Elektrický potenciál a elektrické napětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Elektrický potenciál a elektrické napětí Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina Datum vytvoření 7. 8. 2012 Ročník 2. ročník čtyřletého a 6. ročník osmiletého studia gymnázia Stručný obsah Opakování definic daných pojmů, procvičení na příkladech Způsob využití Postupně zopakujeme vztahy mezi fyzikálními veličinami, vyřešíme vzorovou úlohu a žáci řeší další úkol samostatně. Autor Mgr. Petr Zezulka Kód VY_32_INOVACE_28_FZEZ08 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Elektrický potenciál ϕ v daném bodě elektrického pole je skalární fyzikální veličina, kterou definujeme jako podíl potenciální energie 𝐸 𝑝 bodového náboje v daném místě elektrického pole a tohoto náboje q. ϕ = 𝐸 𝑝 𝑞 [ϕ] = 𝐽 𝐶 = V Elektrické napětí 𝑈 𝐴𝐵 mezi dvěma body A, B elektrického pole definujeme jako podíl práce 𝑊 𝐴𝐵 vykonané při přene- sení bodového náboje z bodu A do bodu B a tohoto náboje q. 𝑈 𝐴𝐵 = 𝑊 𝐴𝐵 𝑞

Práce 𝑊 𝐴𝐵 vyjadřuje úbytek elektrické potenciální energie bodového náboje: 𝑊 𝐴𝐵 = 𝐸 𝑝 𝐴 - 𝐸 𝑝 𝐵 𝑈 𝐴𝐵 = 𝐸 𝑝 𝐴 − 𝐸 𝑝 𝐵 𝑞 = 𝐸 𝑝 𝐴 𝑞 - 𝐸 𝑝 𝐵 𝑞 = φ 𝐴 - φ 𝐵 Elektrické napětí mezi dvěma body elektrického pole je tedy rovno rozdílu jejich potenciálů. Elektrický potenciál země a všech uzemněných těles je nulový. Z toho vyplývá, že napětí mezi daným bodem v elektrickém poli a zemí nebo uzemněným tělesem je rovno potenciálu tohoto bodu.

Při přenesení elektrického náboje 120 μC z místa s nulovým potenciálem na izolovaný vodič byla vykonána práce 300 mJ. Určete, jaký potenciál má vodič vzhledem k Zemi. Jak by se změnilo řešení úlohy, kdyby měl náboj dvojnásob- nou velikost? φ 𝐴 - φ 𝐵 = 𝑊 𝐴𝐵 𝑞 = 300 . 10 −3 120 . 10 −6 V ϕ = 𝑊 𝑞 ϕ = 2500 V = 2,5 kV Ze vztahu ϕ = 𝑊 𝑞 vidíme, že při dvojnásobné velikosti elektrického náboje by elektrický potenciál vodiče vzhledem k zemi byl poloviční, tedy 1,25 kV.

Vodič A má vzhledem k zemi elektrický potenciál +50 V, vodič B potenciál -70 V. Jak velký elektrický náboj přenese elektrická síla z vodiče B na vodič A, jestliže vykoná práci 480 μJ? Jak by se změnilo řešení úlohy, kdyby síla vykonala dvojnásobně velkou práci? φ 𝐴 - φ 𝐵 = 𝑊 𝐴𝐵 𝑞 q = 480 . 10 −6 50 −(−70) C q = 𝑊 𝐴𝐵 φ 𝐴 − φ 𝐵 q = 4 μC Ze vztahu q = 𝑊 𝐴𝐵 φ 𝐴 − φ 𝐵 vidíme, že při dvojnásobně velké vykonané práci by síla přenesla dvojnásobně velký elektrický náboj, tedy 8 μC.

Z následujících tvrzení vyberte dvě, která jsou nepravdivá: a) Práce vykonaná v elektrickém poli nezávisí na tvaru trajektorie. b) Práce vykonaná v elektrickém poli závisí na rozdílu potenciálů v daných místech elektrického pole, mezi kterými je náboj přemísťován. c) Elektrický potenciál uzemněných těles je větší než elektrický potenciál země. d) Uvažujeme-li dva body, každý s elektrickým potenciálem 15 V, potom elektrické napětí mezi nimi bude 30 V. e) Elektrický potenciál a elektrické napětí jsou skalární fyzikální veličiny se stejnou jednotkou.

Nepravdivá tvrzení: Elektrický potenciál uzemněných těles a země mají nulovou hodnotu, jsou si tedy rovny. C) Elektrické napětí mezi dvěma body pole je rovno rozdílu jejich potenciálů, ne součtu. Bude tedy mít nulovou hodnotu. D)