Projevy života, třídění organismů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

Podříše: Mnohobuněční živočichové
Život na Zemi.
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
Stavba a vznik Země Projevy života
Projevy života, třídění organismů
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Projevy života Život je jeden z nejsložitějších přírodních dějů, které probíhají v organismech. Hlavní projevy života: PŘÍJEM POTRAVY VYLUČOVÁNÍ DÝCHÁNÍ.
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Životní projevy rostlinné buňky Mgr. Helena Roubalová
Kmen: Hlísti Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
VYLUČOVací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Projevy.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_10
Glukosa a její vznik.
Jednobuněční živočichové
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
PROJEVY ŽIVOTA.
LES ŘASY.
PROJEVY ŽIVOTA 9. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Buňka.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
Mnohobuněčné organismy
Co jsme již poznali.
Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Projevy života, třídění organismů
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací obor/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický.
Fotosyntéza Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): 06/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Kmen: členovci III. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Země a život, vývoj života
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
Rostliny.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třídy Kruhoústí Paryby
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Získávání energie pro život
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
VY_32_INOVACE_07_PŘV_DÝCHÁNÍ ROSTLIN
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Transkript prezentace:

Projevy života, třídění organismů Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními podmínkami života, s fotosyntézou a principem třídění organismů. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy projevy života fotosyntéza oxid uhličitý chlorofyl anorganická látka organická látka průduch druh rod čeleď řád třída kmen říše název rodový název druhový

Projevy života výživa vylučování získávání živin rostliny - fotosyntéza živočichové - potrava houby - rozklad vylučování odstranění odpadních látek

Projevy života dýchání rozmnožování získávání energie zajištění pokračování života nepohlavní – z jednoho organismu pohlavní – dva rodičovské organismy

Projevy života dědičnost růst a vývin předávání vlastností z rodičovských organismů na potomky růst a vývin změny organismu během života

Projevy života dráždivost pohyb reakce na podněty z okolí přesun z místa na místo pohyby částí organismu na místě

Zápis do sešitu Projevy života výživa vylučování dýchání rozmnožování (pohlavní, nepohlavní) dědičnost růst a vývin dráždivost pohyb

Fotosyntéza Rovnice fotosyntézy: FOTOSYNTÉZA : foto = světlo, syntéza = změna dochází při ní k přeměně látek anorganických na látky organické Rovnice fotosyntézy: voda + oxid uhličitý chlorofyl, sluneční záření organické látky (cukr)+ kyslík rostliny přijímají vodu a oxid uhličitý a za přítomnosti slunečního záření a chlorofylu z nich vytvářejí organické látky (glukózu = cukr) a jako vedlejší produkt vzniká kyslík

Fotosyntéza obrázek 1

Fotosyntéza opačným procesem je dýchání díky kyslíku dochází k rozkladu organických látek, uvolňuje se energie a vzniká oxid uhličitý rostliny dýchají pomocí průduchů, dýchají ve dne i v noci, fotosyntetizují jen ve dne obrázek 2

Zápis do sešitu Rovnice fotosyntézy: FOTOSYNTÉZA : přeměna látek anorganických na látky organické Rovnice fotosyntézy: voda + oxid uhličitý chlorofyl, sluneční záření organické látky (cukr)+ kyslík opačný proces = dýchání rozklad organických látek, uvolňuje se energie a vzniká oxid uhličitý dýchání pořád, fotosyntéza jen ve dne

Třídění organismů základní jednotkou je druh, který má dvouslovný název slunéčko sedmitečné   rodový druhový název název schéma: DRUH  ROD  ČELEĎ  ŘÁD  TŘÍDA  KMEN  PODŘÍŠE  ŘÍŠE obrázek 4

Zařazení organismu do systému slunéčko sedmitečné Čeleď: Slunéčkovití Řád: Brouci Třída: Hmyz Kmen: Členovci Podříše: Mnohobuněční Říše: Živočichové obrázek 5

Zápis do sešitu Třídění organismů základní jednotkou je druh, který má dvouslovný název slunéčko sedmitečné   rodový druhový název název schéma: DRUH  ROD  ČELEĎ  ŘÁD  TŘÍDA  KMEN  PODŘÍŠE  ŘÍŠE slunéčko sedmitečné Čeleď: Slunéčkovití Řád: Brouci Třída: Hmyz Kmen: Členovci Podříše: Mnohobuněční Říše: Živočichové

OPAKOVÁNÍ Projevy života Rovnice fotosyntézy: Třídění organismů výživa vylučování dýchání rozmnožování (pohlavní, nepohlavní) dědičnost růst a vývin dráždivost pohyb FOTOSYNTÉZA : přeměna látek anorganických na látky organické Rovnice fotosyntézy: voda + oxid uhličitý chlorofyl, sluneční záření organické látky (cukr)+ kyslík opačný proces = dýchání rozklad organických látek, uvolňuje se energie a vzniká oxid uhličitý dýchání pořád, fotosyntéza jen ve dne Třídění organismů základní jednotkou je druh, který má dvouslovný název slunéčko sedmitečné   rodový druhový název název schéma: DRUH  ROD  ČELEĎ  ŘÁD  TŘÍDA  KMEN  PODŘÍŠE  ŘÍŠE slunéčko sedmitečné Čeleď: Slunéčkovití Řád: Brouci Třída: Hmyz Kmen: Členovci Podříše: Mnohobuněční Říše: Živočichové

Otázky a úkoly Vyjmenuj všechny projevy života organismů (nápověda: je jich osm). Popiš stručně, co se děje při fotosyntéze. Znáš nějakou anorganickou a nějakou organickou látku? Rostliny dýchají: a) jen ve dne b) jen v noci c) ve dne i v noci. Který název tohoto živočicha je rodový a který druhový? Kos černý.

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír; BIČÍK, Vítězslav; MARTINEC, Zdeněk. Přírodopis 1 : pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 104 s. ISBN 80-7235-068-4. [2012-17-08] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012-17-08] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. snímky 3 až 6 – volné kliparty http://www.clker.com/cliparts/A/I/X/6/w/1/sun-md.png, http://www.clker.com/cliparts/L/E/J/K/h/y/human-kidney-md.png, http://www.clker.com/cliparts/d/E/Y/j/h/S/lungs-md.png, http://www.clker.com/cliparts/1/e/f/b/1346089346922515408symbols_sex.svg.med.png, http://www.clker.com/cliparts/e/d/2/9/11949853561585483844double_helix_anthony_lie_01.svg.med.png, http://www.clker.com/cliparts/G/8/c/L/T/g/plant-growth-md.png, http://www.clker.com/cliparts/e/6/9/3/13207813461380669984Snorting%20Bull.svg.med.png a http://www.clker.com/cliparts/a/3/0/3/11949898131009856924cavallo_architetto_franc_01.svg.med.png obr. 1 – fotosyntéza, volné kliparty http://www.clker.com/clipart-4360.html a http://www.clker.com/cliparts/T/z/e/J/5/m/sun-th.png obr. 2 – průduch http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/Plant_stoma_guard_cells.png/481px-Plant_stoma_guard_cells.png obr. 3 – názvosloví http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2f/Biological_classification_L_Pengo_cs.svg/1000px-Biological_classification_L_Pengo_cs.svg.png obr. 4 – slunéčko sedmitečné http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Marienkaefer_in_Eibisch.JPG