Grafické řešení kvadratických rovnic

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Grafické řešení kvadratických rovnic Rovnice a nerovnice Grafické řešení kvadratických rovnic VY_32_INOVACE_M1r0111 Mgr. Jakub Němec

Grafické řešení kvadratických rovnic V současnosti již známe pět různých algebraických způsobů, kterými lze vyřešit kvadratická rovnice. V této lekci si představíme další dva způsoby, kterými lze získat množinu kořenů, tentokráte grafické. Oba způsoby se opírají o grafické zobrazení kvadratické funkce. Vzniká křivka, která je nazývána parabola. Nebudeme si vysvětlovat její vlastnosti, ale naznačíme, jak ji vytvořit. Vhodnou aplikací paraboly pro daný příklad získáme výsledné kořeny kvadratické rovnice.

Grafické zobrazení 𝑦= 𝑥 2 , tedy kvadratické funkce, získáme tak, že si zvolíme několik bodů a najdeme jejich hodnoty. Jak je vidět, u kvadratického členu nezáleží na tom, jestli je dosazované číslo kladné nebo záporné, jejich hodnota je stejná.

Spojením všech bodů, které lze dosadit, získáme graf kvadratické funkce, tedy křivku, které říkáme parabola. Můžete si všimnout, že parabola je osově souměrná podle osy y a začíná v tzv. vrcholu paraboly, od kterého jde na obě strany zrcadlově stejně.

𝑥 2 +2𝑥−3=0 𝑥−1 ∙ 𝑥+3 =0 𝑥−1=0 𝑥+3=0 𝑥=1 𝑥=−3 𝑲= −𝟑;𝟏 Řešte graficky danou kvadratickou rovnici. Vzhledem k tomu, že kvadratickou rovnici řešíme poprvé, určíme si pro kontrolu kořeny rovnice algebraicky (zvolený postup záleží na řešiteli). 𝑥 2 +2𝑥−3=0 𝑥−1 ∙ 𝑥+3 =0 𝑥−1=0 𝑥+3=0 𝑥=1 𝑥=−3 𝑲= −𝟑;𝟏

První, jednodušší, grafickým řešení kvadratické rovnice spočívá v rozdělení normovaného tvaru dané rovnice na dvě části – kvadratickou, tedy 𝑥 2 , a lineární s absolutní, získáme tedy takovýto tvar rovnice 𝒙 𝟐 =−𝟐𝒙+𝟑. Úpravou získáme dva grafy, jejichž x-ové souřadnice průsečíků jsou řešením rovnice. Nejdříve si sestavíme kvadratickou část, tedy parabolu.

Pravá část rovnice 𝒙 𝟐 =−𝟐𝒙+𝟑, tedy lineární a absolutní člen, je třeba také zobrazit graficky. Tento postup již známe z lekce grafického řešení lineárních rovnic.

X-ové souřadnice průsečíků levé a pravé strany kvadratické rovnice, tedy paraboly a přímky, určují námi hledané kořeny.

Druhý způsob grafického řešení je založen na algebraickém řešení kvadratické rovnice – úpravě na čtverec. Tento způsob řešení si pouze předvedeme, její hlubší podstatu pochopíte až při hodinách, v nichž budete studovat kvadratické funkce. Dané řešení je totiž založeno na posunování grafu kvadratické funkce. Úpravou na čtverec získáme tzv. vrchol paraboly, tedy místo, kde parabola „začíná“. Upravíme tedy danou rovnici na čtverec. 𝑥 2 +2𝑥−3=0 𝑥 2 +2𝑥+1−1−3=0 𝑥+1 2 −4=0

Vrchol získáme z této úpravy tak, že převrátíme hodnotu v závorce (x-ová souřadnice) a číslo mimo závorku ponecháme beze změny (y-ová souřadnice). V našem případě z rovnice 𝑥+1 2 −4=0 získáme vrchol 𝑉= −1;4 , od nějž vedeme parabolu na „obě strany“. Místa, kde parabola protne osu x, jsou naše hledané kořeny.

Určete graficky kořeny kvadratické rovnice 𝑥 2 −4𝑥+4=0. Upravíme na tvar, kde na levé straně rovnice bude kvadratický člen a na pravé straně lineární a absolutní člen, tedy 𝑥 2 =4𝑥−4. Vzhledem k tomu, že rovnice má jedno řešení, získáme pouze jeden průsečík, přímka je tedy tečnou paraboly.

Určete graficky kořeny kvadratické rovnice 𝑥 2 −4𝑥+6=0. Upravíme na tvar, kde na levé straně rovnice bude kvadratický člen a na pravé straně lineární a absolutní člen, tedy 𝑥 2 =4𝑥−6. Kvadratická rovnice nemá žádné řešení, což lze vidět i na jejím grafickém řešení, protože přímka a parabola nemají žádný společný bod.

Úkol závěrem 1) Graficky urči kořeny daných rovnic: b) 𝑥 2 +3𝑥−40=0 c) 𝑥 2 +4𝑥+4=0 2) Dokažte graficky, proč nemá rovnice 𝑥 2 −𝑥+6=0 žádný reálný kořen.

Zdroje Literatura: CHARVÁT, Jura; ZHOUF, Jaroslav; BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: Rovnice a nerovnice. 4. vydání. Praha: Prometheus, 2010, 223 s. ISBN 987-80-7196-362-2. Pro přípravu obrázků byly použity programy Malování (součást operačního systému Windows) a Funkce 2.01 (freeware licence).