Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 2. 6. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_16_Systém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HATERIE, ŽELVY, KROKODÝLOVÉ
Advertisements

KROKODÝLOVÉ Michala Ošlejšková O6.B
Lucie Ulrichová Plazi.
Plazi.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Plazi - druhy.
Předmět a očekávaný výstup
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Poznávačka PLAZI Zástupci označení * nejsou povinní.
Plazi opakování Pro 7. třídy.
Plazi Plazi jsou obratlovci
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Plazi Vypracoval: Osička Jan.
Plazi.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Plazi – želvy.
Plazi-želvy a krokodýli
Třída PLAZI Obratlovci, kteří již nejsou vývojově vázaní na vodu. Jsou především vejcorodí, kdy bílek nahrazuje vodní prostředí. Vajíčka mají „kožovitou“
VY_52_INOVACE_Př Plazi(prezentace, test) Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda- Přírodopis.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Autor: Mgr. Hana Krajčová
KROKODÝLI.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Plazi - ještěři.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika.
Oběhová soustava obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření17.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Řády plazů Přírodopis 7. třída.
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
zpracovaný v rámci projektu
třída: PLAZI vejce v kožovitém obalu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
Krycí soustava strunatců a škárové deriváty
Nervová soustava nižších obratlovců
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_01
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
PLAZI – ŽELVY A KROKODÝLI (zajímavosti)
Třída: Plazi znaky: tělo pokryté rohovitou pokožkou nebo krunýřem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Hlavonožci Cephalopoda Očekávané výstupy
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_20_Systém.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
RISK Plazi ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO
Základní škola, Hradec Králové
Plazi VY_52_INOVACE_1A_27 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
HLAVONOŽCI 12. října 2013 VY_52_INOVACE_210216
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
ŽELVY A KROKODÝLI (po výkladu si zapiš do sešitu)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
PTÁCI – LETCI (DRAVCI) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu
Lichokopytníci Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov
Krokodýli (c) Mgr. Martin Šmíd.
KROKODÝLI PLAZI.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 2. 6. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_16_Systém plazů_krokodýli,haterie Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Krokodýli, haterie Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – SYSTÉM PLAZŮ – KROKODÝLI, HATERIE. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Materiál je doplněn kontrolními otázkami pro zpětnou vazbu učitele, v uzavřených úlohách volí žáci z nabídky odpovědí pomocí elektronického pera, na otevřené otázky mohou odpovídat ústně nebo písemně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se přesuneme tlačítkem akce. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Pracovní list je vhodné zařadit na konec hodiny k opakování a upevnění znalostí. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál navazuje na DUM: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika plazů Materiál je určen k interaktivní výuce.

řády: KROKODÝLI (Crocodilia) HATERIE (Sphenodontida, Rhynchoephalia) Obr. 1 Obr. 2

Systém recentních plazů: řád: ŽELVY řád: KROKODÝLOVÉ řád: HATERIE řád: ŠUPINATÍ podřád: JEŠTĚŘI podřád: HADI Mapa výskytu haterie novozélandské Obr. 3

řád: KROKODÝLOVÉ (Crocodylia) přes 20 druhů voda – řeky, jezera, výj. pobřeží moře Afrika, Amerika, Asie, Austrálie ještěrovitý tvar 4 rovnoměrně vyvinuté končetiny, mohutný ocas Obr. 4 - krokodýl nilský

dravci (potrava – ryby, ptáci, savci, jiní plazi, též mršiny – kořist polykají vcelku) pokročilé vývojové znaky: téměř dokonale rozdělené ♥ bránice – pomáhá dýchání dokonalejší mozek

zuby v čelistních jamkách náhrada po celý život Obr. 5 – heterodontní chrup krokodýlů

chráněná rohovitými štíty podloženými kostěnými destičkami silná kůže chráněná rohovitými štíty podloženými kostěnými destičkami Obr. 6

♀ klade vejce na břehu, hlídá je rozmnožování: oplození vnitřní ♀ klade vejce na břehu, hlídá je mláďata po vylíhnutí plavou, živí se sama, zdržují se poblíž ♀ ODKAZ NA OBRÁZEK – LÍHNUTÍ MLÁDĚTE KROKODÝLA http://www.krokodylizoo.cz/aktualne

rod: KROKODÝL – obývají Afriku, Asii, Austrálii, J Ameriku Systém krokodýlů: čel. Krokodýlovití čel. Aligátorovití čel. Gaviálovití NEJVÝZNAMNĚJŠÍ ZÁSTUPCI: rod: KROKODÝL – obývají Afriku, Asii, Austrálii, J Ameriku krokodýl nilský (Crocodylus niloticus) krokodýli mají spodní zuby viditelné i při zavřené tlamě. Obr. 7

krokodýl mořský = krokodýl pobřežní – největší recentní plaz (přes 6m), přes 1 tunu J a JV Asie, Indonésie, někdy i S Austrálie, teplejší moře, dříve na pokraji vyhubení, dnes počty stoupají (maso, kůže) Obr. 8

aligátor severoamerický – častější, aligátor čínský – téměř vyhubený ALIGÁTOŘI a KAJMANI – především americký kontinent, spodní zuby nejsou při zavřené tlamě vidět aligátor severoamerický – častější, aligátor čínský – téměř vyhubený Obr. 9 – aligátor severoamerický

GAVIÁLOVÉ – úzké, dlouhé čelisti Obr. 10 – gaviál indický

řád: HATERIE (Sphenodontida, Rhynchoephalia) Obr. 11 – haterie novozélandská řád: HATERIE (Sphenodontida, Rhynchoephalia) - jediná žijící haterie novozélandská (žijící fosilie – nezměněna od počátku druhohor) zachovalé temenní oko (čočka, rohovka, v otvoru mezi temenními kostmi) ještěrovitá stavba těla noční aktivita vysoký věk Obr. 12 – lebka haterie - shora

