Vojenství v období první světové války

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bitvy první světové války
Advertisements

PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA. Vznik 2 mocenských uskupení Trojspolek = Německo, Rakousko-Uhersko, Itálie Trojdohoda = VB, FR, Rusko Cesta k válce.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: 1. světová válka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZÁVĚR 2.SVĚTOVÉ VÁLKY. V roce 1943 již bylo zřejmé, že spojenci dříve nebo později válku vyhrají Vojska bojující za Hitlera a jeho spojence postupně ztrácela.
Konec I. Světové války a vznik Československa.
Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: říjen 2011 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh:První světová.
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA Světová bojiště západní fronta východní fronta jižní fronta turecká fronta.
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Stupeň základního vzdělávání: 1. Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět Tématický okruh: Lidé a čas Téma: Husité Datum.
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Moderní doba PŘEDMĚT:DROČNÍK: 9. NÁZEV MATERIÁLU:II. světová.
VY_12_INOVACE_Rů_II_06 Polsko, Slovensko Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Prusko-rakouská válka Německá válka či Sedmitýdenní válka.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Druhá světová válka – úvod Název sady: Moderní dějiny.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.2 Důsledky I. světové války, poválečné uspořádání Evropy.
DŮSLEDKY 1. SVĚTOVÉ VÁLKY: o V průběhu 4 let : zahynulo 10 milionů vojáků, 20 milionů zraněno o trvalá invalidita: 10-ky tisíc vojáků o ekonomika a hospodářství.
1. světová válka, roky Označení materiálu: VY_32_INOVACE_18_1_sv_valka_2.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Člověk.
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
listopad 1797 listopad 1797: Napoleon Bonaparte se pevně chopil moci prosinec 1797 prosinec 1797: v platnost vstoupila nová ústava – značnou zákonodárnou.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost  Okruh dle RVP:
Obchodní akademie, Střední odborná škola
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
1. světová válka Průběh 1914 – 1916 Autor: Lenka Mulačová
Matyáš Fornůsek 5. ročník ZŠ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
4. Rozdělení střelných zbraní
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
MEZINÁRODNÍ VZTAHY V PŘEDVEČER PRVNÍ SVĚTOVÉ VÁLKY
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Prosinec 2011 Ročník 8
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
výZBROJ I.SVĚTOVÉ VÁLKY
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA.
ŠABLONA III/2 PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA Mgr
Češi za první světové války
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
5. Test-vývoj, význam, rozdělení střelných zbraní
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_DĚJEPIS
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_23_Období Studené války.
Britské impérium.
Mezinárodní vztahy v předvečer Velké války
Prvá svetová vojna „Svet zachvátený vojnou“
První světová válka „Válka na ukončení všech válek“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
První světová válka „Válka na ukončení všech válek“
válka se Sovětským svazem NAPADENÍ SSSR válka se Sovětským svazem průběh bojů.
Moderní zbraňový systém
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
POČÁTEK 2. SvětovÉ válkY VY_32_INOVACE_53_POČÁTEK 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
Člověk a jeho svět Vlastivěda Prezentace EU peníze školám
První berlínská krize
  ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
VÁLKA V TICHOMOŘÍ.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
1. světová válka.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
ČEŠI A NĚMCI SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
1.světová válka – Velká válka
1. SVĚTOVÁ VÁLKA Události let
Transkript prezentace:

Vojenství v období první světové války BSS 102 Dějiny vojenství

Základní charakteristika I. světové války Konflikt, do kterého se postupně zapojily všechny rozhodující mocnosti tehdejší doby („Velká válka“); Světová byla nejen rozsahem bojišť, ale i nasazením vojáků ze zámoří a kolonií. Plánována jako ofenzivní a manévrová (obchvaty a průlomy masou pěchoty podpořenou lehkými kanony) Změnila se na poziční válku („zákopová válka“); Tvrdě zasažen civilní život (devastace v místě bojů, námořní blokáda); Do války povoláno 70 000 000 lidí; Padlo kolem 10 000 000, další lidské ztráty 20 000 000.

„Národ ve válce“ všeobecná mobilizace sil v podmínkách všeobecné branné povinnosti jen Británie začínala s malou profesionální armádou (do konce roku 1914 prakticky zanikla), do roku 1916 doplňována jen dobrovolníky) v USA zavedeny krátce po vstupu do války povinné odvody zásobování, průmysl, doprava, věda… podřízeny potřebám vedení války

Hlavní a vedlejší fronty I. světové války Hlavní evropské fronty Západní fronta (Německo proti Francii, Velké Británii a od roku 1917 USA) Východní fronta (Německo a Rakousko-Uhersko proti Rusku) Italská fronta Vedlejší evropské fronty Srbská a soluňská fronta Rumunská fronta Dardanelská operace/Galipoli (1915) Kavkazská fronta (Rusko proti Turecku) Mimoevropské fronty a bojiště Fronty na Blízkém a Středním Východě (mezopotámská, perská, egyptsko-levantská) Kampaň ve východní Africe Východní Asie a Pacifik (izolovaná bojiště)

