Programovací jazyk C# 4. část - cykly
For cyklus Tento cyklus má stanovený pevný počet opakování a hlavně obsahuje tzv. řídící proměnnou (celočíselnou), ve které se postupně během běhu cyklu mění hodnoty. Syntaxe (zápis) cyklu for je následující: Př.
For cyklus – 2 cykly vnořené Malá násobilka pomocí dvou cyklů
For cyklus Mocnina
While cyklus While cyklus opakuje příkazy v bloku dokud platí podmínka. Syntaxe cyklu je následující: Př. Požaduje od uživatele heslo, dokud nezadá správné.
Ošetření uživatelských vstupů vstupy od uživatele je nutné vždy ošetřovat k ověření správnosti vstupu při jeho parsování můžeme místo metody Parse použít metodu TryParse metoda vrací true/false podle toho, jestli se parsování podařilo či nikoli naparsovaná hodnota, se uloží do proměnné předané druhým parametrem u parametru musíme uvést modifikátor out
Pole pole řeší problém uložení většího množství proměnných stejného typu v C# můžeme pole založit s velikostí, kterou dynamicky zadáme až za běhu programu, ale velikost existujícího pole modifikovat nelze pro C# je pole klíčová struktura pro hromadnou manipulaci s prvky pole se používají cykly
Pole pole deklarujeme pomocí hranatých závorek: pole je název proměnné, pole založíme pomocí klíčového slova new nyní máme v proměnné pole pole o velikosti deseti prvků typu integer k naplnění pole použijeme for cyklus
Pole pro vypsání pole vypíšeme za předchozí kód: lze také použít verzi cyklu pro práci s kolekcemi – foreach foreach nemá řídící proměnnou, není tedy vhodný pro vytvoření pole a použijeme ho jen pro výpis.
Pole pole můžeme naplnit i ručně a to i bez toho, abychom dosazovali postupně do každého indexu použijeme k tomu složených závorek a prvky oddělujeme čárkou: