ROZDĚLENÍ TROJÚHELNÍKŮ PODLE VELIKOSTI STRAN A PODLE ÚHLŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

ROZDĚLENÍ TROJÚHELNÍKŮ PODLE VELIKOSTI STRAN A PODLE ÚHLŮ 6. ročník TROJÚHELNÍKY I. ROZDĚLENÍ TROJÚHELNÍKŮ PODLE VELIKOSTI STRAN A PODLE ÚHLŮ

ROZDĚLENÍ TROJÚHELNÍKŮ: podle velikosti stran: různostranný (obecný) trojúhelník rovnoramenný trojúhelník rovnostranný trojúhelník podle velikosti vnitřních úhlů: ostroúhlý trojúhelník pravoúhlý trojúhelník tupoúhlý trojúhelník

1. Rozdělení trojúhelníků podle délek stran: RŮZNOSTRANNÝ (OBECNÝ) TROJÚHELNÍK je trojúhelník , jehož žádné dvě strany nemají stejnou délku. 𝒂 ≠𝒃 ≠𝒄

ROVNORAMENNÝ TROJÚHELNÍK je trojúhelník , jehož dvě strany jsou stejně dlouhé. 𝒃=𝒄

ROVNOSTRANNÝ TROJÚHELNÍK je trojúhelník , jehož všechny strany mají stejnou délku. 𝒂=𝒃=𝒄

2. Rozdělení trojúhelníků podle velikosti úhlů: OSTROÚHLÝ TROJÚHELNÍK má všechny vnitřní úhly menší než 90°. 𝜶 <𝟗𝟎° 𝜷 <𝟗𝟎° 𝜸 <𝟗𝟎°

PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK má jeden vnitřní úhel pravý (rovný 90°). Trojúhelník nemůže mít více než jeden pravý úhel. 𝜶 <𝟗𝟎° 𝜷 <𝟗𝟎° 𝜸=𝟗𝟎°

TUPOÚHLÝ TROJÚHELNÍK má jeden vnitřní úhel větší než 90°. Trojúhelník nemůže mít dva úhly tupé. Proti tupému úhlu leží nejdelší strana trojúhelníku. 𝜶 <𝟗𝟎° 𝜷 <𝟗𝟎° 𝜸>𝟗𝟎°

Vlastnosti vnitřních a vnějších úhlů: VNITŘNÍ ÚHEL trojúhelníku je konvexní úhel sevřený sousedními stranami trojúhelníku 𝛼, 𝛽, 𝛾

VNĚJŠÍ ÚHEL trojúhelníku je vedlejší úhel k vnitřnímu úhlu trojúhelníku. 𝛼,´ 𝛼´´

Každý trojúhelník má tři vnitřní úhly, z nichž jsou alespoň dva ostré. 𝜶 <𝟗𝟎° 𝜷 <𝟗𝟎° 𝜸>𝟗𝟎°

Proti většímu vnitřnímu úhlu trojúhelníku leží větší strana trojúhelníku a proti větší straně leží větší úhel. 𝑱𝒆−𝒍𝒊 𝒂 >𝒃, 𝒑𝒂𝒌 𝜶 > 𝜷

Proti shodným stranám trojúhelníku leží shodné vnitřní úhly. 𝑱𝒆−𝒍𝒊 𝒂=𝒃, 𝒑𝒂𝒌 𝜶=𝜷

V trojúhelníku existují ke každému vnitřnímu úhlu dva shodné vnější úhly. 𝛂´= 𝜶´´

Součet vnitřních úhlů trojúhelníku je 180°. 𝛂+ 𝜷+ 𝜸=𝟏𝟖𝟎°

Součet vnitřního a vnějšího úhlu při stejném vrcholu je 180°. 𝛂+ 𝜶´=𝟏𝟖𝟎° 𝜷+ 𝜷´=𝟏𝟖𝟎° 𝜸+ 𝜸´=𝟏𝟖𝟎°

Součet vnějších úhlů trojúhelníku je 360°. 𝛂´+ 𝛃´+ 𝜸´=𝟑𝟔𝟎°

Velikost vnějšího úhlu při libovolném vrcholu trojúhelníku je rovna součtu velikostí vnitřních úhlů při zbývajících dvou vrcholech. 𝛂´= 𝛃+ 𝜸 𝜷´= 𝜶+ 𝜸 𝜸´= 𝜶+ 𝜷

Použitá literatura: PŮLPÁN, Zdeněk a Michal ČIHÁK. Matematika pro základní školy 6: geometrie. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2007. ISBN 978-80-7235-365-1. BOUŠKOVÁ, Jitka a Milena BRZOŇOVÁ. Matematika pro základní školy 6, pracovní sešit: geometrie. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2007. ISBN 978-80-7235-367-5. PALKOVÁ, Martina. Průvodce matematikou 2: aneb co byste měli znát z geometrie ze základní školy. 1. vydání. Brno: DIDAKTIS spol. s r. o., 2007. ISBN 978-80-7238-083-4.