Bioetanol.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Emise spalovacích motorů
Advertisements

Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
stlačený zemní plyn vs. nafta
Alkoholy Chemie VY_32_INOVACE_239, 12. sada, CH ANOTACE
Spalovací motory zážehové
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
17. Spalování u SI motorů Zapalovací systémy. Spalovací prostory
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Tepelné motory.
Pístové spalovací motory
Alkoholy a Fenoly.
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý zážehový motor
BIOTECHNOLOGIE KVASNÝ ETHANOL.
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Tepelné motory.
Průmyslové plyny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Hybridní káry Slovem "hybridní" se rozumí kombinace několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Magnetohydrodynamika
Digitální učební materiál
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Vyhodnocení scénářů: Dopady na poptávku po palivech.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ALKOHOLY A FENOLY II..
Zdroje organických sloučenin
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Technická 5, Praha 6 Školitel: Ing. Ivan Víden, CSc.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Konstrukce motorů pro alternativní paliva TÜV UVMV s.r.o. ۰ TÜV SÜD Group Konference SCHP ČR a ČAPPO Alternativní paliva Konstrukce motorů.
Hydráty methanu příslib nebo hrozba?. Hydráty methanu 1. Úvod 2. Vlastnosti 3. Výskyt a původ 4. Energetické využití methanu 5. Skleníkový efekt a hydráty.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků. 1.Hydroxyderiváty 2.Karbonylové sloučeniny 3.Karboxylové kyseliny.
1 Alkoholy názvosloví, příprava, vlastnosti, užití Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Alkoholy – vznikají náhradou jednoho nebo více atomů vodíku v molekulách uhlovodíků skupinou - OH Tvoření názvů: - k názvu.
Spalovací Motory Benzínové
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_09_CH9_etanol TémaEtanol.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Úvod, bezpečnost a protipožární ochrana. 2. Charakteristiky motorových paliv. 3.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Vytápění Paliva.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Ochrana ovzduší IV (pp+ad-blue)
Spalovací motory Témata cvičení
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
BIOPALIVA.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Alkoholy Chemie pro 9.ročník ZŠ.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Třída 3.B 22. hodina.
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
Transkript prezentace:

Bioetanol

etylalkohol (nesprávně nazýván líh) druhý nejnižší alkohol bezbarvá kapalina ostré, ve zředění příjemné alkoholické vůně, která je základní součástí alkoholických nápojů snadno zápalný, a proto je klasifikován jako hořlavina 1. třídy. největší část produkce etanolu se připravuje z jednoduchých sacharidů (cukrů) alkoholovým kvašením působením různých druhů kvasinek, především různých šlechtěných kmenů druhu Saccharomyces cerevisiae (pivní kvasinka). Používá se k tomu jak cukerného roztoku (maximální koncentrace 20 %), tak přímo přírodních surovin obsahující sacharidy, jako např. brambory nebo cukrová třtina. Kvasný proces probíhá dle sumární rovnice: C6H12O6→ 2C2H5OH + 2CO2

dle normy ČSN 65 6511 musí denaturovaný kvasný líh určený do automobilových benzinů obsahovat před denaturací minimálně 99,7 % etanolu pro uplatnění bioetanolu jako alternativy pro náhradu fosilních paliv je zapotřebí brát v úvahu jeho rozdílné vlastnosti ve srovnání s benzinem a motorovou naftou. V prvé řadě je nutné uvažovat dominantní parametry: výhřevnost, vznětlivost (cetanové číslo), odolnost vůči klepání (oktanové číslo), podporu koroze palivového příslušenství (možné snížit přidáním inhibitorů koroze avšak s negativními účinky na plasty a pryže) a mazací schopnost. Palivový systém musí být tedy přizpůsoben provozu na etanolové palivo i s přihlédnutím na agresivní působení vůči některým součástkám

