Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP I. Základní škola Zruč nad Sázavou Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Slovesa Mgr. Olga Cudlínová
Slovesa Emil Zátopek vzpomíná Dům, v němž jsme v Praze bydleli, byl vzácně klidný zásluhou přísného domovníka, který nenáviděl hluk a byl považován za nepřítele sportu. Když jsem začal v bytě jen trochu poskakovat, už byl u nás: ,,Zbláznil jste se? Myslíte, že jste na stadionu? Když chcete běhat, máte jít do parku. Tam běhejte, když už bez toho nemůžete žít!“ Vyhledej slovesa.
Slovesa jsou slova, která vyjadřují děj, a to činnost (běhat), stav (spát) nebo změnu stavu (zezelenat) jsou slova ohebná, časují se určujeme u nich: osobu číslo (tři osoby pro jednotné a množné číslo) způsob (oznamovací, rozkazovací, podmiňovací) čas (u oznamovacího způsobu - minulý, přítomný, budoucí)
Urči mluvnické významy sloves: osoba číslo způsob (čas) čekal jsem - ___________________________________ nekřič - ______________________________________ nevěděli byste - _______________________________ počkejte - ____________________________________ přeplave - ____________________________________ budou prát - __________________________________ dáváme - ____________________________________
Urči mluvnické významy sloves: osoba číslo způsob (čas) Správně: Urči mluvnické významy sloves: osoba číslo způsob (čas) čekal jsem - 1. j. oznamovací minulý nekřič - 2. j. rozkazovací nevěděli byste - 2. mn. podmiňovací-přítomný počkejte - 2. mn. rozkazovací přeplave - 3. j. oznamovací budoucí budou prát - 3. mn. oznamovací budoucí dáváme - 1. mn. oznamovací přítomný
Vyhledej slovesa v oznamovacím způsobu a urči u nich čas: ,,Není to trápení zvířat,“ myslí si Anička. Kdyby se o ni starala, kdyby jí nosila mléko a kdyby ji hladila. ,,Kočko,“ zašeptá kočce, kterou malovala, ,,Míco, co mi povíš?“ Kočka mlčí a mhouří oko. ,,Ukážu ti pejska,“ láká kočku Anička. ,,Nevím, kam jsem ho ale dala.“ Nedělní žlutá kočka nepromluví, usmívá se.
Správně: Vyhledej slovesa v oznamovacím způsobu a urči u nich čas: ,,Není to trápení zvířat,“ myslí si (přít.)Anička. Kdyby se o ni starala, kdyby jí nosila mléko a kdyby ji hladila. ,,Kočko,“ zašeptá (bud.)kočce, kterou malovala (min.), ,,Míco, co mi povíš (bud.)?“ Kočka mlčí (přít.) a mhouří (přít.) oko. ,,Ukážu (bud.) ti pejska,“ láká (přít.) kočku Anička. ,,Nevím (přít.), kam jsem ho ale dala (min.).“ Nedělní žlutá kočka nepromluví (bud.), usmívá se (přít.).
Napiš příkazy od těchto sloves: rozkazovací způsob sloveso v rozkazovacím způsobu vyjadřuje děj, který má(nemá) někdo uskutečnit; je to rozkaz, zákaz nebo prosba má tvary pro 2. os. č. j., 1. a 2. os. č. mn. tvoří se koncovkami: 1) -, -me, -te 2) -i, -ěme (-eme), -ěte (-ete) 3) -ej, -ejme, -ejte Napiš příkazy od těchto sloves: pracovat (1.os.č.mn.) ________________ , přijít (2.os.č.j.) ______________ , nechtít (2.os.č.mn.) ______________ , zatlouct(1.os.č.mn.) ___________, sníst(2.os.č.mn.) ________
Napiš příkazy od těchto sloves: rozkazovací způsob Správně: Napiš příkazy od těchto sloves: pracovat (1.os.č.mn.) - pracujme přijít (2.os.č.j.) - přijď nechtít (2.os.č.mn.) - nechtějte zatlouct (1.os.č.mn.) - zatlučme sníst (2.os.č.mn.) - snězte
podmiňovací způsob sloveso v podmiňovacím způsobu vyjadřuje děj, který by se mohl uskutečnit zpravidla vyjadřuje:1) podmínku (Kdyby neodjel, byl by tu.) 2) děj možný (Možná bych to věděl.) 3) přání (Rád bych vás viděl!) zdvořilou žádost (Pomohl bys mi?) Doplň tvar podmiňovacího způsobu zvláštním tvarem slovesa být: My _________ zapomněli , ty _______ věděl, podíval ____ ses, vy _________ zaplatili, já _______ se tady posadil, my ___________ mu poradili, ty _______ to nikdy neřekl.
Správně: Doplň tvar podmiňovacího způsobu zvláštním tvarem slovesa být: My bychom zapomněli , ty bys věděl, podíval by ses, vy byste zaplatili, já bych se tady posadil, my bychom mu poradili, ty bys to nikdy neřekl.
Použité prameny a zdroje: Opakujeme češtinu, J.Kvačková, Nová škola, 2003 Co mám umět z českého jazyka, V. Styblík, Pansofia, 1996 Cvičebnice českého jazyka, Didaktis, 2007