POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Advertisements

České národní obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Národní obrození 8. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMoravská a slezská města Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje významná.
ICT – 2 – 3 – 39 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vltava
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ICT 2 – 3 – 25 HV František Škroup – Kde domov můj
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.02_pomoc_lidem_v_nouzi Datum: Ročník: sedmý.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.8.A.1_vznik_usa Datum: Ročník: osmý Vzdělávací oblast:
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.12_lidska_prava_III. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.18_manipulace Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová Název materiálu: VY_32_INOVACE_D.8.A.11_napoleonuv_pad Datum: Ročník: osmý Vzdělávací.
České země ve 2. polovině 18. století
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.11_lidska_prava _II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.16_tolerance_k_lidem Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.13_lidska_prava_opakovani Datum: Ročník: sedmý.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.10_lidska_prava_I. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
REPUBLIKA, DIREKTORIUM
Sčítání a odčítání do zpaměti VY_32_Inovace_01KJ-1
Matematické rozcvičky (písemné násobení) VY_32_Inovace_05KJ-1
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Čtyřsměrka – příbuzenské vztahy
ZÁMOŘSKÉ OBJEVY Anotace: Prezentace je určena
Národní obrození 5. ročník
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.01_franska_rise,_francie Datum: Ročník: sedmý.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.04_krizove_vypravy Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.07_samova _rise Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Mgr. Iva Štancíková Člověk a jeho svět Vlastivěda národní obrození 5
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.08_velka_morava Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
PORUŠOVÁNÍ LIDSKÝCH PRÁV
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE I.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.04_vztahy_mezi_lidmi Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Revoluce v evropských zemích 1848
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová Název materiálu: VY_32_INOVACE_D.8.A.16_pocatky_narodniho_obrozeni Datum: 16.1.2013 Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Název: Počátky národního obrození Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku a slouží k opakování počátku českého národního obrození.

VYSVĚTLETE, JAK POJEM SOUVISÍ S NÁRODNÍM OBROZENÍM X J I K A D U O B E T Z Y V C S Ě Á Ý H N R L P M Č Í SLOVNÍKY NĚMČINA NOVINY EMANCIPACE LÁSKA K VLASTI KNĚZ DOBROVSKÝ TYL V. THÁM DIVADLO OVOCNÝ TRH BOUDA Tajenka skrývá odpověď na otázku: Co bylo cílem národního obrození z počátku? Jazyková a kulturní emancipace

URČI, CO NEPATŘÍ DO ŘÁDKU A PROČ Stavovské divadlo Originál zápisu „Kde domov můj“ J.K.Tyl – Kde domov můj – Bouda – F. Škroup 2. právo - knihy – noviny – divadelní hry 3. vlastenectví – emancipace – cenzura – národní hrdost 4. Bouda – Nosticovo divadlo – Kajetánské divadlo – Národní divadlo 1. Bouda, Kde domov můj zazněl od těchto autorů ve Stavovském divadle; 2. právo, ostatní jsou prostředky pro šíření češtiny mezi lidmi; 3. cenzura, nebyla obrozenci probouzena mezi obyčejnými českými lidmi; 4. Národní divadlo, vzniklo později

URČI PRAVDIVOST TVRZENÍ 1. Učenci, kteří se začali věnovat českému jazyku, publikovali své znalosti v němčině. 2. Lidé nečetli české knihy z lenosti, proto k šíření češtiny přispěly spíše kočovné divadelní společnosti. 3. Čeština se používala především jako spisovný jazyk, ale chybělo jí mnoho odborných výrazů. 4. V době, kdy se u nás národní obrození začínalo projevovat, došlo ve Francii k revoluci. 5. Od počátku chtěli vůdčí osobnosti národního obrození dosáhnout samostatnosti českého státu. 1. 2. 3. 4. 5. 1.ANO; 2. NE- mnoho lidí ještě neumělo číst; 3. NE- hovorový jazyk; 4. ANO; 5. NE- jejich cíle byly zpočátku pouze jazykové a kulturní, o osamostatnění neusilovali

SPOJ, CO K SOBĚ PATŘÍ 1. Josef Dobrovský 2. Václav Matěj Kramerius 3. Matěj Kopecký 4. Václav Thám 1. 2. 3. 4. A) Český básník, dramatik a herec B) Nevěřil ve vzkříšení češtiny C) Český spisovatel, nakladatel a novinář D) Český loutkový divadelník 1. B); 2. C); 3. D); 4. A)

URČI, CO JE NA OBRÁZKU Stavovské divadlo v Praze

F.L. Věk historický román Aloise Jiráska český seriál odehrává se v době národního obrození ve 2. polovině 18. století a počátku 19. století. http://www.youtube.com/watch?v=5dLf-vGvrg8 http://www.youtube.com/watch?v=QpjHNs3RQvA http://www.youtube.com/watch?v=yDCzf6X_OKc

POUŽITÉ ZDROJE VÁLKOVÁ, V. Dějepis 8 - novověk. 1. vyd. Praha : SNP, 2008. ISBN 978-80-7235-404-7 Klipart [ on-line] 2013 [cit. 2013-01-14]. Dostupné na www: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=pozad%C3%AD&ex=2#ai:MP900439192| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=kniha&ex=2#ai:MC900441734| Uvedené zdroje [ on-line] 24.7.2012 [cit. 2013-01-14]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Skroup-Anthem.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stavovsk%C3%A9_divadlo.gif?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prag_St%C3%A4ndetheater_c1898.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prise_de_la_Bastille.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Josef_Dobrovsk%C3%BD?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Mat%C4%9Bj_Kramerius http://cs.wikipedia.org/wiki/Mat%C4%9Bj_Kopeck%C3%BD Fotogalerie autora, Litoměřice 14.1.2013 [cit. 2012-01-14] - Snímek 7 Doporučené zdroje: http://www.youtube.com/watch?v=5dLf-vGvrg8 http://www.youtube.com/watch?v=QpjHNs3RQvA http://www.youtube.com/watch?v=yDCzf6X_OKc

SHRNUTÍ Anotace Prezentace je určena pro osmý ročník ZŠ a slouží k opakování počátku českého národního obrození. Autor Mgr. Sandra Jaklová Jazyk čeština Očekávaný výstup Žáci charakterizuje období počátku národního obrození, uvede významné osobnosti. Klíčová slova české národní obrození, český jazyk, divadlo, Josef Dobrovský Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity aktivita Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 13 – 14 let Celková velikost 2546 kB

METODICKÁ POZNÁMKA Správné odpovědi jsou uvedeny vždy na snímku, objeví se po „kliknutí“. Snímek 2- Žáci hledají pojmy v osmisměrce a vysvětlují, jak souvisí s národním obrozením. Snímek 3- Žáci podtrhnou pojem, který do řádku nepatří a vysvětlí proč. Snímek 4- Žáci zapisují do tabulky ANO/NE a špatné tvrzení opraví. Snímek 5- Žáci spojují osobnost s oblastí, ve které působila. Snímek 6- Žáci pojmenují budovu v Praze a vysvětlí, jak souvisí s národním obrozením. Snímek 7- Žáci se mohou podívat na ukázky ze seriálu F. L. Věk, poté mohou diskutovat o tom, co je zaujalo- jazyk, oblečení, témata hovoru apod.