Narušení genetické rovnováhy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POPULAČNÍ GENETIKA 6 faktory narušující rovnováhu populací
Advertisements

Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Hardy – Weibergův zákon
Stránky o genetice Testy z genetiky
Populační genetika.
Populační genetika.
Genetika populací kvalitativních znaků
Příklady z populační genetiky
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Populační genetika Fenotypy, genotypy RNDr Z.Polívková
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
Teoretické principy šlechtění a selekce Tomáš Kopec.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Genetické parametry Heritabilita, korelace. primární GP genetický rozptyl prostřeďový rozptyl kovariance sekundární GP heritabilita opakovatelnost genetické.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Systémy moderních elektroinstalací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1C_20_Zaklady.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Topologie lokálních sítí
Induktivní statistika
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Elektrické měřící přístroje
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Lineární funkce - příklady
Utkání PhDr. Vladimír Süss, Ph.D.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
PŘÍRODNÍ VÝBĚR (SELEKCE)
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Biotické faktory Výukový materiál EK
Výběrové metody (Výběrová šetření)
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
8.1.2 Podprostory.
ZLOMKY I. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Násobilka se zvířaty 9x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Násobilka se zvířaty 7x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslicová technika.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Základy statistické indukce
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
GENETIKA Vazba genů.
Parametry polohy Modus Medián
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Vliv reklamy na společnost
V.a1 Teoretické pozadí statistické analýzy
Obecné výklady o důkazech
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Násobilka se zvířaty 5x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Pravděpodobnost a statistika
STATISTIKA Exaktní věda Úkoly statistiky zjišťovat data
Základní statistické pojmy
Digitální učební materiál
DRIFT II.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Genové interakce I..
Transkript prezentace:

Narušení genetické rovnováhy Doc. Ing. Karel Mach, CSc.

Narušení genetické rovnováhy Způsobuje nenáhodné páření (opak panmixie) Páření jedinců se společnými předky (příbuzenská plemenitba) zvyšuje podíl homozygotů Páření jedinců s ohledem na genotyp Asortativní páření - Častěji stejný genotyp (i fenotyp) oproti panmixii zvyš. podíl homozygotů; mění se četnost genotypová, ne genová; vytváření dílčích skupin

b) Disasortativní páření - Opak předchozího, udržuje frekvenci heterozygotů na vysoké úrovni; páření rozdílných genotypů, především homozygotů (AA x aa); mění genové i genotypové četnosti, zvýhodňuje vzácné alely, tendence p=q=0,5

Konkrétní zásahy (jevy) v populaci jež porušuje genetickou rovnováhu Selekce, migrace, mutace … rozsah i směr změn lze odhadnout poměrně přesně Náhodný tlak, inbríding … pouze rozsah

Příklad narušení genetické rovnováhy selekcí (migrací) dAA+hAa+raa=0,25+0,5+0,25 pA=0,5; qa=0,5 d*r=(h/2)² 0,25*0,25=(0,5/2)²=0,0625 0,33*0,0=(0,67/2)² Jestliže sr=1 d+h+r=0,33+0,67+0 pA=d+1/2h=0,33+1/2*0,67=0,665 qa= = 0,335

pAA² + 2pqAa + qaa² 0,442225 0,44555 0,112225 p²*q²=(2pq/2)² = 0,0496287 Genetická rovnováha byla narušena vyřazením (zde všech) homozygotů recesivních) Po jedné generaci náhodného připařování se genetická rovnováha populace obnoví. Rovnovážný stav vloh (A;a) předchází rovnovážnému stavu genotypů: pA=p²+1/2(2pq)=√p²=0,442+1/2*0,445=√0,442= 0,665 Stejně qa

Selekce d(AA)+h(Aa)+r(aa) 1-sq²(r) … aa; s=0-1; s=1 qn = q0/1+nq0 změna po n generacích selekce q0 = relativní frekvence alely před selekcí qn = totéž … po selekci n = počet generací selekce

Příklad n = dAA+hAa+raa s=1 1 = 0,4+0,5+0,1 n=6 q0=r+1/2*h=0,10+1/2*0,5=0,35 q6=0,35/(1+6*0,35)=0,11 Pokles relativní frekvence alely „a“ 0,35 0,11 p6=1-q6 =1-0,11=0,89 p6² + 2pq6 + q6² 0,792 + 0,196 + 0,012

b) n=1/qn – 1/q0 n = d+h+r = 0,4+0,5+0,1 Chceme, aby frekvence „aa“ poklesla cca 10x; z hodnoty 0,1 (10%) na hodnotu 0,012 tj. 1,2% q0=r+1/2*h=0,10+1/2*0,5=0,35 qn=√qn²=√0,012=0,1095≈0,11 pn=1- qn=1-0,11=0,89 n=1/0,11 – 1/0,35=9,1-2,86=6,24≈6generací p² + 2pq + q² 0,792 0,196 0,012

