EPICKÉ DIVADLO (Brecht, Piscator)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

Pavel Kříž  Narodil se v Brně  Emigroval do Velké Británie a později do Kanady kde roku 1988 vystudoval univerzitu ve Vancouveru  Počátkem.
20.Léta 20. století „zlatá éra“.
Rozbor uměleckého textu
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Dobrý básník, špatný politik (?)
Abstraktní expresionismus
Český spisovatel, novinář,
Mám rád historii, velmi často se k ní vracím. Také se velmi rád dívám na historická díla dřívějších umělců, která neskonale obdivuji a všechna mi mají.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
TEORIE DRAMATU Zimní semestr
Victor Hugo ( ).
EVROPSKÝ vs. ASIJSKÝ DIVADELNÍ SYSTÉM Pavel Trtílek, 2014.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Portréty literárních osobností světové literatury.
Čínská kultura.
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Týden knihoven! V tomto týdnu Místní knihovna vyhlašuje: Od 4. do 8. října 2005 probíhá akce Týden knihoven! V tomto týdnu Místní knihovna vyhlašuje:
Česká literatura mezi válkami
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Poezie ve světové literatuře
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Emil František Burian
Rozdělená Evropa.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Německá literatura 20. století Heinrich.
Svět plný dobrodružství, středověké hrady, města a vesnice, krajina plná skal, lesů potoků a řek. To je Naturalis. Celý příběh začíná v podhradí Naturalisu,
Surrealismus.
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ZŠ Řevnice Školní Řevnice
Sociální ekonomika PhDr. Jaroslava Šťastná, PhD. Předmět představuje studentům SOuhrnkoncept sociálního podnikání, jeho zásadní principy, včetně praktických.
Osvobozené divadlo Semafor & Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Mgr. Marie Havránková PŘEDSTAVITELÉ SVĚTOVÉHO DRAMATU Literatura 1. poloviny 20. století 2. ročník Srpen 2012.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
FRANK CASTORF PORTRÉT REŽISÉRA. „Moje základní technika: rozbíjení.“ Frank Castorf v interview o svém působení na festivalu v Bayreuthu 2013.
JIŘÍ MYRON (BOHUMIL PROŠEK) HUMPOLEC OSTRAVA.
ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NĚMECKORAKOUSKO. Secese Václav Cejpek2 Secese (vídeňská moderna, Jugendstil, art nouveau, modern style) Secese (vídeňská.
KULTURA MEZIVÁLEČNÉHO OBDOBÍ. 20. LÉTA SVĚT -= „zlatá léta“ -období hospodářské prosperity -svět se zotavuje z první světové války a věří, že další.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
DIVADLO POSTMODERNÍ A POSTDRAMATICKÉ Vývojové trendy v divadle na konci 20. a na počátku 21. stol.
Pavla Tesařová Základní škola Řevnice Vedoucí práce: PhDr.Olga Tomková, Ph.D. školní rok:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.8 Osvobozené divadlo Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
České divadlo po 2. světové válce Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Jan Antonín Pitínský Datum vytvoření
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text se zabývá meziválečným obdobím v české literatuře,
Divadlo v USA ve druhé polovině dvacátého století Living Theatre Bread and Puppet Theatre.
České divadlo po 2. světové válce
& Osvobozené divadlo Semafor
MOSKEVSKÉ UMĚLECKÉ DIVADLO
ANTIREALISTICKÉ DIVADLO
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Bertolt Brecht Doplňte vynechané údaje Začal studovat …………., později …………… emigroval do …………………, 1941 do…… se vrátil do …………….. Berlína.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Kultura meziválečného období
Česká meziválečná poezie
DIVADLO 60. LET.
Hitlerova agrese ve 30. letech
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

EPICKÉ DIVADLO (Brecht, Piscator) Pavel Trtílek, 25.3.2010

Epické divadlo: epika (vyprávění), dramatika (jednání) běžný divák se vciťuje do děje (tzv. iluzivní divadlo) antiiluzívní divadlo – netají, že je divadlem divák zaujímá kritický odstup existovalo odedávna – nikoli však uceleně a koncepčně počátky: BB a EP

