Běh a chůze v základní etapě atletické přípravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyziologie- dýchací systém v zátěži
Advertisements

AEROBNÍ A ANAEROBNÍ TRÉNINK
cvičení plavců tréninkové skupiny Ladislava Vencálka
Základy sportovního tréninku mládeže
Fyziologické aspekty PA dětí
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
METABOLICKÁ ADAPTACE NA TRÉNINK
Fyziologie tělesné zátěže-oběhový systém
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
Dědičnost ukazatelů fyzické zdatnosti
“IAAF KIDS’ ATHLETICS” DOPLŇKOVÉ DISCIPLÍNY KINDERIÁDY
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Trénink pro plaveckou část moderního pětiboje - mládež
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Školení trenérů III. třídy Brno 2007 Česká unie Dento Karate-do Teorie sportovního tréninku Milan Haška.
Trénink atletických skoků
Stavba sportovního tréninku
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
POTŘEBNÉ ZMĚNY V PÉČI O ZDRAVÍ MLADÝCH FOTBALISTŮ.
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Žena a sport.
Každému posilování předchází rozcvičení.
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Atletická průprava pro canicross
Měření anaerobní kapacity
Trénink běžeckých disciplín
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
Rozdíly v trénování dorostu a žactva. Školení trenérů 3.třídy Hradec Králové
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
© Tom Vespa. Měkota Je to soubor předpokladů provádět aktivitu: a) určitou nižší intenzitou co nejdéle b) stanovenou dobu (vzdálenost) co nejvyšší intenzitou.
ROZVOJ VYTRVALOSTI David Zahradník, PhD.
Fyziologické dispozice dětí, žen a seniorů pro cvičení a sport
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
SPECIFIKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU DĚTÍ
SPECIFICKÉ ADAPTACE NA ZÁT Ě Ž ADAPTACE ENERGETICKÝCH ZÁSOB FUNKČNÍ ADAPTACE (aerobní, anaerobní kapacita) FUNKČNÍ ADAPTACE (smysly) MORFOLOGICKÉ ZMĚNY.
Název a kód: FYZIOLOGIE ASEBS Rozsah: Konzultační hodiny: Ukončení: ???? Mgr. Bernaciková – pouze po domluv ě mailem 8x p ř ednáška + 8x seminá ř za semestr.
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Výživa běžců.
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
ATLETIKA v programu kombinovaného studia TVS Bc. PaedDr. Jitka Vindušková, CSc. Katedra atletiky FTVS UK Praha Tento projekt je spolufinancován Evropským.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
jen pro vnitřní potřebu
Akrobatická příprava Akrobatickou přípravu dělíme na: Zpevňovací
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Kondiční příprava ve sportu
ATLETIKA přednáška.
VYTRVALOST Michl Lehnert.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Běh a chůze v základní etapě atletické přípravy Seminář Základy sportovní chůze 10.4.2016 Běh a chůze v základní etapě atletické přípravy Dle PhDr. Aleš Kaplan, PH.D. , PaedDr. Jitka Vindušková, CSc. Katedra atletiky FTVS UK Praha

Specifika dětského organismu Složení těla - větší množství vody Termoregulace - ztráty tepla v chladu - podchlazení - relativně větší povrch těla V teple přehřátí - u dětí menší pocení Nervový systém - nezralost CNS, rizikem je monotónnost zátěže, patrný časnější nástup únavy

Srdce: roste nejpomaleji - zvýšená potřeba kyslíku ve svalech je vyrovnávána zrychlením SF. Max. SF nad 200. Imunita: častější onemocnění Děti jsou schopné vysoké intenzity práce (do 20 s) - stejné množství ATP, CP jako u dospělých Výkony na rychlost. vytrvalost (kolem 1 min) nejsou vhodné. Menší schopnost anaerobní glykolýzy, málo LA

Aerobní režim Dostatečná kapacita oxidativních enzymů v buňkách Maximální aerobní kapacita VO2 max. je relativně značně vysoká - maxima ve 12 letech u chlapců 44ml O2/kg hmotnosti Dobré předpoklady pro rozvoj vytrvalosti, ačkoliv dýchací a oběh. systém pracují neekonomicky - kompenzováno rychlejší aktivací aerob. metabolismu a ↑ VO2 max.

Lokomoce nejmenších 3. rok - naučí se běhat (odraz a letová fáze), zvládá rovnováhu na 1 noze, projevení laterality, spontánní aktivita činí 60% celk. času (neomezovat dítě v pohybu) 4.-5. rok - zdokonalování běhu, nezvládá-li letovou fázi do 38. měs. uvažujeme o retardaci

BĚH a CHůZE Problémy v kategorii dětí a mládeže Běh v kategorii dětí a mládeže není moc populární Pokles úrovně vytrvalosti jako jedné ze složek kondice Atraktivnost jiných pohybových aktivit v současném životním stylu Předčasná specializace – ambiciózní trenér, závodník, rodiče

Běh Techniky běhu v rozdílné rychlosti Odlišnost od chůze Našlapování vzhledem k svislici z těžiště, odvíjení chodidla, zvedání kolen… Odlišnost od chůze Chyby – tempo, délka kroku Korekce – SBC, běh na krásu

Trénink dětí a mládeže NEGATIVNÍ PARADIGMATA Mladí adepti běhání dříve pohybově a fyziologicky rozvinutější Důkladná příprava není přehnané dávkování jakýchkoliv tréninkových prostředků Nedostatečná kontrola vnitřního prostředí mladých běžců, nedostatečná pestrost a všestrannost přípravy Hluboký anaerobní zásah do rozvíjejícího se organismu Zjednodušený trénink vytrvalosti, jednostranný trénink Přetěžování mladých atletů přemírou závodů či speciálními tréninkovými dávkami Přetížení – únava – snížená úroveň techniky běhu Činnost „našeptávačů“ – trénink lze dělat jinak Jediným kritériem trenérské práce je sportovní výkonnost svěřenců

Vytrvalostní schopnosti V rámci rozcvičení, vyklusání, her Delší a štafetové běhy, opičí dráhy, slalomové běhy na hřišti i v terénu Indiánský běh, souvislý běh v přírodě Chůze, jízda na kole, na běžkách, plavání Pohybové hry, míčové hry

Chůze Technika chůze – „normální“ Technika chůze závodní Klíčové body Odvíjení chodidla Držení těla Ekonomika chůze Technika chůze závodní Zdůraznění některých aspektů techniky

Sportovní chůze

Průpravná cvičení za chůze Chůze po špičkách, patách, výpon Chůze s pažemi v různých polohách Chůze ve dřepu, se zvedáním kolen, výpady Chůze různými směry Hra: výzkumný ústav chůze Chůze po lavičce, kladince, po laně (na zemi) Chůze s pohupem, s poskokem, změna rytmu

Základní etapa přípravy Všestranná všeobecná příprava: až 90% činnosti, hravá forma chodecké techniky, stimulace rychlosti, obratnosti a svalové elasticity, síly a vytrvalosti+ ostatní pohybové činnosti není třeba členit RTC na přechodné, přípravné a závodní období

Zásady zatěžování dětí podpora spontánní aktivity postupný rozvoj pohybových schopností dle senzitivních období nevhodnost hypokineze nevhodnost rané specializace !!! všestranný pohybový základ !!!