Migrace; emigrace E: N =DAA+HAa+Raa; n=dAA +hAa+raa 1.600=400+800+400 1=0,25+0,5+0,25 Z populace vyřadíme: 600jedinců= 600=240+300+60 60% z 1000 1 = 0,4+0,5 +0,1 i=-0,6; četn. v násl. gen.

Vyřazení: (1,6*0,25)-(0,6*0,4)=0,4-0,24=0,16 (1,6*0,50)-(0,6*0,5)=0,8-0,30=0,50 (1,6*0,25)-(0,6*0,1)=0,4-0,06=0,34 Nebo AA Aa aa 400 800 400 -240 -300 -60 160 500 340 0,16 0,50 0,34

Genetická rovnováha 0,16*0,34=(0,5/2)² 0,0544 ≠ 0,0625 Následující generace (panmikt. rozmn.) pA=d+1/2*h=0,16+0,25=0,41 qa=r+1/2*h=0,34+0,25=0,59 Vlohová frekvence výchozí zmenšené generace … tzn. po emigraci p² + 2pq + q² 0,1681 0,4838 0,3481 0,1681*0,3481=(0,4838/2)²

Jiný (zkrácený) způsob výpočtu: p0=d+1/2*h=0,25+0,5/2=0,5 q0=r+1/2*h=0,25+0,5/2=0,5 pi= ……… = 0,40+0,5/2=0,65 qi= ……… = 0,10+0,5/2=0,35 p1=-i(pi+p0)+p0=-0,6(0,65-0,5)+0,5=0,41 q1=-i(qi+q0)+q0=-0,6(0,35-0,5)+0,5=0,59

Imigrace: N = DAA+HAa+Raa; n=dAA+hAa+raa 1500=450+450+600 1=0,3+0,3+0,4 75% 500 = 250+200+50 1=0,5+0,4+0,1 25% i=+0,25 Ve sloučené populaci: d=(0,75*0,3)+(0,25*0,5)=0,35 h= =0,325 1 přiřazení r= =0,325 Rovnováha…..ne

Vlohová četnost po sloučení pA=d+1/2*h=0,35+1/2*0,325=0,5125 qa=r+1/2*h=0,325+1/2*0,325=0,4875 Následující generace p² + 2pq + q² 0,2626562 0,502125 0,2376562 Rovnováha … ano

Jiný postup výpočtu p0=d+1/2*h=0,3+0,15=0,45 vloh. frekv. q0=r+1/2*h=0,4+0,15=0,55 pův. popul. pi= ……… = 0,5+0,2=0,7 v.f. včleňované qi= ……… = 0,1+0,2=0,3 části p1=┼i(pi+p0)+p0=0,25(0,7-0,45)+0,45=0,5125 q1=+i(qi+q0)+q0=0,25(0,3-0,55)+0,55=0,4875 p1+ q1 – v.f. F1 a dalších generací

Náhodný tlak GpA= √p*q/2N (rel.); GPA= √P*Q/2N (abs.) n= d + h + r p=d+1/2*h=0,5 1=0,25+0,5+0,25 q=r+1/2*h=0,5 N=5.000 jedinců N=50 jedinců

1=0,25+0,5+0,25 N=5000 jedinců GpA (a)=√0,5*0,5/10.000 = 0,005 (0,5%) 0,5±0,005 (1 směr. odch, 65% pp.) 95%pp : 2x směrod. od. tzn.: 0,49-0,51 v % = 50%±1%; 49- 51% N=50 jedinců GpA(a)=√0,5*0,5/100= 0,05 (5%) 0,5±0,1 (2 směr. odch.) 0,4 – 0,6 50%±10% 40-60%

Absolutní hodnoty GPA= √P*Q/2N = √5000*5000/10.000= 50 95% 5000±2*50 95% 5000±2*50 p.t. 4.900-5.100 2*G „A“ GPA= √P*Q/2N = √50*50/100 = 5 50±2*5 40-60 „A“

