ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jakými znaky bys charakterizoval/a lidskou postavu? VLASY OKO Š HLAVA NOS KRK RUKA TRUP RUKA NOHA ATD…. NOHA
ÚKOL Pokus se vytvořit svou bytost, která bude odlišná od lidské… Zvol si libovolnou techniku… (kresba tužkou, perokresba, fixy, pastelky, koláž, prostorová tvorba…)
Úkol pro skupinu: Rozdělte se do skupin po dvou až třech lidech. Srovnejte své návrhy a pokuste se vybrat nejoriginálnější části náčrtků, ze kterých pak vytvořte jednu bytost ve větším provedení (cca 1 m × 1 m).
ÚKOL Pro hotovou práci vymyslete název a vystavte ji ve třídě, na chodbě či jinde.
Ilustrace pro povídku: Ve slohu se pokuste ve stejné skupině vymyslet příběh pro svou bytost. Použijte svou postavičku a příběh převeďte do komiksu. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:WIGU_example.png
A nyní se zamysli nad pojmy: FIGURA KOMPOZICE FIGURÁLNÍ KOMPOZICE
Přiřaď jednotlivá slova k těmto výrazům a pokus se charakterizovat Figurální kompozice FIGURA KOMPOZICE SESKUPENÍ RUKA ČLOVĚK ROZVRŽENÍ POSTAVA HARMONIE Přiřaď jednotlivá slova k těmto výrazům a pokus se charakterizovat FIGURÁLNÍ KOMPOZICI
Trocha teorie… Figurativní umění: Kompozice: Umělecká tvorba zobrazující předměty okolního světa, jak je umělec vnímá svými smysly, na rozdíl od umění nefigurativního, jež vyjadřuje nepředmětné představy umělcova nitra. Kompozice: Skladba; 1. uspořádání prvků do smysluplného celku; 2. výstavba uměleckého díla, při níž dochází k vzájemnému vztahu mezi jednotlivými částmi a celkem. TROJAN, R. - MRÁZ, B.: Malý slovník výtvarného umění. 1. upravené vyd. Praha: FORTUNA, 1996, s. 62. ISBN 80-7168-329-9. TROJAN, R. - MRÁZ, B.: Malý slovník výtvarného umění. 1. upravené vyd. Praha: FORTUNA, 1996, s. 100. ISBN 80-7168-329-9. Vlastní foto – práce dětí
Něco z historie: TIZIAN - Jezdecký portrét Karla V. (1548) Bohumil Kubišta: Hypnotizér, 1912. http://cs.wikipedia.org/wiki/Tizian http://cs.wikipedia.org/wiki/Bohumil_Kubi%C5%A1ta Lidská figura byla a je nedílnou součástí výtvarného umění. Porovnej figury a popiš alespoň 5 výtvarných rozdílů.
Leonardo da Vinci Byl všestrannou renesanční osobností. Značnou část svého života věnoval studiu anatomie Své poznatky uplatnil v umělecké tvorbě http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Da_Vinci_Vitruve_Luc_Viatour.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Leonardo_da_Vinci.jpeg
Znáš další malíře nebo sochaře? Napiš jména Zapiš, co ještě jsi někdy slyšel/a o výtvarném umění…
Závěrečné sebehodnocení: Do tabulek zakresli 1 - 3 postavičky, podle svého hodnocení. Budeš již vnímat více detailů ve figurální kompozici? Podařilo se ti vytvořit originální bytost? Zlákala tě tato práce k objevován í umění? Jak ses zapojil/a při práci ve skupině?
Použité obrázky Klipart Wikipedie Archív autorky – práce dětí Vlastní Citace TROJAN, R. - MRÁZ, B.: Malý slovník výtvarného umění. 1. upravené vyd. Praha: FORTUNA, 1996, s. 62, 100. ISBN 80-7168-329-9.