Hlavní bitvy a ofenzívy I. světové války Západní fronta Bitva na Marně (1914) Bitva u Verdunu (1916) Bitva na Sommě (1916) Ludendorffova ofenzíva (1918) Bitva u Amiensu (1918) Východní fronta Bitva u Tannenbergu (1914) Brusilovova ofenzíva (1916) Italská fronta Bitvy na Soči (1915-1917) Bitva u Caporetta (1917) Bitva na Piavě (1918) Námořní bitvy Bitva u Coronelu/Falklandských ostrovů (1914) Bitva u Jutska (Bitva u Skagerraku) (1916)

Strategie a taktika pozemní války Přerůstání bitev v operace; Jednotlivé zákopy postupně nahradila linie zákopů a obranných zařízení, pak i obranná pásma a předpolí. Průlomy zákopů pomocí vln (několik rojnic) a valů (několik vln), postupné střídání bojovými skupinami (např. Stoßtruppen); Podpora dělostřelectva, později tanků

Fortifikace Pevnosti 19. století nemohou odolat modernímu dělostřelectvu; Nové materiály (železobeton, pancéřové kopule); Význam pevností v bitvě o Verdun; Dlouhý boj o rakousko-uherskou pevnost Přemyšl, její pád po vyčerpání zásob potravin; Úspěšný rakousko-uherský horský pevnostní systém v jižním Tyrolsku; V poli zesilování zákopových opevnění.

Pěchotní zbraně Standardem opakovací puška, „symbolem“ těžký kulomet; Nové či „znovuobjevené“ zbraně (lehké kulomety, granáty, první samopaly, plamenomety, improvizované zbraně pro boj zblízka); V roce 1918 první protitanková zbraň

Dělostřelectvo Zvýšení hustoty dělostřelectva a rychlosti palby; Symbolem francouzské dělo ráže 75mm (Matériel de 75mm Mle 1897); Nárůst dostřelu, snaha o dalekonosnou palbu (takticky nevýznamné, propaganda); Roste význam těžkých děl, houfnic, minometů; Prodlužování palební přípravy, pohyblivá palebná přehrada Ze ztrát na bojišti připadalo 75% na ztráty způsobené dělostřeleckou palbou.

Tanky Před válkou pokusy s obrněnými automobily; První tanky nasazeny Velkou Británií v bitvě na Sommě 1916, masivní nasazení pak v bitvě u Cambrai 1917 (378 tanků); První vzájemný boj tanků 24. 4. 1918 (britské Mark IV proti německým A7V).

Popisky pro minulý list Shora: britský mark I tank britský mark IV tank německý A7V francouzský Renault FT (FT-17)

Chemické zbraně Masové užití chemických zbraní; Zpočátku jen „slzný plyn“ (Francie 1914 ethylbromacetát); Za skutečný počátek chemické války bývá označováno použití Německem v roce 1915 při bitvě u Ypres (chlor) – první oběti na životech; Zpočátku vypouštění z tlakových nádob (závislé na větru), později hlavně dělostřelectvem; Podpora průlomu, později vytváření chemických zátarasů; Chemické zbraně usmrtily kolem 80 000 lidí. Výrazný psychologický efekt chemických zbraní. Zformulovány dodnes platné základní principy použití chemických zbraní: Princip dosažení maximální koncentrace toxických látek; Princip neočekávanosti; Princip masového účinku; Prinicip překonání protichemické obrany protivníka; Princip použití nových toxických chemikálií

Letectvo Pozorovací balony; Vzducholodě – průzkum a bombardování, s rostoucím dostupem letadel jejich význam klesá (plněny vodíkem); Letadla zpočátku užívány k průzkumu či bombardování; Od 1915 rozvoj stíhacích letadel, výrazný pokrok přinesla synchronizace kulometu, koncem války dosahují rychlost přes 200km/h. Lehké a střední bombardovací letouny, od 1917 i bitevní letouny. Rozvoj strategického bombardování. Letectvo využito i námořnictvem.

Námořnictvo Jediné velké střetnutí dreadnoughtů v Bitvě u Jutska skončilo nerozhodně; Nástup ponorek jako mimořádně efektivní zbraně; Otázka potápění obchodních lodí ponorkami; Reakcí na neomezenou ponorkovou válku bylo zavedení konvojového systému (1917); Využití rychlých člunů Výsadek u Gallipoli byl první moderní výsadkovou operací; První letadlové lodě, jejich potenciál však nevyužit.