Inbríding (příbuzenská plemenitba) ΔF=1/2N; ΔF=1/8Nm + 1/8Nf; ΔF=1/8Nm n= d + h + r p=0,5 1=0,25+0,5+0,25 q=0,5; na př: ∆F=0,05 Následující generace: d;p² = p²+pq*∆F=0,25+0,25*0,05= 0,2625 h;2pq = 2pq-2pq*∆F=0,5-0,5*0,05= 0,475 r;q² = q²+pq*∆F=0,25+0,25*0,05= 0,2625 1,000

0,2625*0,2625≠(0,475/2)² Nedochází ke změně četnosti vlohové: p=d+1/2h=0,2625+1/2*0,475= 0,5 q= …. = 0,5

Mutace četnost 10 - 10 Bodové a zároveň spontánní jednoráz. opakov. -4 -9 Bodové a zároveň spontánní jednoráz. opakov. A a; A a 9x častěji up0 … četnost nově vzniklé alely a (A a) vq0 … četnost nově vzniklé alely A (A a) Rovnovážný stav = up0 = vp0 p1=p0 – up0.p0 + vq0.q0 q1=q0 +up0.p0 – vq0.q0

Selekce Pro „n“ generací selekce qn=q0/(1+nq0) prioritou je doba (generace, roky) selekce q0=qn*(1+nq0); výp. puvodní rel. čet. „a“ n= q0 – qn/ qn*q0 = 1/qn - 1/q0 prioritou je požadovaná změna v populaci n = 1/qo ; pokles rel. četnosti „a“ na 1/2

Selekce za 1 generaci pA=0,6; qa=0,4; s=0,3 Proti alele „q“ (úplná dom.) … vyřaz. „aa“ d + h + r 0,36+0,48+0,16 (1-s) pA=0,6; qa=0,4; s=0,3 p1A= p/(1-sq²) =0,6/(1-0,3*0,16)=0,63 q1a= 1-p =1-0,63=q-sq²/1-sq²= =0,4*0,3*0,16/1-0,3*0,16=0,37 Δq= -sq²*(1-q)/ 1-sq²=-0,3*0,16*(1-0,4)/1-0,3*0,16 =-0,03 p² + 2pq + q² 0,397 + 0,466 + 0,137

Odvození pA=dAA+1/2hAa=p²+1/2(2pq) Po jedné generaci selekce p1A=(p²+pq)/1-sq²=(p²+p(1-p))/1-sq²= = p²+p-p²/ 1-sq²=p/ 1-sq²

Selekce za 1 generaci Proti alele „A“ … tzn. AA, Aa d + h + r 0,36+0,48+0,16 p=0,6; q=0,4; s=0,3 p²(1-s)+2pq(1-s)+q² q1=pq(1-s)+q²/1-s(1-q²)= =0,24*(1-0,3)+0,4²/1-0,3(1-0,4²)=0,4385≈0,44 Δq=sq²(1-q)/1-s(1-q²)= = 0,3*0,16(1-0,4)/1-0,3(1-0,16)=0,0385≈0,04

p1=1-q1=1-0,44=0,56 p² + 2pq + q² 0,3136 0,4928 0,1936

Rovnováha mezi selekcí a mutací up0-vq0= sq0²(1-q0)/1-q0²*s) u=A a v i q0 je zpravidla velmi malé Proto: vq0 ... zanedbatelné; v=a A Pomineme zpětnou mutaci u= sq² … q=√u/s …s = u/q2 Kdy nastává rovnováha mezi selekcí a mutací: +qmut. = -qsel.

Příklad a) u(A a) = 0,000 000 6 s=1(let.chor.) qa = √u/s = √6 /1= =0,000774 q2aa = 0,000 006; t. j. 0,0006%; 1 ze 166 666 b) u (A a) = 0,000 000 6 s=0,75(semilet.) q=√u/s = √0.0000006 /0,75 = 0,00089442 q2 = -7 - -

1/0,000 000 6 = 1.666.667 1 gameta: z 1.666.667 došlo A a tj. 0,00006% u=s*q²; s=0,7; q²=0,20; s= u/q2 u=0,7*0,20=0,14 1/0,14=7,14 (nereál.) u=0,000 000 6; s=0,7 u=10*6 1/0,000 000 6 = 1.666.667 1 gameta: z 1.666.667 došlo A a tj. 0,00006% q=√u/s=√0,0000006/0,7=0,000926 q²=0,000 000 86 tj. 1 z 1.162.791 0,000 086% u=s*q²=0,7*0,00000086=0,0000006 -7 - -

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST