Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Slovesa a mluvnické kategorie
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Já vím.... Já vím... Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát. Ty jsi neřekl,
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Procvičujeme tvary sloves
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_590_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Slovesa – způsob oznamovací
opakování a procvičování
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB -procvičování
Opakujeme Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Rozkazovací způsob pro 5. ročník ZŠ
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
Slovesa.
Opakujeme Slovesa Přísudek.
Pro 5. ročník ZŠ Jazyk a jazyková výchova – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova – Tvarosloví VY_32_INOVACE_137 duben 2011 Mgr. Hana Patschová.
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
VY_32_INOVACE_30_ČESKÝ JAZYK_5.ROČNÍK_SLOVESA
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_739_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
37.1 Slovesa Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník SLOVESNÝ ZPŮSOB Podtrhni všechna slovesa V jaké osobě, čísle a čase jsou všechna slovesa?
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
S L O V E S A Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Slovesa Bc. K. Matějková.
19 mluvnické kategorie sloves
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Slovesný způsob Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP I. Základní škola Zruč nad Sázavou Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Slovesa Mgr. Olga Cudlínová

Slovesa Emil Zátopek vzpomíná Dům, v němž jsme v Praze bydleli, byl vzácně klidný zásluhou přísného domovníka, který nenáviděl hluk a byl považován za nepřítele sportu. Když jsem začal v bytě jen trochu poskakovat, už byl u nás: ,,Zbláznil jste se? Myslíte, že jste na stadionu? Když chcete běhat, máte jít do parku. Tam běhejte, když už bez toho nemůžete žít!“ Vyhledej slovesa.

Slovesa jsou slova, která vyjadřují děj, a to činnost (běhat), stav (spát) nebo změnu stavu (zezelenat) jsou slova ohebná, časují se určujeme u nich: osobu číslo (tři osoby pro jednotné a množné číslo) způsob (oznamovací, rozkazovací, podmiňovací) čas (u oznamovacího způsobu - minulý, přítomný, budoucí)

Urči mluvnické významy sloves: osoba číslo způsob (čas) čekal jsem - ___________________________________ nekřič - ______________________________________ nevěděli byste - _______________________________ počkejte - ____________________________________ přeplave - ____________________________________ budou prát - __________________________________ dáváme - ____________________________________

Urči mluvnické významy sloves: osoba číslo způsob (čas) Správně: Urči mluvnické významy sloves: osoba číslo způsob (čas) čekal jsem - 1. j. oznamovací minulý nekřič - 2. j. rozkazovací nevěděli byste - 2. mn. podmiňovací-přítomný počkejte - 2. mn. rozkazovací přeplave - 3. j. oznamovací budoucí budou prát - 3. mn. oznamovací budoucí dáváme - 1. mn. oznamovací přítomný

Vyhledej slovesa v oznamovacím způsobu a urči u nich čas: ,,Není to trápení zvířat,“ myslí si Anička. Kdyby se o ni starala, kdyby jí nosila mléko a kdyby ji hladila. ,,Kočko,“ zašeptá kočce, kterou malovala, ,,Míco, co mi povíš?“ Kočka mlčí a mhouří oko. ,,Ukážu ti pejska,“ láká kočku Anička. ,,Nevím, kam jsem ho ale dala.“ Nedělní žlutá kočka nepromluví, usmívá se.

Správně: Vyhledej slovesa v oznamovacím způsobu a urči u nich čas: ,,Není to trápení zvířat,“ myslí si (přít.)Anička. Kdyby se o ni starala, kdyby jí nosila mléko a kdyby ji hladila. ,,Kočko,“ zašeptá (bud.)kočce, kterou malovala (min.), ,,Míco, co mi povíš (bud.)?“ Kočka mlčí (přít.) a mhouří (přít.) oko. ,,Ukážu (bud.) ti pejska,“ láká (přít.) kočku Anička. ,,Nevím (přít.), kam jsem ho ale dala (min.).“ Nedělní žlutá kočka nepromluví (bud.), usmívá se (přít.).

Napiš příkazy od těchto sloves: rozkazovací způsob sloveso v rozkazovacím způsobu vyjadřuje děj, který má(nemá) někdo uskutečnit; je to rozkaz, zákaz nebo prosba má tvary pro 2. os. č. j., 1. a 2. os. č. mn. tvoří se koncovkami: 1) -, -me, -te 2) -i, -ěme (-eme), -ěte (-ete) 3) -ej, -ejme, -ejte Napiš příkazy od těchto sloves: pracovat (1.os.č.mn.) ________________ , přijít (2.os.č.j.) ______________ , nechtít (2.os.č.mn.) ______________ , zatlouct(1.os.č.mn.) ___________, sníst(2.os.č.mn.) ________

Napiš příkazy od těchto sloves: rozkazovací způsob Správně: Napiš příkazy od těchto sloves: pracovat (1.os.č.mn.) - pracujme přijít (2.os.č.j.) - přijď nechtít (2.os.č.mn.) - nechtějte zatlouct (1.os.č.mn.) - zatlučme sníst (2.os.č.mn.) - snězte

podmiňovací způsob sloveso v podmiňovacím způsobu vyjadřuje děj, který by se mohl uskutečnit zpravidla vyjadřuje:1) podmínku (Kdyby neodjel, byl by tu.) 2) děj možný (Možná bych to věděl.) 3) přání (Rád bych vás viděl!) zdvořilou žádost (Pomohl bys mi?) Doplň tvar podmiňovacího způsobu zvláštním tvarem slovesa být: My _________ zapomněli , ty _______ věděl, podíval ____ ses, vy _________ zaplatili, já _______ se tady posadil, my ___________ mu poradili, ty _______ to nikdy neřekl.

Správně: Doplň tvar podmiňovacího způsobu zvláštním tvarem slovesa být: My bychom zapomněli , ty bys věděl, podíval by ses, vy byste zaplatili, já bych se tady posadil, my bychom mu poradili, ty bys to nikdy neřekl.

Použité prameny a zdroje: Opakujeme češtinu, J.Kvačková, Nová škola, 2003 Co mám umět z českého jazyka, V. Styblík, Pansofia, 1996 Cvičebnice českého jazyka, Didaktis, 2007