Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách
Čím je předmět dál, tím ho vidíme menší. Zorný úhel Co se vám jeví větší? ... vaše ruka, na kterou se díváte zblízka, nebo vzdálenější televize? Je tomu tak i ve skutečnosti? Čím je tento jev způsoben? Velkou roli hraje i vzdálenost, ze které předmět pozorujeme. Čím je předmět dál, tím ho vidíme menší. Vnímání velikosti předmětů závisí na zorném úhlu ε (epsilon). Je to úhel mezi paprsky odráženými krajními body předmětu.
Optické přístroje zvětšují zorný, pod kterým se na tělesa díváme. [1] Pokud vidíme tělesa pod stejným zorným úhlem, jeví se nám jako stejně velká. Naše oko dokáže rozlišit od sebe dva body, pokud je vidí pod zorným úhlem větším než 1´( 1°= 60´). Optické přístroje zvětšují zorný, pod kterým se na tělesa díváme.
Lupa se dosahuje až šestinásobného zvětšení. Lupa je spojka, která má malou ohniskovou vzdálenost. Největšího zvětšení se dosahuje, je-li lupa blízko u oka. Zvětšený a vzpřímený obraz předmětu vzniká spojkou jen tehdy, umístíme-li předmět mezi ohnisko a optický střed. [2] Lupa se dosahuje až šestinásobného zvětšení.
Princip lupy Předmět je mezi ohniskem a středem čočky [3] Oko je blízko lupy Obraz je zvětšený, vzpřímený a zdánlivý
Lupa zvětšuje zorný úhel. [4] Zorný úhel při sledování předmětu bez lupy Zorný úhel při sledování předmětu s lupou Lupa zvětšuje zorný úhel.
Další užití lupy Lupu však lze použít i k založení ohně. Natočením lupy ke slunci a umístěním do vhodné vzdálenosti od předmětu dojde ke koncentraci paprsků dopadajících ze slunce do čočky na malé místo na povrchu předmětu a jeho silnému ohřátí. Pokud je předmět ze snadno zápalné látky (papír, dřevo), je zahřátí povrchu vyšší, než zápalná teplota, což může vést ke vzniku ohně. [5]
Mikroskop Zvětšuje až 2 500 krát. Okulár – do něho se díváme Objektiv – je blíže předmětu Objektiv i okulár jsou tvořeny soustavou několika čoček. Uvnitř mikroskopu vzniká skutečný, převrácený a zvětšený obraz. [6]
Obraz je zvětšený, převrácený, skutečný. Obraz vzniklý po zobrazení objektivem [7] Obraz vzniklý po zobrazení okulárem Obraz je zvětšený, převrácený, skutečný.
Dalekohledy Jsou také tvořeny objektivem a okulárem. Objekt je ale od objektivu velmi vzdálen. I v dalekohledu vzniká obvykle převrácený a skutečný obraz předmětu. U triedru se ke zkrácení dalekohledu i k převrácení obrazu předmětu používají odrazné hranoly. [10] [9] U divadelního kukátka (Galileův dalekohled) se k převrácení obrazu používá rozptylka umístěná mezi objektiv a okulár. Hvězdářský zrcadlový dalekohled. U lodního dalekohledu se mezi objektiv a okulár umisťuje třetí spojka, která obraz převrátí a vzniká tak obraz přímý. [11] [8]
Další zrcadlo promítá vzniklý obraz na stěnu. [12] Zrcadlový dalekohled má místo spojky v objektivu umístěno duté zrcadlo zrcadlo. Další zrcadlo promítá vzniklý obraz na stěnu.
Fotoaparát Předchůdce = dírková kamera Světlo odražené od předmětu vstupuje do fotoaparátu malým kruhovým otvorem. Objektiv je tvořen soustavou spojných čoček, která zobrazuje předmět na fotografický film jako skutečný, převrácený, zmenšený. [13] Průřez zrcadlovkou
Digitální fotoaparát Světlo v něm místo na fotografický film dopadá na polovodičovou součástku (čip), jejíž povrch je tvořen několika miliony bodů (pixelů). Tato součástka převádí světelnou informaci o obrazu na elektronickou a ta se ukládá do paměti fotoaparátu. Elektronická paměť umožňuje uložit několikanásobně větší počet snímků, než se vejde na fotografický film. [14]
Základní údaje o DUM Autor DUM: Pavlína Čermáková, ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště Období vytvoření DUM: 1. pololetí školního roku 2011/2012 Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Optika Téma: Zdroje světla DUM byl vytvořen jako doprovodný materiál pro výklad v předmětu Fyzika v osmém ročníku ZŠ. Je určen k prezentaci pomocí datového projektoru. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště
Zdroje: [1] , [3] , [11] Skeny – str. 124 - 125 - Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2005. 136 s. ISBN 80-7238-431-7. [2] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Mag_glass_request.jpg [4] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/Opticke_zobrazeni_lupa.svg [5] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Lupa_zapaluje.jpg [6] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Optical_microscope_nikon_alphaphot_%2B.jpg [7] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Opticke_zobrazeni_mikroskop.svg [8] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/2-m_Telescope3%2C_Ond%C5%99ejov_Astronomical.jpg [9] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Negretti_zambra_telescope_2.jpg [10] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/83/Szinhazitavcso.jpg [12] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Porro_binocular.jpg [13] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Camara_de_fotos.svg [14] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Loaded_canon_a95.jpg