DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Pointilismus aneb neoimpresionismus
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
JAK NA MALOVÁNÍ ZÁTIŠÍ V PC
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výtvarné umění I. Tematická oblast
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NOVOIMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída: Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Moderní malířské směry na konci 19. století PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: postimpresionismus symbolismus expresionismus neoimpresionismus JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad malířských směrů na konci 19. století na vyšším stupni gymnázia. Část prezentace nabízí rozšiřující učivo k tématu.

konec 19. století – převažující pocit spokojenosti, blahobytu, nadšení z technického pokroku; řada umělců pocit opačný – nespokojenost s metodami a estetickými měřítky převažujícími v umělecké tvorbě; mladí radikální umělci – snaha vymezit se proti impresionismu, hledání hlubšího obsahu malířského díla, ne prchavý dojem; 1884 – Salon nezávislých – sdružení nové malířské generace.

Postimpresionismus – základní tendence zaměření na vnější svět, objektivní realitu – neoimpresionisté, Cézanne; příklon k vnitřnímu světu, představám, tedy k subjektivní realitě – symbolisté, pozdější expresionismus; tendence spojit oba světy, promítnout do vnější reality svůj svět – Gogh, Gauguin.

Neoimpresionismus snaha vědecky přistoupit k malování; metoda pointilismu – kladení barevných bodů vedle sebe; použití základních, čistých barev spektra; výsledná barva patrná z určitého odstupu. Obr. 2

Neoimpresionismus Georges Seurat obraz „Nedělní odpoledne na ostrově La Grande Jatte“ Obr. 1

Neoimpresionismus Paul Signac obraz „Večer v Antibes“ Obr. 2

Paul Cezanne zkoumal podstatu tvarů věcí; snaha dobrat se k základním geometrickým tvarům v přírodě; zobrazovanou skutečnost skládal z malých barevných ploch; předchůdce kubistů. Obr. 3

Paul Cezanne obraz „Koupající se“ PRÁCE S OBRÁZKEM Jak souvisí převládající barva na obraze s jeho námětem? Obr. 4

Vincent van Gogh obraz „Slunečnice“ PRÁCE S OBRÁZKEM Podle obrázku odvoď, jaké tóny barev převládají na plátnech tohoto umělce? Jakým uměním se nechal zpočátku inspirovat? Pomocí čeho vytvořil autor dojem hloubky obrazu? Obr. 6

Vincent van Gogh jasné barvy, inspirace impresionisty; perspektiva, hloubka obrazu vytvořena pomocí kontrastu světlých a tmavějších barev; rozvlněnost tvarů, dynamické „proudy“ barev – promítání vnitřního neklidu, psychické choroby. Obr. 5

Paul Gauguin obraz „Žlutý Kristus“ PRÁCE S OBRÁZKEM Kladl malíř důraz na formu (linie) nebo na barvy? Odpovídají barvy skutečnosti? (dokumentuj na detailech obrazu)

Paul Gauguin obraz „Odkud přicházíme, co jsme, kam jdeme“; autor nezachycoval prchavý dojem (impresi), snažil se o hlubší význam obrazů, o symboličnost (blízko k symbolismu); odvrhl západní civilizaci a její umělecký vývoj. PRÁCE S OBRÁZKEM – K jakým kulturám se přiklonil? Obr. 8

Symbolismus snaha o zachycení vnitřního, subjektivního světa člověka; vyjádření snů, představ, vidin pomocí symbolů; blízko k literatuře, malíři často ilustrovali knihy dekadentů a symbolistů. Obr. 11

Symbolismus Gustave Moreau PRÁCE S OBRÁZKEM Kdo je ona dívka na obrázku, která tančí pro potěchu krále a žádá za to velmi netradiční a krutou odměnu? (inspirace Biblí) Obr. 9

Symbolismus Odilon Redon obraz „Múza na Pegasu“ PRÁCE S OBRÁZKEM Jaké barvy použil autor? Jaké představy u tebe vyvolají některé detaily obrazu?

Expresionismus volně navazuje na symbolismus; exprese – výraz – zvýraznění emocí, citů; východisko – sny, traumata, pocity úzkosti, strachu; subjektivnost – malíři nenapodobují realitu, vycházejí ze svého nitra. Obr. 12

ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ISBN 80-85970-26-0. PIJOAN, José. Dějiny umění 8. 2. vyd. Praha: Odeon, 1985. Obr. 1: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Georges_Seurat_-_Un_dimanche_apr%C3%A8s-midi_%C3%A0_l%27%C3%8Ele_de_la_Grande_Jatte.jpg> Obr. 2: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paul_Signac-Antibes_le_soir.jpg> Obr. 3: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paul_C%C3%A9zanne_210.jpg> Obr. 4: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paul_C%C3%A9zanne_048.jpg> Obr. 5: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:VanGogh-starry_night.jpg> Obr. 6: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vincent_Willem_van_Gogh_128.jpg> Obr. 7: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paul_Gauguin_026.jpg>

Obr. 8: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paul_Gauguin_142.jpg> Obr. 9: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gustave_Moreau_Salom%C3%A9_1876.jpg> Obr. 10: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Odilon_Redon_002.jpg> Obr. 11: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Redon.cyclops.jpg> Obr. 12: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Egon_Schiele_010.jpg>