Metodologie 2: Lekce 5 Lenka Slepičková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Pardubický kraj Ing. Jarmila Halouzková
4. KONSTRUKCE DOTAZNÍKU Pravidla a doporučení.
Biostatistika 10. přednáška
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Základy pedagogické metodologie
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Metody pedagogické diagnostiky
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Analýza kvantitativních dat I. Vztahy mezi 3 znaky v kontingenční tabulce - úvod Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace
Pedagogická diagnostika
Metody výzkumu Dotazník.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Dotazník, škály
Základy pedagogické metodologie
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Metodologie 2: Dotazník
Téma Hypotézy ve výzkumu
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
Metodologie 2: Lekce 5 Lenka Slepičková. Dotazník Respondent = osoba, která vyplňuje dotazník Položka/otázka = prvek dotazníku Administrace dotazníku.
Metodologie 2 Lekce 3 Lenka Slepičková. Techniky sběru dat v kvantitativním výzkumu Standardizované techniky: Striktně jednotné podněty a volba z předem.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Výzkumné komunity / Privátní panely / Výzkum trhu Firemní dárcovství Radek Jiřičný Research Director
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Motto: Je zbytečné plánovat, kam jít, když nevíte, kde jste! Názory a postoje občanů ke Slezance.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Zásady tvorby dotazníků Radka Štěpánová, IBA MU. Stavba dotazníku Úvod Otázky Identifikace.
Vliv bezdětnosti na osamělost seniorů v Evropě V mikro a makro souvislostech Nela Patschová Masarykova univerzita
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Výzkumné techniky techniky v rámci kvantitativního výzkumu experiment
VOLBY DO EVROPSKÉHO PARLAMENTU 2014 OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do kvalitativního výzkumu
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Základy pedagogické metodologie
Metodologie pro ISK 2 Úvod do práce s daty
Metodologie 2 Lekce 3 Lenka Slepičková.
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Dotazník a výzkumná šetření
Co říká česká veřejnost?
Střední škola obchodně technická s. r. o.
česká asociace sdílené ekonomiky
Transkript prezentace:

Metodologie 2: Lekce 5 Lenka Slepičková

Dotazník Respondent = osoba, která vyplňuje dotazník Položka/otázka = prvek dotazníku Administrace dotazníku = způsob zadávání dotazníku Průvodní dopis „Prosím, abyste neotáleli s vyplněním dotazníku, protože jsem v časové tísni.“

Sestavujeme dotazník Co má vliv na jeho podobu? koncepty a indikátory, které jsme pro ně vyvinuli – zahrneme měření závislé proměnné, nezávislé proměnné a demografických údajů způsob, jakým budeme analyzovat data administrace dotazníku

Co všechno měříme otázkami v dotazníku? Chování (co lidé dělají) Postoje (co si myslí, že je žádoucí) Znalosti Charakteristiky respondenta

Formulace otázek Je otázka jasná a jednoduchá? (vyhněte se žargonu, technickým termínům, negativním formulacím) „Je vaše domácnost patriarchální nebo matriarchální?“ „Myslíte si, že jsou neplodní lidé stigmatizováni?“ „Myslíte si, že marihuana by neměla být dekriminalizována?“ „Souhlasíte s tím, že bývalí spolupracovníci StB nemají zastávat vysoké funkce ve státní správě? Ano - Ne.“ „Jaký literární žánr si v knihovně půjčujete nejčastěji?“ (výzkum vězňů)

Formulace otázek 2) Může být otázka zkrácena? „Jak si vysvětlujete to, že během tak dlouhé doby, co jste vy ani manžel nepraktikovali žádnou metodu antikoncepce, nedošlo k početí, a přitom lékař nezjistil žádnou příčinu neplodnosti?“ „Kolikrát jste za posledních šest měsíců hovořil s lékařem kvůli Vašim zdravotním obtížím, ať už to byl Váš praktický lékař nebo specialista; neberte prosím v úvahu případy, kdy jste věc jen konzultoval se známým, který je lékařem."

Formulace otázek 3) Není otázka dvojitá? „Nabízí věznice dost vzdělávacích programů, nebo by mohla být nabídka širší? Ano-Ne“ „Jak často se stýkáte se svými rodiči?“ „Pokládáte problémovou metodu za účelný prostředek aktivizace žáků a používáte ji? „Je pro vás lékař hlavním zdrojem informací a rad ohledně onemocnění vašeho dítěte?“ Příklad „Zabil jste svoji ženu?“ x „Stalo se vám, že jste zabil svou ženu?“; „Mohl byste prosím přečíst číslo kartičky, která odpovídá tomu, co se stalo vaší ženě?“; „V poslední době mnoho lidí zabilo svojí ženu. Stalo se to i vám?“; „Znáte někoho, kdo zabil svoji ženu? A co vy?“

Formulace otázek 4) Není otázka sugestivní? „Myslíte si, že stát by měl podporovat budování jeslí, i když způsobují deprivaci?“ „Souhlasíte s prezidentovým názorem na Ústavu?“ „Myslíte si, že ženy by se měly plně věnovat svým dětem po celou dobu rodičovské dovolené?“ „Byl jste bezdomovcem proto, že ceny podnájmů v Brně jsou vysoké?„ „Vzhledem k současnému stavu ekonomiky, myslíte že investovat na burze je dobrý nápad?“ „Zesměšňujete někdy žáky“?

