Filosofie Základy logiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kde to vlastně žijeme? Vesmír Mléčná dráha Sluneční soustava
Advertisements

Třída SIMSET je druhou standardní systémovou třídou, která obsahuje prostředky pro práci se spojovými seznamy. KRUHOVÉ SPOJOVÉ SEZNAMY Spojový seznam –
Jak ovlivňuje můj život současná technika
Predikátová logika 1. řádu
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Slovo, pojem a věc Základ komunikace Radka Mužíková.
Základy informatiky přednášky Kódování.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 04 Limity funkcí Matematika II. KIG / 1MAT2.
COUNTABLE AND UNCOUNTABLE NOUNS
Informatika pro ekonomy II přednáška 1
Mo ž nost a nemo ž nost „Mo ž ný sv ě t je ka ž dý stav, který by mohl nastat, ale zpravidla nenastává. - Jim Hankinson, “Bluff Your Way in Philosophy“
VY_32_INOVACE_21-01 PRAVDĚPODOBNOST 1 Úvod, základní pojmy.
13AMP 6. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled Synchronizace procesů Synchronizace procesů Producent-Konzument Producent-Konzument.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Aristotelés – část druhá
Naše ZŠ Ludgeřovice slaví 50. narozeniny :D
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
U RČITÉ DESKRIPCE A JEJICH RUSSELLOVSKÁ ANALÝZA Tereza WittichováFF UPOL 2013 Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika.
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
1. Derivace Derivace je míra rychlosti změny funkce.
Výroková logika.
Předpoklady a historické souvislosti
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Seminář 1. Předmět ekonomie
Sémantické aspekty katalogizace III. PhDr. Jiří Stodola.
Predikátová logika, sylogismy
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Rozdíl vnímání a představy
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Pohyb tělesa Klid a pohyb tělesa
Environmentální etika uvedení do problému. Před samotnou environmentální etikou Jak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? Jak absolvovat kurz a získat.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Deduktivní odvozování v TIL
Evaluační výzkum 1 SPP119 FSS MU 2008/2009 „MĚŘENÍ “ Nejen v sociálně-vědním výzkumu M. Suchanec – many thanks to L. Van Baest + M. van Assen 2006, 2007.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
14 Minulost – současnost - budoucnost
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
WWW a HTML Základní pojmy Ivo Peterka.
Environmentální etika
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Lineární rovnice Druhy řešení.
Definiční obor a obor hodnot
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Lineární rovnice Druhy řešení.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
Predikátová logika (1. řádu).
Paměť a soustředění.
Gödelova(y) věta(y).
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Filosofie Základy logiky

Základy logiky I. Pochopit jazykový výraz Na co ukazuje jazykový výraz? láhev, dům, šest, bolest, prvočíslo Ukazuje jazykový výraz na věci? Ukazuje na množiny věcí? Ukazuje na abstraktní předměty? Ukazuje vůbec do světa? Jak se na věc dívá tradiční a současná logika?

Základy logiky II. Tradiční logika Jazykový výraz Označuje (denotuje) – denotát, tzn. nějaký mimojazykový objekt (konkrétní, abstraktní). (Pozor, musí to být v klasické logice aktuální objekt.) Vyjadřuje – smysl – to je něco jiného než denotát! (Existují jazykové výrazy, které nemají denotát, nebo ho neznáme, ale přesto těmto výrazům rozumíme.) Mezi denotátem a smyslem je tento nesymetrický vztah – denotát odráží smysl a smysl determinuje denotát.

Základy logiky III. Tradiční logika Vztahy jazykových výrazů Striktní paralelismus Hana Librová – současná učitelka na FSS – „ONA“ Jan Voráček – generální ředitel českých drah – „ON“ Shodnost denotátu 45 – počet let mé nejmilejší sestry – „45“ 145-100 – počet let Voráčka – „45“ Absolutní synonymie Počítač – to co máme na stolech Computer – to co máme na stolech Homonymie – měsíc, matka, kohoutek

Základy logiky IV. Jaký je rozdíl mezi výrazem a pojmem Problémy tradičního přístupu Jaký je rozdíl mezi výrazem a pojmem Bota jako jazykový výraz a jako pojem Pojem se nikde nevyskytuje ale je objektivní, je to abstraktní konstrukce, která se nemění (i když na ní odkazují různé jazykové výrazy – např. boty, shoes, zapatos) Abstraktní konstrukce (smysl jazykového výrazu, pojem) konstruuje právě denotát! Ovšem pojmy mohou konstruovat i denotáty, které fakticky neexistují – například vodník, mluvící mravenec – takže pojem vodníka či mluvícího mravence existuje, pouze konstruuje denotát, který nemůžeme v aktuálním světě objevit. Výraz vodník odkazuje na abstraktní konstrukci (kterou dále můžeme analyzovat), která, když jí promítneme na svět nemá odpovídající v aktuálním světě a čase existující denotát.

Základy logiky V. Problémy tradičního přístupu Pojmy v tomto smyslu existují nad aktuálním světem a časem. Pojem velryba by i po případné srážce naší sluneční soustavy s jinou soustavou a vymizení života stále ukazoval – tentokráte na prázdnou množinu v daném aktuálním světě. Je potřeba rozlišit: Jestliže je Karel podnikatel a má 2 auta, pak někteří podnikatelé mají 2 auta. (tato věta je pravdivá bez ohledu na význam jazykových výrazů, které obsahuje) Všichni staří mládenci jsou muži. (zde záleží na významu – nelze od něj abstrahovat, ale když zachováme význam, tak ta věta bude za jakýchkoliv okolností pravdivá). Někteří staří mládenci jsou holohlavý. (i když zachováme význam, tak to není za všech okolností pravdivá věta)

Základy logiky VI. Podívejme se na větu – Václav Klaus je prezidentem České Republiky. Tato věta má nějaký smysl a máme-li jej promítnout do světa musíme – fixovat čas (za 300 let bude s vysokou pravděpodobností nepravdivá či nesmyslná). Fixovat možný svět – mohou existovat světy, ve kterých je nepravdivá tak jako tak. Proto u jakýchkoliv pojmů empirického charakteru musíme vždy, když s nimi chceme pracovat korektně fixovat čas a možný svět. Pokud není možnost fixovat čas a možný svět jsme v konci .

Základy logiky VII. Nevhodné používání jazykových výrazů (z hlediska klasické logiky) Vágní jazykové výrazy – „krásná aktivita“, „veliký člověk“ Relativní nepřesnost – to je ale krásné nebeské těleso Zmnožování jazykových výrazů. Nerozlišování objektového jazyka a metajazyka – autologické a heterologické výrazy – co slovo heterologické. + Russelův paradox.

Základy logiky VIII. Nevhodné používání jazykových výrazů (z hlediska moderní logiky) Oddělování smyslu a denotátu (smysl konstruuje denotát!) Chápání pojmu jako jazykového výrazu – pojem je ta abstraktní procedura či konstrukce, nikoliv ten nápis.

Základy logiky IX. Typy jazykových výrazů Konstanty a proměnné. (Typy konstant – individuální konstanty, třídové konstanty, relační konstanty) Funktory Operátory – my je chápeme jako v tradiční logice jako kvantifikátory

Základy logiky X. Přechod na druhý slide – a odpočinek na chvilku.