OTÁZKY Mezi oblasti, kde se krokodýli přirozeně nevyskytují, patří: Austrálie Asie Evropa Afrika SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 2) Vysvětlete termín heterodontní chrup. Co tvoří potravu krokodýlů? 3) Jaké pokročilé znaky se u krokodýlů vyskytují? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 4) U krokodýlů se vyskytuje oplození: a) vnější b) vnitřní 5) Samice krokodýlů a) jsou živorodé b) kladou vejce SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA TEST:

1) Mezi oblasti, kde se krokodýli přirozeně nevyskytují, patří: SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1) Mezi oblasti, kde se krokodýli přirozeně nevyskytují, patří: Austrálie Asie Evropa Afrika ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

2) Vysvětlete termín heterodontní chrup. Co tvoří potravu krokodýlů? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) Vysvětlete termín heterodontní chrup. Co tvoří potravu krokodýlů? heterodontní = zuby tvarově i funkčně rozlišené krokodýli = dravci – potrava: ryby, savci, ptáci, jiní plazi, někdy mršiny, kořist polykají vcelku 3) Jaké pokročilé znaky se u krokodýlů vyskytují? zcela vyvinutá přepážka rozdělující P a L polovinu ♥ vyvinutá bránice dokonalejší mozek ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

4) U krokodýlů se vyskytuje oplození: a) vnější b) vnitřní SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) U krokodýlů se vyskytuje oplození: a) vnější b) vnitřní 5) Samice krokodýlů a) jsou živorodé b) kladou vejce ZPĚT NA ZADÁNÍ: PŘEJÍT NA TEST:

Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – SYSTÉM PLAZŮ – KROKODÝLI, HATERIE PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – SYSTÉM PLAZŮ – KROKODÝLI, HATERIE Termínem „žijící fosilie“ označujeme: a) krokodýla pobřežního b) želvu sloní c) gaviála indického d) haterii novozélandskou Jako éru plazů označujeme: a) starohory b) prvohory c) druhohory d) třetihory Za největšího recentního zástupce plazů je považován: a) krokodýl nilský b) krokodýl mořský c) aligátor čínský d) varan komodský Popište, čím se živí krokodýli.

5) Třetí oko u haterie novozélandské je zachováno v otvoru mezi: a) čelními kostmi b) temenními kostmi c) týlními kostmi d) ani jedno z uvedených tvrzení není správné 6) Přepážka oddělující od sebe pravou a levou srdeční komoru u krokodýlů a) není vyvinuta b) je částečně vyvinuta c) je zcela vyvinuta d) krokodýli mají pouze jednu srdeční komoru 7) Úzkými čelistmi se vyznačují: a) gaviálové b) aligátoři c) kajmani d) krokodýlové 8) Zuby viditelné i při zavřené tlamě pozorujeme u: a) aligátorů b) kajmanů c) krokodýlů d) ani jedné z uvedených skupin

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Termínem „žijící fosilie“ označujeme: a) krokodýla pobřežního b) želvu sloní c) gaviála indického d) haterii novozélandskou Jako éru plazů označujeme: a) starohory b) prvohory c) druhohory d) třetihory Za největšího recentního zástupce plazů je považován: a) krokodýl nilský b) krokodýl mořský c) aligátor čínský d) varan komodský Popište, čím se živí krokodýli. - dravci – živí se rybami, ptáky, savci, někdy mršinami

5) Třetí oko u haterie novozélandské je zachováno v otvoru mezi: a) čelními kostmi b) temenními kostmi c) týlními kostmi d) ani jedno z uvedených tvrzení není správné 6) Přepážka oddělující od sebe pravou a levou srdeční komoru u krokodýlů a) není vyvinuta b) je částečně vyvinuta c) je zcela vyvinuta d) krokodýli mají pouze jednu srdeční komoru 7) Úzkými čelistmi se vyznačují: a) gaviálové b) aligátoři c) kajmani d) krokodýlové 8) Zuby viditelné i při zavřené tlamě pozorujeme u: a) aligátorů b) kajmanů c) krokodýlů d) ani jedné z uvedených skupin

OBRÁZKY: 1 - ROY, Liz. cs.wikipedia.org [online]. [cit.2.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Crocadiles.jpg 2 - DUMPLESTILSKIN. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tuatara_southland_museum_invercargill_new_zealand.jpg 3 - VC-S. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tuatara_(Sphenodon)_Distribution.png 4 - DEWET. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:NileCrocodile.jpg 5 - DADEROT. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Museum_of_Science,_Boston,_MA_-_IMG_3224.JPG 6 - CASTELAZO, Tomas. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crocodylus_acutus_mexico_08.jpg 7 - SNOWDOG. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:YoungNileCrocodile.jpg 8 - EBERSOLD, Molly. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SaltwaterCrocodile(%27Maximo%27).jpg 9 - JORDAN, Jonas N.. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Alligator_in_the_Okefenokee.jpg 10 - ZANDER, Jonathan. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Indian_Gharial_Crocodile_Digon3.JPG 11 - KNUTSCHIE. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tuatara.jpg 12 - TAMURA, Nobu. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tuatara_skull.png

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9. GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, 21-079-83. SIGMUND, Leo; HANÁK, Vladimír; PRAVDA, Oldřich. Zoologie strunatců. Praha: Karolinum, 1994, ISBN 80-7066-531-9.