Koncept bazální stimulace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Aktivizační programy pro seniory
Inovační kurz pro sanitáře
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Simona Svačinová Komunikace zvířat.
Strukturované učení PROJEKT EU
Druhy smyslového vnímání
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Psychické stavy.
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Střední škola sociálních a zdravotnických služeb VESNA, o.p.s.
Komunikace s dětským pacientem
Závěrečná konference k individuálnímu projektu „Podpora vzdělávání a supervize u pracovníků v oblasti sociálních služeb a pracovníků v sociální oblasti.
Čidla receptory.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Střední škola sociálních a zdravotnických služeb VESNA, o.p.s.
Centrální nervový systém
Reminiscenční terapie
Péče o umírajícího dle vzoru LCP - zahraniční zkušenosti Anita Reda, Blanka Highfiel, Velká Británie.
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Alternativní a augmentativní komunikace
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
VY_32_INOVACE_PSYPS12660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
VERBÁLNÍ KOMUNIKACE Olga Bürgerová.
DYSARTRIE porucha koordinace mluvního výkonu, celková porucha motoriky řeči (porucha vyslovování jako celku, článkování – artros, segmentace řeči) vzniklá.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
AROMATERAPIE.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
1. Nervová soustava: úvod.
Profesionální pečovatelé Registrační číslo: CZ.1.04/5.1.01/ Projekt mezinárodní spolupráce Charit z ČR, Slovenska a Německa –
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
B AZÁLNÍ STIMULACE Bazální stimulace není vlastně o ničem jiném, než o připomínání života nemocnému, který žil před nemocí, o lásce a o blízkém vztahu.
ZAHRADNÍ TERAPIE Bc. Martina Moravcová, DiS.. Projekt „Výměna mezinárodních zkušeností a dobré praxe v sociální oblasti“. impuls získaný v rámci stáží.
Domovy se zvláštním režimem. poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu:  chronického duševního onemocnění  závislosti.
DOP-HC s.r.o. Dům ošetřovatelské péče – Home Care Dolní Rychnov Prezentuje: MSc. Magdaléna Radošová Scholzová, MBA
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DYSARTRIE porucha koordinace mluvního výkonu, celková porucha motoriky řeči (porucha vyslovování jako celku, článkování – artros, segmentace řeči) vzniklá.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
čichový, chuťový a hmatový
Psychické procesy - vnímání
Reminiscenční terapie
BAZÁLNÍ STIMULACE PERLIČKOVÉ POMŮCKY
KONCEPT BAZÁLNÍ STIMULACE
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
BAZÁLNÍ STIMULACE PERLIČKOVÉ POMŮCKY
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

Koncept bazální stimulace Jakub Mikl

Úvod Podporuje komunikaci, vnímání a pohybové schopnosti Podporuje zachovalé schopnosti klienta Práce s autobiografií klienta Integrace příbuzných do ošetřovatelského procesu Používá se v intenzivní péči, neonatologii a následné péči Také neklinické praxe – domovy pro seniory, ústavy, hospice,… Podporuje kvalitu života klientů s nezvratnými změnami jejich tělesného a duševního stavu Orientace na všechny oblasti lidských potřeb

BS se používá u: Neonatolologická intenzivní péče Klienti s intelektovým postižením Klienti se somatickým postižením Klienti po úrazech mozku Klienti s demencí …

historie Prof. Andreas Fröhlich – od r.1970 pracoval s těžce postiženými dětmi Prokázal, že základní vrozené schopnosti každého organismu v oblasti percepce poskytují dostatek výchozího pracovního materiálu pro podporu a stimulaci vnímání a komunikace. Prof. Christel Beinstein Práce s pacienty, jejichž schopnost vnímání, komunikace a pohybu je silně omezena koncept má ochrannou známku – vznik mnoha školících center Začlenění do osnov výuky ošetřovatelství, mnoho odborné literatury 2003 – první kurzy na Univerzitě Palackého v Olomouci 2005 – založen Institut bazální stimulace v ČR

Pojetí konceptu Holistické vnímání jedince Podpora klientů s omezenou možností komunikace, vnímání či pohybu Individuální péče na základě podrobné anamnézy Integrace nejbližší osoby do péče Zajistit dostatek podnětů z vlastního organismu a také z okolí klienta Podpora udržení hustoty dendritické arborizace a vznik nových spojení Cíl: podpora rozvoje vlastní identity klienta

Hlavní principy Zprostředkovat klientovi vjemy ze svého těla Stimulací vnímání organismu mu umožnit lépe vnímat okolní svět Navázat komunikaci s klientem Základními prvky jsou: pohyb, komunikace, vnímání a jejich propojení Využití těchto drah Paměťová, vestibulární, somatická, zraková, sluchová, čichová, orální

Somatická stimulace Umožňuje vnímat vlastní tělo Masáže, doteky, polohování Koupele Dotyky mají být přiměřené, ale klidné, pevné a zřetelné Vhodná místa: ramena, paže, ruce Krátkodobé a uspěchané dotyky jsou nežádoucí Masáže stimulující dýchání Poloha mumie Poloha hnízdo

Vestibulární stimulace Zaměření na prostorovou orientaci a na uvědomování si polohy Rotační, lineární polohy hlavy Změny polohy těla prostřednictvím změny polohy celého lůžka Vhodné i pro klienty ve vigilním komatu a s omezenou možností pohybu

Vibrační stimulace Vnímání vibrací Mluvené slovo, dupání, klepání Má za cíl posílit uvědomování si sám sebe Ovlivnění dýchání

Auditivní stimulace Poslech známých nebo oblíbených zvuků Televize, filmy,…

Orální stimulace Stimulace rtů a receptorů chuti Vytírání DÚ oblíbeným nápojem Vkládání oblíbených potravin do úst Hygiena DÚ

Taktilně-haptická stimulace Používání známých a oblíbených předmětů Kartáček na zuby, žínka, mýdlo, hračky,…

Desatero bazální stimulacew 1. Přivítejte a rozlučte se s pacientem vždy stejnými slovy. 2. Při oslovení se ho vždy dotkněte na stejném místě. 3. Hovořte zřetelně, jasně a pomalu. 4. Mluvte přirozeným tónem. 5. Tón, mimika a gestika jsou odpovídající významu našich slov. 6. Používejte formu komunikace, na kterou byl pacient zvyklý. 7. Nepoužívejte zdrobněliny, pokud na ně nebyl pacient zvyklý. 8. Nemluvte s více osobami najednou. 9. Při rozhovoru minimalizujte rušivé elementy. 10. Umožněte reagovat pacientovi na vaše slova.

Zdroje informací http://www.bazalni-stimulace.cz/o-bazalni-stimulaci/ Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči; Karolína Friedlová; Grada 2007