Anketa – Kůrovec na Šumavě Záleží vám na tom, aby byla kůrovcová kalamita v Národním parku Šumava zastavena dříve, než se rozšíří do celého parku? Jste pro takové zásahy proti kůrovci, které zamezí jeho šíření a zastaví usychání lesů v NPŠ? V NP Šumava odumřelo kvůli experimentu s kúrovcem jen za posledních 5 let na 3 miliony smrků. Myslíte si, že si ČR může dovolit ztrátu 30 miliard korun?

Pozn. Jak je důležitá formulace …. Souhlasíte s poskytnutím české vojenské nemocnice v Afghánistánu? X Souhlasíte s nasazením české vojenské nemocnice v Afghánistánu?

Formulace otázek 5) Je otázka konkrétní? „Slaví se ve vaší rodině svátky?“ „Jak často vídáte svou matku“? „Jak často chodíte do kina?“ často ne moc často zřídka nikdy „Kolik je váš průměrný příjem?“ „Kolik máte dětí?“

Formulace otázek 6) Nevzniká efekt sociální žádoucnosti odpovědi? Tendence respondentů zabránit tomu, aby vypadali špatně – zábrana odhalit postoj, který se neshoduje s normami ve společnosti Snaha vyhnout se ohrožení Přesná odpověď narušuje respondentů obraz sebe sama

Efekt vynucené odpovědi 7. Nevzniká tzv. efekt vynucené odpovědi? Zná respondent odpověď? Př. Souhlasíte se změnou zákona o sociálních službách? Řešení: Užít filtrační otázky; Dát mezi varianty odpovědí „nemám názor“, nebo „nevím“

Respondentovi nepokládáme výzkumné otázky!  Varování  Respondentovi nepokládáme výzkumné otázky!

Jak se ptát na citlivá data? zaručit anonymitu zdůraznit význam správnosti odpovědi redukovat roli tazatele (kartičky, ilustrace, piktogramy, viněty) musí být jasná spojitost otázky s cílem výzkumu úvod či předcházející série otázek, která respondenta uklidní (všechny odpovědi jsou ok), poskytne kontext pozor na míru detailnosti (obecnější kategorie – př. příjem, kouření marihuany) nepřímé otázky (projekční otázky, odkazy na ostatní – př. „jaký je člověk, který“; měření rasismu prostř. popisů nebo fotografií urč. jednání u většinové a minoritní populace) Příklad „Zabil jste svoji ženu?“ x „Stalo se vám, že jste zabil svou ženu?“; „Mohl byste prosím přečíst číslo kartičky, která odpovídá tomu, co se stalo vaší ženě?“; „V poslední době mnoho lidí zabilo svojí ženu. Stalo se to i vám?“; „Znáte někoho, kdo zabil svoji ženu? A co vy?“

Dramaturgie dotazníku Úvod (vč. ilustračního příkladu vyplnění) Postupujeme od jednodušších, zábavnějších otázek ke složitějším Demografické otázky nakonec! Užívat filtrační otázky Střídat typy otázek a formáty odpovědí Střídat pozitivní a negativní formulace Na konci respondentovi poděkujeme!

Formáty odpovědí Nabídnuté kategorie musí být Vyčerpávající Vzájemně se vylučující Musí odpovídat naší populaci a cílům výzkumu (například vzdělání u vězňů)

Formáty odpovědí 1) Různé typy škál: Likertova škála – na měření postjů a názorů, skládá se z výroků a stupnice „Stát by měl podporovat církevní instituce“ Rozhodně ano Spíše ano Nevím Spíše ne Rozhodně ne

Posuzovací škála – umožňuje zjišťovat míru vlastnosti jevu nebo jeho intenzitu, posuzovatel vyjadřuje svoje hodnocení určením polohy na škále; lichý počet stupňů Př. Určete oblíbenost vyučovacích předmětů na škále od 1 (nejvíce oblíbený) po 7 (nejméně oblíbený). Pokud se předmět nevyučuje, zakroužkujte N. Čeština 1 2 3 4 5 6 7 N Matematika 1 2 3 4 5 6 7 N Fyzika 1 2 3 4 5 6 7 N

Pořadová škála Uveďte pořadí oblíbenosti vyučovacích předmětů/Seřaďte předměty podle oblíbenosti atd. „Co je pro vás důležité při výběru partnera?“ Vzhled Charakter Příjem Rodinné zázemí

Bipolární škála – krajní póly tvoří protikladné vlastnosti (přídavná jména), sémantický diferenciál, pozor, vyžaduje úvod a pečlivý design; prostředek na měření významů, jemných konotací

Škála na hodnocení vlastností žáka (Ryansův výzkumný nástroj COR, 1960) apatický 1 2 3 4 5 6 N čilý obstruktivní spolupracující zakřiknutý sebejistý pasívní iniciativní Příručka k této škále jasně definuje, co je obsahem jednotlivých charakteristik, a uvádí i příklady. Škála je použitelná v pozorování i dotazníku.

Formáty odpovědí 3) Seznam na výběr Jakým aktivitám se věnujete ve volném čase? práce na zahrádce četba sport kutilství ruční práce setkávání s přáteli …