FILM ZUŘIVEC Oslo 14.9.2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zdroj obrázků: Rodina  je to skupina osob nebo více skupin, spjatých pokrevními svazky, manželstvím, adopcí, kdy dospělí členové.
Advertisements

Cíl této brožury je podat ve stručné formě a z praktického pohledu základní informace o sledování růstu dítěte, zjištění jeho odchylky, určení příčiny.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
ROSA – Pomoc dětem zasaženým domácím násilím Mgr. Eva Šilarová.
Laxus o.s. sociální a zdravotní služby pro uživatele drog CENTRUM TERÉNNÍCH PROGRAMŮ PARDUBICKÉHO KRAJE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
SPONDEA, o.p.s., Brno Prevence narušení procesu vývoje osobnosti dítěte jako svědka DN.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_12_ Státní vyznamenání Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Představení výzvy Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ.
Jsou venkovské školy horší než městské?
ZUŘIVEC BARBORA JAKOBSEN A MORTEN NYSTRØM 13. ÚNORA 2017
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Centrum na podporu integrace cizinců
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Stein Knudsen og Erik Andreassen ATV
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Úřad práce České republiky
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Proč původci domácího násilí nemluví o svých problémech s kolegyněmi a kolegy v zaměstnání a proč o nich nemluví ani jeho oběti?
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
EMPATIE - JAK SE MAMINKA CÍTÍ… CO BY SE STALO KDYBY…
DĚTI VĚZNĚNÝCH RODIČŮ Zkušenosti a plány Věznice Světlá nad Sázavou
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
KOMÍNY, KOMINÍK A DALŠÍ PROFESE
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.21_Etapy_lidskeho_zivota.
SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná Člověk a společnost 2
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Děti odsouzených rodičů
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Transsexualita.
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Naučil jsem se....
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Návykové látky Alkohol
Život bez střeva , Praha.
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_ Český jazyk
Diagnostika, poradenství HTF 2013
Terénní krizová služba
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

FILM ZUŘIVEC Oslo 14.9.2016

Marius Råkil Psycholog, ředitel ATV Barbora Jakobsen Psycholožka, vedoucí atv tromsø

Plán školení Představení ATV Domácí násilí a následky domácího násilí Film – ZUŘIVEC Práce ve skupinách Využití filmu k terapeutickým účelům. Využití filmu k edukačním účelům Promítání filmu na školách. Diskuze

Násilí mezi osobami v blízkém vztahu Fyzické násillí Psychické násilí Sexuální násilí Materiální násilí Latentní násilí

Vold er ikke en privatsak. Násilí není soukromý problém. Vold som menneskerettighetsproblem. Porušování lidských práv. Vold som demokratiproblem. Demokracie. Vold som likestillingsproblem. Rovnost žen a mužů. Vold som usynliggjort/skjult problem. Tabu. Vold som helseproblem / psykologisk problem. Problém zdraví lidí. Vold som sosialt problem. Sociální problém. Vold som kriminelt problem. Justiční problém.  Vold er et samfunnsproblem Násilí je problém celé společnosti. Fordrer et samfunnsansvar – předpokládá nasazení celé společnosti.

Alternativ til vold ATV ble startet i 1987, som det første spesialiserte behandlingstilbudet til mannlige utøvere av vold I nære relasjoner I Europa. 1987 – první centrum poskytující terapii můžům, kteří páchali násilí na partnerce I dag: Forsknings- og behandlingssenter for vold I nære relasjoner. Tilbud til: voksne utøvere, voksne utsatte og barn. Dnes: terapie pro dospělé, kteří násilí páchají, osoby ohrožené násilím, děti ohrožené násilím NGO, offentlig finansiering. Nezisková organizace, financování státem a kraji 11 kontorer i Norge. 11 center v Norsku

Behandlingsarbeidet i ATV er basert på: Vývoj terapeutických itervencí ATV : Livserfaringene til voldsutsatte voksne, voldsutøvende voksne, ungdom og barn. Zkušenosti (příběhy) En forståelse av kjønns- og maktstrukturer i samfunnet genderové rozdělení rolí Klinisk psykologi og forskning psychologie, výzkum De fleste klientene har barn většina klientů má děti Ca. 1000 klienter I behandling hvert år 1000 klientů v terapii ročně Overordnet mål med arbeidet: Bidra til å stoppe volden Zastavit násilí Straff i seg selv fører ikke til endring av atferd – Trest sám o sobě nevede ke změně chování.

