TAJGA Váňová Stanislava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STEPI A LESOSTEPI Obr. 24 Autor: Josef Koumar.
Advertisements

Smíšené a listnaté lesy
Tundra a polární pustina
vegetační pásma hlavní ekosystémy Země
Tajga.
TUNDRA A LESOTUNDRA.
Přírodověda – Podnebné pásy ( Mírný pás )
Rozlišujeme 5 základních klimatických pásem:
TAJGY A JEHLIČNATÉ LESY
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Les.
Co je to biom?.
PODNEBNÉ PÁSY.
Lesy mírného pásu.
TUNDRA A LESOTUNDRA.
Biosféra Lesy mírného pásu
PODNEBNÉ PÁSY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Sabina Skácelová ZŠ Ilji Hurníka 2010
Tajga, smíšené a listnaté lesy
Lesy mírného pásu Obr. 1 – Listnatý les
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
TAJGA Pás jehličnatých lesů.
Lesy mírného pásu Jan Dušek.
Denisa Nechanická Radka Kopecká
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
Podnebí (climate) a přírodní krajiny Ameriky – Opakování!
Rostlinstvo, živočišstvo
Podnebí a vegetace Asie
Amerika – Přírodní krajiny
Registrační číslo projektu
Pedosféra 2 Igor Dostal.
Přírodní podmínky Evropy
Podnebné pásy III. – 5. ročník / mírný podnebný pás /
Fytogeografické člení zemského povrchu
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
1. ročník technického lycea
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Podnebí Severní Ameriky
Evropa rostlinstvo a živočišstvo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
MÍRNÝ PÁS PŘÍRODOVĚDA 5.TŘ. Mgr. Renata Šimková.
Podnebné pásy – mírný pás
Zeměpis – 6.ročník Tajga VY_32_INOVACE_ Název školy
VEGETAČNÍ PÁSY.
Vegetace Ameriky Mgr. Tomáš Kordula.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
TAJGY A JEHLIČNATÉ LESY
VY_32_INOVACE_13_Z_LESY MÍRNÉHO PÁSU - TAJGA
VY_52_INOVACE_09_02_rostlinstvo a živočišstvo v Evropě
Základní škola, Hradec Králové
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
VY_32_INOVACE_20_Z_TUNDRA
TAJGA Vladan Čirka
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Jméno autora: Bc. Petra Musilová
OBSAH PODNEBNÉ PÁSY TROPICKÝ PÁS SUBTROPICKÝ PÁS MÍRNÝ PÁS POLÁRNÍ PÁS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
14. f Vegetace mírného pásu
14. g Tundra Subpolární p. pás.
Šablona III/2 Tundra a lesotundra
Naše cestovní kancelář
VY_32_INOVACE_Z Evropa Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Přírodověda Podnebné pásy ( Mírný pás )
18. TAJGA - pás jehličnatých lesů
Transkript prezentace:

TAJGA Váňová Stanislava

Biom tajga biom = rozsáhlá oblast příbuzných rostlinných a živočišných společenstev, závislých na podobných podnebních a půdních podmínkách tajga = jehličnatý les, rozkládající se na většině území Severní Ameriky a Euroasie, ohraničený tundrou na severu a stepí na jihu

Charakteristika nejrozsáhlejší geobiom na zemi rozloha 12 mil. km2 55% Eurasie (převážně Sibiř) 40% Severní Amerika (Kanada) 5% různé malé plochy 2/3 tajgy na permafrostu (východní Sibiř, část Kanady)

Výskyt Severní polokoule souvislý pás v mírně chladném boreálním klimatu Jižní polokoule výskyt jehličnanů v rozdílných klimatických podmínkách – jiný geobiom

Severní polokoule Euroasie: směr V – Z 8000km Severní Amerika: 5000 km Průměrná šířka 1000 km

Druhy stromů lesy druhově chudé – smrk, borovice, jedle, modřín, bříza, topol, olše, vrba výška stromů sever – jih severská tajga 15 - 17 m 40 - 50% střední tajga 18 - 20 m 70 - 80% jižní tajga 25 - 27 m

Rozdělení tmavá (smrková) tajga světlá (borová) tajga modřínová tajga         horská tajga – nižší zeměpisné šířky, nadmořská výška kolem 1500m bažinná tajga – na nepropustném podloží hladina podzemní vody vysoko

Tmavá tajga Úzký pruh Skandinávie – západní Sibiř Euroasie: Smrk ztepilý, smrk sibiřský, limba sibiřská, mechy, rašeliníky, borůvka Sev. Am: smrk sivý, jedle balzámová, smrk černý, smrk sitka

Světlá tajga borovice, modříny chudé půdy, nedostatek vláhy občas bříza, brusinka, borůvka, hasivka, lišejník

Modřínová tajga centrální a východní Sibiř, centrální Kanada extrémně kontinentální klima věčně zmrzlá půda, teplotní výkyvy modřín dahurský, vřes, brusinka, lišejník, mech, rajovník

Fauna podobní zástupci živočišného světa v  Severní Americe i v Euroasii medvěd hnědý, vlk, liška, kuna, norek, rosomák, los, jelen, bobr, zajíc, veverka, v zimě sobi celá řada ptačích druhů: tetřev hlušec, tetřívek obecný, ořešník kropenatý, jeřábek lesní

Rosomák agresivní, nenasytné monstrum, které útočí na vše, co se hýbe při hledání potravy ujde až 30 km/den živí se lasicovitými šelmami, veverkami, ptáky, rybami

Tetřev hlušec lesní pták se silným zobákem veliký téměř jako krocan žijí i u nás – Šumava

Ořešník kropenatý Norek americký

Klima výrazně kontinentálního charakteru 50 – 100 bezmrazových dnů severní hranici - izoterma průměrných teplot nejteplejšího měsíce 10 °C jižní hranice - 120 dnů s teplotou nad 10 °C 50 – 100 bezmrazových dnů značná amplituda mezi max. a min. teplotou (až 100°C) teploty nad 10 °C : 30 dní na severu, 120 dní na jihu srážky 250 - 750 mm/rok (okraje kontinentů až 3000 mm/rok)

Půdy podzoly: posun Fe, Al a organických sloučenin – kyselé, bez živin, s permafrostem regosoli: mladé, nepříliš mocné ilimerizované, pseudogleje, nízká mineralizace

Dynamika 1 cyklus obnovy v tajze trvá asi 250-300 let požáry

Ekologické faktory mráz permafrost nedostatek světla v podrostu chladné léto sucho (i v zimě) požáry vítr: vývraty, polomy

Význam světla

Význam pro člověka zásobárna dřeva kožešinová zvěř

Ohrožení zpracování dřeva – celulózní a papírenské kombináty – ohrožení životního prostředí voda nejvíce ohrožená kalamitní výskyt hmyzích škůdců – kůrovec, obaleč, mniška

Zdroje Havrlant M., Buzek L. – Nauka o krajině a péče o životní prostředí, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1985 Fyzická geografie II. www.sci.muni.cz/botany/hajek/ekologie/biomy.pdf