst je-li hustota populace blízko kapacity prostředí, bude nárůst malý překročí-li hustota populace kapacitu prostředí, očekáváme její pokles

𝑃 𝑛+1 = 𝑃 𝑛 +𝑐 𝑃 𝑛 1− 𝑃 𝑛 Ryby v rybníce Verhulstův model (logistická rovnice) má tedy tvar: 𝑃 𝑛+1 = 𝑃 𝑛 +𝑐 𝑃 𝑛 1− 𝑃 𝑛

Hledání konstanty c matematický biolog Robert May v roce 1976 publikoval v Nature článek pod názvem „Simple mathematical models with very complicated dynamics“ May ukázal překvapující důsledky změn konstanty c pro chování modelovaného systému (např. populací ryb v rybníce) jednoduchá kvadratická funkce vede k velice složitému chování a nakonec k chaosu

Deterministický chaos pojem zavedl do matematiky James A. Yorke a jeho student Tien-Lien Li v článku „Period Three Implies Chaos“ zcela deterministický (nenáhodný) systém se chová nepředvídatelně, chaoticky v původním smyslu slova: je extrémně citlivý na počáteční podmínky (efekt motýlího křídla) jeho vnitřní dynamika vede od stability, přes bifurkace až k náhodému chování, které je nerozeznatelné od šumu po relativně krátké době, ztrácí model popisující tento systém schopnost jakýchkoli předpovědí

Děkuji Vám za pozornost

Použitá literatura Burger, E. B., Starbird M.: The Heart Of Mathematics, Third Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2010 Gleick, J.: Chaos. Ando, Praha, 1996 Wikipedia: https://www.wikipedia.org