Behandling virker Terapie má smysl – je účinná Det er ikke lett, men fullt mulig å stoppe vold. Násilí je možné zastavit. Når den som utover vold er villig til å gjøre et personlig arbeid. Pokud člověk, kt. násilí páchá je ochoten na sobě pracovat. De fleste som utover vold er berørt av volden de utøver. De er ikke immune for skadevirkningene den har. Lidé, kteří násilí páchají nejsou imunní vůči negativním následkům, které násilí má. Med volden følger skam, skyld og selvforakt. Sentral drivkraft bak behovet for å benekte og bagatellisere Stud, vina. Personlig erfaring med omsorgssvikt og traumer Zátěže z dětství. «viktig at volden min ble tatt på alvor» násilí – vážný problém « viktig med empatiske terapeuter, frie for moralisering og fordømmelse» empatičtí terapeuti, kteří neodsuzují a nemoralizují.

Ramme for behandling på ATV Rámec terapeutických intervencí Henvendelse Kontakt Samtale med den utsatte Kontakt s osobou ohroženou Separate samtaler Oddělené rozhovory Samarbeid Spolupráce Kartlegging Zmapování, anamnéza Sikkerhet Zhodnocení rizik Behandling – hva som fungerer Terapie

EVA JAN Jonas

EVA JAN Jonas

ATVs behandlingsmodell terapeutický model ATV 1. FOKUS PÅ VOLD (Handling). NÁSILÍ 2. FOKUS PÅ ANSVAR. ODPOVĚDNOST 3. FOKUS PÅ PSYKOLOGISKE SAMMENHENGER. SOUVISLOSTI 4. FOKUS PÅ VOLDENS VIRKNING OG KONSEKVENS. NÁSLEDKY

Prevalenční studie Násilí a zdraví lidí

Domácí násilí a děti Multiviktimizace 10%, 30% – sexuální násilí. Norská studie 5%, 30%. 42% během těhotenství 73 % matek odovědělo, že děti byly přítomny fyzickému nebo sexuálnímu násilí. Norské studie – výpovědi dětí - 80 - 90 % dětí bylo přítomno násilí nebo o násilí vědělo.

Adverse childhood experience study ACE Vincent Felitti (2009) Longitudinell studie. n: 17 000 barn og ungdommer Fulgt opp over 15 år. Studiet dokumenterer en sterk sammenheng mellom ACE’er i barndommen og somatiske, sosiale og psykologiske problemer som voksne – i allmennhet. Souvislost mezi ACE skórem v dětství a psychickými, somatickými nemocemi a sociálními problémy v dospělosti. Å vokse opp med vold som barn (vitne /utsatt) representerer den desidert sterkeste risikofaktoren for tidlig død. Zažívat násilí v rodině v dětství je největší predikátor úmrtí v nižším věku než je běžné.

ACE Score and Adult Cardiovascular Disease Dube, SR, Williams JE, Chapman DP, Anda RF (2004). Insights into causal pathways for ischemic heart disease: Adverse Childhood Experiences Study. Circulation;110:1761–1766.

Barna som har vært vitne til krig. Děti, které zažily válku. Vitne til volden sammen med familie og venner. Husker nettene sammen med familien, venner og naboer i kjelleren. Prožitek spolu s rodinou, přáteli. Det normale livet ble avbrutt. Normální život přerušen. Volden ble erfart kollektivt. Delte erfaringene med betydningsfulle andre. Sdílení. Ingen opplevelse av skam eller behov for å skjule virkeligheten. Není potřeba něco skrývat.

Barn som har vært vitne til familievold Barn som har vært vitne til familievold. Děti, které zažily násilí v rodině. Barna erfarte volden alene. Prožitek o samotě. Volden ble sjelden snakket om med søsken. Není sdílen. Følelser av skam og et behov for å skjule virkeligheten. Stud, vina. Potřeba tajit. Det vanlige livet ble ikke avbrutt. Forventninger om å fremstå for omverdenen som om alt var i orden. Násilí – norma, přetvářka. Ingen formell anerkjennelse av krigen. Holdt ut smerten i stillhet, isolert og alene. Okolí o násilí neví.

Pauza

Práce ve skupinách Jak na vás působí atmosféra v rodině? Jak myslíte, že se cítí v rodině matka a o co se snaží? Jak myslíte, že se cítí Boj a o co se snaží? Jak myslíte, že se cítí otec a o co se otec snaží?

