Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-14

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-14 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor Ing. Michal Kronika Tematický celek Stavební mechanika Ročník 2. – 3. Datum tvorby 22. 8. 2012 Anotace - názorný výklad nové látky a okamžité procvičení - prezentace Metodický pokyn výkladová prezentace na interaktivní tabuli nebo projektor Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Postup výpočtu vnitřních sil Prostý nosník zatížený spojitým trojúhelníkovým zatížením

Zadání příkladu Určete průběh V, M, N na prostém nosníku délky L = 6 m zatíženým spojitým trojúhelníkovým zatížením o velikosti 3 kN ve vrcholu trojúhelníka. Na nosníku vypočtěte: reakce Az, Ay, Bz, posouvající síly V, přechodný průřez P.P., momenty M, normálové síly N. Velikosti vnitřních sil vyneste do obrazců.

1. Popis zadání a výpočet náhradního břemena Popíšeme si obrázek zadání. Zakreslím odhad reakcí. Vypočteme si náhradní břemeno Q´, které využijeme při výpočtu reakcí. Náhradní břemeno je v těžišti spojitého trojúhelníkového zatížení. Tj. v 1/3 od vrcholu. Velikost Q´ je obsah trojúhelníkového zatížení v kN Q´= 𝒇 ∙𝑳 𝟐 = 𝟑 ∙ 𝟔 𝟐 = Q´= 9 kN 𝑄 ´ = 3∙6 2 =9 𝑘𝑁 𝐴 𝑦 a b 𝐴 𝑧 𝐵 𝑧

2. Výpočet reakcí Az, Ay, Bz 𝑄 ´ = 3∙6 2 =9 𝑘𝑁 a: Q´ ∙ 2 3 𝐿 - Bz ∙ 6 = 0 Bz = 𝑄´∙ 2 3 𝐿 6 = 9 ∙ 2 3 6 6 = 36 6 = 6 kN Az - Q´ + Bz = 0 Az = Q´ - Bz = 9 - 6 = 3 kN Ay = 0 kN Svislá reakce v levé podpoře Az = 3 kN a směřuje nahoru. V pravé Bz = 6 kN a také směřuje nahoru. Vodorovná reakce Ay = 0 kN. 𝐴 𝑦 2/3∙𝐿 1/3∙𝐿 a b 𝐴 𝑧 𝐵 𝑧

3. Výpočet a obrazec posouvajících sil 𝑄 ´ = 3∙6 2 =9 𝑘𝑁 Val = 0 kN Vap = Val + Az = 0 + 3 = 3 kN Vbl = Vap - 𝑓𝐿∙𝐿 2 = Vap - 𝑓∙𝐿 𝐿 ∙𝐿 2 = 3 - 3∙6∙6 6 ∙2 = 3 - 9 = - 6 kN Vbp = Vbl + Bz = - 6 + 6 = 0 kN Při spojitém trojúhelníkovém zatížení je posouvající síla v intervalu (a, b)funkce kvadratická. Klesá po parabole 2°. Křivka klesá v závislosti na stoupajícím zatížení. Zatížení v libovolném místě nosníku se zjistí dle podobnosti trojúhelníků. 𝑓 𝐿 = 𝑓𝑦 𝑦 ; fy = 𝑓∙𝑦 𝐿 ; fL = 𝑓∙𝐿 𝐿 𝐴 𝑦 =0 a 2/3∙𝐿 1/3∙𝐿 b 𝐵 𝑧 =6𝑘𝑁 𝐴 𝑧 =3𝑘𝑁 Pořadnice po nosníku y Parabola 2°

4. Přechodný průřez P.P 𝑄 ´ = 3∙6 2 =9 𝑘𝑁 Přechodný průřez se nachází v místě kde je posouvající síla rovna „0“. Při spojitém trojúhelníkovém zatížení klesá v obrazci posouvající síla po parabole 2°. Křivka klesá v závislosti na stoupajícím zatížení. Zatížení v libovolném místě nosníku se zjistí dle podobnosti trojúhelníků. 𝑓 𝐿 = 𝑓𝑦 𝑦 ; fy = 𝒇∙𝒚 𝑳 ; fL = 𝑓∙𝐿 𝐿 P.P. najdeme takto : Vap - fy ∙ 𝑦 2 = 0 (vzdálenost y je neznámá) Vap = 𝑓∙𝑦 𝐿 ∙ 𝑦 2 = 𝑓∙𝑦2 𝐿 .2 y = 𝑉𝑎𝑝 ∙𝐿 ∙2 𝑓 = = 3 ∙6 ∙2 3 = 12 = 3,464 m P.P. leží ve vzdálenosti 3,464 m napravo od podpory „a“. Označme si jej „c“. 𝐴 𝑦 =0 a 2/3∙𝐿 1/3∙𝐿 b 𝐵 𝑧 =6𝑘𝑁 𝐴 𝑧 =3𝑘𝑁 Pořadnice po nosníku y Parabola 2° c

5. Výpočet a obrazec momentů 𝑄 ´ = 3∙6 2 =9 𝑘𝑁 Ma = 0 kN, Mb = 0 kN Velikost momentu v P.P. v bodě „c“ musí být maximální. Velikost zatížení v bodě c: fyc = 𝒇∙𝒚𝒄 𝑳 Moment v bodě c zleva: Mmaxc = Az ∙ yc - fyc ∙ 𝑦𝑐 2 ∙ 𝑦𝑐 3 = = Az ∙ yc - 𝑓∙𝑦𝑐 𝐿 ∙ 𝑦𝑐 2 ∙ 𝑦𝑐 3 = = 3 ∙ 3,464 - 3∙3,464 6 ∙ 3,464 2 ∙ 3,464 3 = = 10,392 - 3∙3,4643 36 = = 10,392 - 3∙41,565 36 = Mmaxc = 10,392 - 3,464 = 6,928kNm 𝐴 𝑦 =0 a 2/3∙𝐿 1/3∙𝐿 b 𝐵 𝑧 =6𝑘𝑁 𝐴 𝑧 =3𝑘𝑁 Pořadnice po nosníku y 0 kNm c 0 kNm Parabola 3°