CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, 500 03 Hradec Králové Komunikační mix – 1. část Hradec Králové 11. 5. 2013
Tento učební materiál vznikl za podpory OPVK 1.5 Název školy CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Číslo projektu CZ 1.07/1.5.00/34.0314 Název projektu Moderní škola Číslo DUM CSA_OPVK15_057 Předmět Marketing Tematický celek Marketingové nástroje Název materiálu Komunikační mix – 1. část Autor Ing. Iva Kovaříková Datum ověření, třída 21.5.2013 Časová dotace 25 min. Pomůcky PC, flash disk, interaktivní tabule Vzdělávací cíl Úvod do problematiky třetího marketingového nástroje formou znalostní hry – řešení křížovky na čas. Podpora rychlé, samostatné a kreativní práce žáků.
REKLAMA /ADVERTISING/ PODPORA PRODEJE OSOBNÍ PRODEJ KOMUNIKAČNÍ MIX REKLAMA /ADVERTISING/ PODPORA PRODEJE OSOBNÍ PRODEJ
KOMUNIKAČNÍ MIX Je nedílnou součástí marketingového mixu Marketingová komunikace, zjednodušeně propagace /promotion/ má za cíl nejen seznámit cílovou skupinu s produktem, ale též ji přesvědčit o nákupu a tedy zvýšit prodejnost produktu Výsledkem je upevnění pozice produktu či značky na trhu
Reklama Jedná se formu neosobní, masové komunikace /prezentace myšlenek,výrobků či služeb/ Může se zaměřovat na různé cílové skupiny Může působit celoplošně nebo pouze regionálně Cílem je udržet stávající a získat nové zákazníky
Model AIDA Cílům reklamy velmi dobře vyhovuje model AIDA A ATTENTION – získat pozornost I INTEREST – udržet zájem D DESIRE – vzbudit touhu A ACTION – vyvolat akci
Získání pozornosti znamená, že si spotřebitel všiml nabídky. Udržení zájmu dává šanci, že se o produkt začne potenciální zákazník více zajímat. Vzbuzení touhy ovlivní proces hodnocení a případné vybudování preferencí. Dosažení akce znamená chuť získat produkt, tedy rozhodnutí o koupi.
Cíle reklamy informativní - informovat o produktu, slevách…. přesvědčovací - podnítit zákazníky ke koupi, dát publicitu určité značce připomínací - připomenout zákazníkům, kde si mohou produkt koupit a za jakých podmínek
Hlavní prostředky reklamy Inzerce v tisku Rozhlasové spoty Televizní spoty Reklama v kinech Audiovizuální snímky
Podpora prodeje /sales promotion/ Jedná se o souhrn různých nástrojů, které mají podnítit uskutečnění nákupu. Základem je nabídka různých výhod či zvláštních hodnot produktu
Cíle podpory prodeje Stimulace zákazníků k určitému chování Vytváření dlouhodobých vztahů mezi producentem a distributorem Snaha o okamžitý prodej výrobku Zrychlení platby zboží Stimulace zákazníků citlivých na cenu
PODPORA PRODEJE (NÁSTROJE PRODEJE SPOTŘEBITELŮM)
PODPORA PRODEJE (NÁSTROJE PRODEJE SPOTŘEBITELŮM) VZORKY KUPÓNY PRÉMIE DÁRKY VĚRNOSTNÍ PRÉMIE
PODPORA PRODEJE (NÁSTROJE V DISTRIBUČNÍ SÍTI) SPOLEČNÁ REKLAMA VELETRHY OBCHODNÍ SLEVY VÝSTAVY
Osobní prodej je forma osobní komunikace se zákazníkem probíhá TVÁŘÍ V TVÁŘ nejúčinnější nástroj při budování preferencí u kupujícího Tomu pomáhají 3 charakteristiky komunikace: 1) OSOBNÍ SETKÁNÍ 2) PĚSTOVÁNÍ VZTAHŮ 3) REAKCE
Fáze průběhu osobního prodeje 1) PRŮZKUM hledání potenciálních zákazníků - jaký je podnik zákazníka - kdo je zákazník - srovnání - argumenty
2) KONTAKT 3) PREZENTACE 4) ŘEŠENÍ PŘIPOMÍNEK 5) ZÁVĚR 6) DALŠÍ KONTAKTY
Řízení osobního prodeje školení a motivace dealerů příprava materiálů a vzorků sledování a vyhodnocování výkonnosti /kariérní růst/
Použité zdroje: SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing: Cesta k trhu. Zlín: Ekka, 1992, 253 s. ISBN 80-900-0158-0. VYSEKALOVÁ, Jitka, Pavel STRNAD a Jaruše VYDROVÁ. Základy marketingu pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 164 s. ISBN 8071684198.