Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.04 Anotace: Prezentace popisuje základní stavbu rostlinné buňky a její činnost. Vzdělávací oblast: Buňka rostlinná, stavba, způsob.
BUNĚČNÁ VÝMĚNA LÁTEK ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: listopad 2013
Složení živých soustav
Vlásečnicový systém – mikroangie a látková výměna v něm probíhající .
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
- Učebnice OBECNÁ BIOLOGIE
Základy přírodních věd
Biofyzika buňky, biomembrány
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
FYZIOLOGIE BUŇKY PŘÍJEM A VÝDEJ LÁTEK.
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Buňka - cellula Olga Bürgerová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_536.
Biochemie Úvod do biochemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_335 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Název Vodní režim rostlin 1 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Buňka - test Milada Roštejnská Helena Klímová Obr. 1. Různé typy buněk
Fyziologie buňky Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Výživa buňky.
Membrány a membránový transport
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Cyklus kyseliny citrónové, citrátový cyklus.
aneb způsob, jakým je hormon z buňky uvolňován do krevního řečiště … V závislosti na chemické struktuře hormonů existují dva základní způsoby jejich sekrece.
Transport látek, osmóza
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní rysy živočišné buňky Dělení buněk Základní buněčné pochody
Metabolismus rostlin.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_432_Kmitání a vlnění Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Základní funkce buňky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_321_Buňka a chemické složení buňky Název školy Masarykova střední škola zemědělská a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_453_Vlastnosti plynů Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vakuola a osmotické jevy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Příjem a výdej látek buňkou
Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212
Přenos látek přes membránu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_657_OCHRANA MATERIÁLU NÁTĚREM Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Příjem a výdej látek v eukaryotních buňkách
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_324_Látkový metabolismus Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Ing. Lenka Dohnalová Průřezové téma Člověk a životní prostředí Tématický celek Ročník 1. Datum tvorby 28. 8. 2012 Datum a místo ověření 5.10. 2012, biologie 1.C Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Prezentace je určena pro výklad nové látky o látkovém metabolismu. Učební materiál je vypracován v programu PowerPoint, který umožňuje přehlednější a názornější způsob vysvětlení učiva. Klíčová slova látkový metabolismus, pasivní transport, aktivní transport, endocytóza, koncentrační spát, difúze, osmóza, pinocytóza, fagocytóza Metodický pokyn Učební materiál je možno použít pro výklad nového učiva v hodině, k opakování učiva i k samostudiu. Při výkladu látky je možné využít postupného zobrazování informací k jednotlivým tématům a tím je dán prostor pro práci s žáky a s možností využít učebnici biologie. Na konci učebního materiálu jsou umístěné otázky k procvičení probraného učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Látkový metabolismus

Látkový metabolismus výměnu látek mezi buňkou a prostředím zajišťuje plazmatická biomembrána buňka si z prostředí aktivně odebírá sacharidy, tuky voda, ionty, vitamíny, enzymy, hormony aminokyseliny, sacharidy

buňka do prostředí vydává zplodiny metabolismu – CO2, H4O hormony, enzymy, vitamíny protilátky, antibiotika … do buňky látky vstupují a odcházejí v podobě iontů, molekul, makromolekul i celých částic aktivně a výběrově podle potřeb buňky

Transport látek přes biomembránu I. pasivní transport zajišťují pohyb molekul bez potřeby energie typy: prostá difúze usnadněná difúze osmóza Str. 36

a) prostá difúze proces samovolného pronikání molekul a iontů z místa vyšší koncentrace do místa s nižší koncentrací (až do vyrovnání koncentrace) do buňky se dostanou pouze látky, které plazmatická membrána propustí malé částice a látky rozpustné v tucích

koncentrační spád nastává, jestliže buňka přijaté látky ihned zpracovává a do buňky proudí další molekuly => buňka se schopna difúzi řídit

b) usnadněná difúze proces probíhá opět po koncentračním spádu přenášené molekuly jsou vázané na bílkovinné přenašeče (permeázy), které zajistí přesun látek přes membránu a uvolní je opačné straně membrány => membránové kanály přenášeny jsou hexózy, ionty …..

c) osmóza zvláštní případ difúze roztok (cytoplazma) a rozpouštědlo (voda) jsou odděleny od sebe polopropustnou (semipermeabilní) membránou membrána propouští pouze rozpouštědla, ne však molekuly

rozpouštědlo přechází z místa nižší koncentrace rozpuštěných látek (hypotonického prostředí) do místa s vyšší koncentrací rozpuštěných látek (hypertonického prostředí) => zajištění vyrovnaného (izotonického) stavu

Osmotické jevy v buňce plazmoptýza buňky plazmolýza buňky osmotický příjem vody buňkou až dojde k jejímu prasknutí plazmolýza buňky osmotická ztráta vody z rostlinné buňky až dojde k odtržení plazmatické membrány od buněčné stěny plazmorýza buňky osmotická ztráta vody z živočišné buňky až dojde ke zmenšení objemu (smrštění)

II. aktivní transport řízený přenos látek i proti koncentračnímu spádu pouze pomoci specifických přenašečů (permeázy) buňka při přenosu látek spotřebovává energii jsou to enzymatické děje (ATP) Specifické přenašeče

a) primární aktivní transport přenos je jednosměrný dojde k přímé spotřebě energie b) sekundární aktivní transport přenos obousměrný jedním směrem se přenáší látka X a současně je látka Y přenášená opačným směrem, kdy jedna z látek uvolní energii pro přenos energie je využita zprostředkovaně přenos aminokyselin a iontů

III. endocytóza přestavba plazmatické membrány za účelem příjmu větších látek aktivní proces umožňující řízený příjem látek typy: a) pinocytóza buňka pohlcuje kapénky tekutin vchlípením části plazmatické membrány vzniklý váček se v cytoplazmě rozpadne

b) fagocytóza buňka přijímá také makromolekuly či celé buňky vytváří plazmatické výběžky (panožky), kterými obklopí částice a uzavře, enzymy částici rozloží

Opakování Popište pasivní transport látek. Řekněte, jaký je rozdíl mezi pasivním a aktivním transportem látek. Vysvětlete, co je to koncentrační spád. Vyjmenujte, jaké existují osmotické jevy v buňce a popište je.