ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_IX_3_ 20_ Tětivy kružnice - výpočty Šablona číslo: IX Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr. Vlasta Mrkáčková

Anotace: Základní tři úlohy pro výpočet délky tětivy , vzdálenosti tětivy od středu kružnice a poloměru kružnice Očekávaný výstup: Žák načrtne tětivu kružnice, vyznačí rovnoramenný trojúhelník, ve kterém je tětiva základnou a pomocí Pythagorovy věty vypočte požadovanou stranu Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 13 - 14 let Klíčová slova: Tětiva kružnice, délka tětivy, vzdálenost tětivy od středu kružnice, Pythagorova věta Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, sešity žáků Potřebný čas pro výuku DUM: 40 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Prezentace obsahuje základní tři úlohy pro výpočty v rovnoramenném trojúhelníku s tětivou kružnice a poloměry kružnice. Žáci se v předchozích hodinách seznámili s pojmy tečna a sečna kružnice i tětiva kružnice. Nový však je zde požadavek určování neznámých délek. Jako první objeví žáci existenci rovnoramenného trojúhelníku při náčrtu tětivy jako následek hledání vhodného umístění poloměru v náčrtu. Následuje opakování vlastností rovnoramenného trojúhelníku a jeho výšky na základnu a posléze užití Pythagorovy věty k výpočtu přepony a následně i odvěsny pravoúhlého trojúhelníku. Úlohy jsou řazeny dle obtížnosti výpočtu pomocí Pythagorovy věty. Všechny výpočty jsou prováděny jen pomocí tabulek. Je vhodné diskutovat také způsob zaokrouhlování (v poslední úloze zaokrouhlit až výsledek.)

Tětivy kružnice

Úsečka CD je tětivou kružnice o poloměru asi 7,6 cm 1) V kružnici je tětiva CD délky 14 cm od středu S kružnice vzdálena 3 cm. Jaký je poloměr dané kružnice? Načrtni pravoúhlý , který použiješ k výpočtu C D S P P 7 cm D 3 cm r Je strana r odvěsna nebo přepona? S Jaký je  CDS? Co na obrázku označuje bod P? Jaký úhel svírají PS s CD? 𝑟 2 = 7 2 + 3 2 𝑟 2 =49+ 9 𝑟 2 =58 r= 58  7,62 r  7,6 cm Úsečka CD je tětivou kružnice o poloměru asi 7,6 cm

Úsečka CD je tětivou kružnice o poloměru asi 7,6 cm 1) V kružnici je tětiva CD délky 14 cm od středu S kružnice vzdálena 3 cm. Jaký je poloměr dané kružnice? Načrtni pravoúhlý , který použiješ k výpočtu C D S P P 7 cm D 3 cm r Je strana r odvěsna nebo přepona? S Jaký je  CDS? Co na obrázku označuje bod P? Jaký úhel svírají PS s CD? 𝑟 2 = 7 2 + 3 2 𝑟 2 =49+ 9 𝑟 2 =58 r= 58  7,62 r  7,6 cm Úsečka CD je tětivou kružnice o poloměru asi 7,6 cm

Tětiva je od středu kružnice vzdálená asi 5,4 cm 2) Kružnice (S; 7 cm) má tětivu AB délky 9 cm. Jaká je vzdálenost této tětivy od středu kružnice? Načrtni pravoúhlý, který použiješ k výpočtu A B S P 4,5 cm P B v Je strana v odvěsna nebo přepona? 7 cm S Jaký je  ABS? Co na obrázku označuje bod P? Jaký úhel svírají PS s AB? 𝑣 2 = 7 2 − 4,5 2 𝑣 2 =49−20,25 𝑣 2 =28,75 v= 28,75  29  5,39 v  5,4 cm Tětiva je od středu kružnice vzdálená asi 5,4 cm

Tětiva je od středu kružnice vzdálená asi 5,4 cm 2) Kružnice (S; 7 cm) má tětivu AB délky 9 cm. Jaká je vzdálenost této tětivy od středu kružnice? Načrtni pravoúhlý, který použiješ k výpočtu A B S P 4,5 cm P B v Je strana v odvěsna nebo přepona? 7 cm S Jaký je  ABS? Co na obrázku označuje bod P? Jaký úhel svírají PS s AB? 𝑣 2 = 7 2 − 4,5 2 𝑣 2 =49−20,25 𝑣 2 =28,75 v= 28,75  29  5,39 v  5,4 cm Tětiva je od středu kružnice vzdálená asi 5,4 cm

3)Tětiva EF kružnice o poloměru 9 cm je od středu kružnice vzdálená 6,2 cm. Urči délku této tětivy. Načrtni pravoúhlý, který použiješ k výpočtu x P F 6,2 cm Je strana x odvěsna nebo přepona? 9 cm S 𝑥 2 = 9 2 − 6,2 2 𝑥 2 =81−38,44 𝑥 2 = 42,56 x= 42,56  43  6,56 │EF│= 2 ∙ 6,56 = 13,12 │EF│  13,1 cm Jaký je  EFS? Co na obrázku označuje bod P? Jaký úhel svírají PS s EF? Tětiva EF měří asi 13,1 cm

3)Tětiva EF kružnice o poloměru 9 cm je od středu kružnice vzdálená 6,2 cm. Urči délku této tětivy. Načrtni pravoúhlý, který použiješ k výpočtu x P F 6,2 cm Je strana x odvěsna nebo přepona? 9 cm S 𝑥 2 = 9 2 − 6,2 2 𝑥 2 =81−38,44 𝑥 2 = 42,56 x= 42,56  43  6,56 │EF│= 2 ∙ 6,56 = 13,12 │EF│  13,1 cm Jaký je  EFS? Co na obrázku označuje bod P? Jaký úhel svírají PS s EF? Tětiva EF měří asi 13,1 cm