FILM

Diskuze

Rámec pro promítání filmu dětem ve školách Od páté třídy. Mateřské školy – kniha, kapitoly. Rámec – práce před promítnutí filmu a po promítnutí filmu Základní informace o domácím násilí a jak děti prožívají domácí násilí. Podpora Na koho se děti mohou obrátit. Spolupráce. Dopis pro učitele, pro rodiče a dopis pro děti před promítnutím filmu. Booklet k filmu.

Někteří tátové nechápou, že když uhodili maminku, tak tím ublížili i dítěti. Co si o tom myslíš? Proč Bojova maminka nemůže od tatínka jen tak odejít? Co si o tom myslíš? Boj přemýšlí o tom, jestli je to jeho chyba, že má tatínek takové záchvaty vzteku. Myslíš si, že je to Bojova vina? Je správné někomu povědět, když vidíme, že se někdo trápí?

Oppgave: Hvordan kan en lærer se at Boj lever med vold Oppgave: Hvordan kan en lærer se at Boj lever med vold? Jak může učitel/ka poznat, že Bój zažívá doma násilí?

Rámec pro využití filmu k edukačním účelům odborníků Prevence Různé aspekty, práce ve skupinách, reflexe a sebereflexe. Vidět film očima různých postav. Následky. Jak mluvit s dětmi o násilí.

Oppgave Práce ve skupinách Tenk på en vanskelig opplevelse du hadde som barn, som du fortalte til en voksen Hva gjorde den voksne som gjorde det mulig for deg å fortelle? Vzpomeňte si na zážitek z dětsví, kdy jste se něčím trápili a podařilo se vám se svěřit někomu z dospělých. Co ten dospělý udělal/jak se choval, že se vám podařilo se svěřit?

Bruk av filmen i terapi Využití filmu v terapii Terapi med de som utøver vold - fase 3 V terapii s lidmi, kteří páchají násilí Fokus på pappa, fokus på Boy – hver for seg, fokus på partneren (om hun ville kjenne seg igjen i, på hvilken måte). Terapi med de som har vært utsatt. V terapii s osobou ohroženou. Terapi med barn. V terapii s dětmi.

Diskuse Kontakt: barbora@atv-stiftelsen.no Tel: +47 41046952 marius@atv-stiftelsen.no http://atv-stiftelsen.no/engelsk

Odkazy Askeland, A., Heir, T: (2013). Psychiatric disorders among men voluntarily in treatment for violent behaviour: a cross- sectional study. BMJ journal. Dahle, G., Nyhus, S. (2010). Sinna mann. Cappelen Damm. Český překlad: Zuřivec. Dube, SR, Williams JE, Chapman DP, Anda RF (2004). Insights into causal pathways for ischemic heart disease: Adverse Childhood Experiences Study. Circulation; 110:1761–1766. Feliti VJ, Anda RF. The relationship of adverse childhood experiences to adult medical disease, psychiatric conditions, and sexual behavior: implications for healthcare. I: Lanius RA, Vermetten E, Pain C (eds.) The impact of early life trauma on health and disease: the hidden epidemic. Cambridge University Press. 2010. Hjemdal, O. K., & Thoresen, S. (2014) Vold og voldtekt i Norge: En nasjonal forekomststudie av vold I et livsløpsperspektiv. (1/2014). Oslo: Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress. Český překlad: Násilí a znásilnění v Norsku. Národní prevalenční studie. Hoel, G. et al. (2010) Rapport: Da lykkeliten kom til verden. Oslo. 2010. English translation: Raport, Norwegian Medical Association. Justis og berdskaprsdepartementet. Et liv uten vold. Handlingsplan mot vold i nære relasjoner 2014-2017. JD 2013. Český překlad: Národní akční plán proti násilí mezi osobami v blízkém vztahu 2014 – 2017. Kirkengen, AL. Hvordan krenkede barn blir syke voksne. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget, 2009. English translation: the lived experience of violation. How abused children become unhealthy adults. Universitetsforlaget. Rasmussen, I. , Strøm, S., Sverdrup, S., Vennemo, H. (2012). Samfunnsøkonomiske kostnader av vold i nære relasjoner. Rapport (2012/41). Vista Analyse. Český překlad: Společensko-ekonomické dopady násilí mezi osobami v blízkém vztahu