Uplatnění bioetanolu v zážehových motorech 1) Náhrada benzinu palivem s vysokým obsahem bioetanolu pro speciálně přizpůsobené motory. Např. palivo E85 (85 % etanolu a 15 % benzinu), vyžaduje vyšší kompresní poměr motoru a úpravy palivového systému benzinového motoru. 2) Motory pro FFV mohou být provozovány jak na benzin, tak na bioetanolové palivo s podílem bioetanolu až 85 %. FFV dodává řada výrobců automobilů, např. Renault, Volvo, Saab, Škoda Octavia Greenline. 3) Bioetanol přidaný do benzinu (max. 20 %) jako kyslíkatá složka současně zvyšující OČ. Nevyžaduje žádné přizpůsobení benzinového motoru. 4) Přimíchávání 5 - 7 % etanolu do bezolovnatých benzinů.

VÝHODY - hlavní výhodou etylalkoholu je vysoké oktanové číslo - cca 108 (bez další aditivace). Jeho přidáním do benzinu BA 95 se zvyšuje přibližně o 0,24 na 1 % přidaného biolihu (zvyšuje se také například tlak par, který se přidáním 5 % biolihu zvýší o cca 5 kPa), motor neklepe i při velkém zatížení. - vysoké výparné teplo napomáhá ke snižování teplot ve spalovacím prostoru, vnitřnímu chlazení motoru a výraznějšímu ochlazení palivové směsi. - v případě etanolového paliva se dosáhne vyššího naplnění válců palivovou směsí a tedy i vyššího výkonu. - z hlediska složení emisí vzniká při spalování bioethanolu menší množství oxidu uhelnatého, ubývá také nespálených uhlovodíků a nižší je i produkce oxidů dusíku. - vhodnou vlastností etanolového paliva je i dobrá mísitelnost s benzinem v jakémkoliv poměru.

NEVÝHODY oproti benzínu (43,5 MJ/kg) však vykazuje podstatně menší výhřevnost a sice 28 MJ/kg, což znamená nikoliv menší výkon, ale větší spotřebu při stejném výkonovém zatížení. vysoká citlivost vůči vodě v nádrži má za následek neustálou absorbci vodní páry z ovzduší, což je aktuální zejména v jarním a podzimním období, kdy je velký rozdíl mezi obsahem vodní páry ve dne a v noci. ochlazením vzduchu pod rosný bod dochází ke kondenzaci vzdušné vlhkosti a následuje kumulace kapiček vody, která kondenzuje. při zvýšeném obsahu vody v nádrži nastává velmi nepříjemný jev - líh smíšený s benzinem se velmi rychle oddělí do vodní vrstvy a tím dochází k obávanému rozvrstvení paliva v nádrži, kdy spodní vrstva představuje lihovodní roztok, který může po nasátí zablokovat chod motoru. větší opotřebení motoru, neboť při spalování směsí při akceleračním režimu se část alkoholu úplně nespálí

Český rafinérský průmysl připravuje využití biopaliv v několika druzích. Nejčastěji bioetanol jako součást automobilových benzinů, a to buď přímo nebo prostřednictvím bio-ETBE. Jako další využití se dá též (v ČR) předpokládat spalování vysokoprocentních směsí bioetanolu s benzinem - např. E50 či E85 a E90 nebo E95 pro vznětové motory vozidel a to nejen v nejčastěji uvažované hromadné dopravě v městských aglomeracích. Uplatnění bioetanolu v tuzemských podmínkách se předpokládá především přímým mísením kvasného zvláště denaturovaného etanolu v množství maximálně 5 % V/V za předpokladu splnění normy ČSN 65 6511, přičemž jeho prodejní cena by měla být nastavena tak, aby nedocházelo ke zdražení motorových benzinů přidáním bioetanolu. Dále pak náhradou přísady do benzinu metyltercbutyléteru bio-etyltercbutyléterem do výše 15 % V/V MTBE v benzinu. Tato varianta je zároveň upřednostňována petrolejářským průmyslem. V neposlední řadě kombinací náhrady MTBE bio-ETBE a dodatečným přídavkem bioetanolu s dodržením obsahu aktivního kyslíku ve směsi, max.2,7 %.