DOBA: v Německu přísná cenzura (uvedeno málo expresionistických her) 1918 – konec světové války, revoluce v Německu z Curychu se šíří dada (Berlín, Kolín n. R.) po válce rozkvět expresionismu Max Reinhardt 1924 – expresionismus skomírá vzniká „bojovnější“ epické divadlo (EP, BB)

Erwin PISCATOR (1893 – 1966)

POLITICKÉ DIVADLO: 2 éry politického divadla EP: 1) 20. léta (zlatá éra) 2) 60. léta Režijní počátky EP: dobrovolný asistent (Hoftheater München) Berlin 1924-1927: režisér ve Volksbühne (scéna organizace Freie Volksbühne, vznik 1890 s naturalistickou koncepcí)

plakát k pohostinné režii EP 1922 ve Volksbühne: Romain Rolland: Přijde čas

Theater der Freien Volksbühne Berlin: Volksbühne (Rosa-Luxemburg-Platz, 1914)

snaha vytvořit proletářské divadlo Přese všechno (1925) typická inscenace Piscatorova politického divadla text: montáže (projevů, článků, výstřižků z novin, letáků, výzev…) filmové projekce (poprvé) tzv. dokumentární drama následuje fotografie z inscenace Mořský příboj (1926)

PISCATOROVA SCÉNA: 1927 – EP ve Volksbühne nahrazen: „aby bylo zachráněno čisté umění“ založil si vlastní „Piscatorovu scénu“ (Die Piscator-Bühne) 1927-1929 zde rozvinul mnohé postupy epického divadla: filmové sekvence obrazová projekce (např. kreslených karikatur) pohyblivý chodník segmentové dekorace aj.

Die Piscator-Bühne (nyní Theater am Nollendorfplatz)

Schwejk, 1928

Teoretické zásady zkušeností z 20 Teoretické zásady zkušeností z 20. let shrnul ve studii Politické divadlo

TOTÁLNÍ DIVADLO: EP a Walter Gropius nerealizováno, jen plán: 3 jeviště variabilní prostor točna otáčivý parket „Divadelní budovy člení společnost podle sociálního rozvrstvení platného ve feudální době.“

1933: 30. ledna: Hitler jmenován kancléřem 27. února: požár říšského sněmu 24. března: vládla NSDAP důsledek: Hromadný odchod duchovní elity z Německa „Svědomí Německa“ emigrovalo

PISCATOR V EXILU: již 1932: točil v SSSR film Povstání rybářů ze Svaté Barbory (nepromítán) 1936: přes Francii do USA v USA režisér a pedagog: Nová škola sociálního výzkumu (NYC) 19 let v emigraci 1951: návrat do Německa

Belasco Theatre (Broadway)

PISCATOR ZPĚT V NĚMECKU: hospodářský růst v nepoměru s duchovní stagnací návrat do „NSR“: jediný žijící průkopník moderní režie 11 let režisérem na cestách Berlínský epilog: 1963-1966: intendant ve Volksbühne (120.000 členů) 2. fáze politického divadla: otázky morální viny (tendence Němců „zbavit“ se minulosti) hledal jeho nové prostředky nedosáhl úspěchů ze 20. let 1966 umírá

Volksbühne (foto 2008)

Bertolt BRECHT (1898 – 1956)

DIVADELNÍ POČÁTKY: od 15 let psal básně po 1. sv. válce psal první verze her a jednoaktovky 1922: Bubny v noci (Kleistova cena) první režijní pokusy v Mnichově 1923: Baal (Lipsko), napsáno 1918 V džungli měst (na pomezí srozumitelnosti, Mnichov) 1924: odstěhoval se do Berlína

EPICKÉ DIVADLO: 1925: Základní model scény epického divadla: promýšlí teorii epického divadla: Základní model scény epického divadla: tzv. Pouliční nehoda (cílem každého je vytvořit si úsudek) totéž BB žádá po divácích (tvořit si úsudky) proto narušoval ve svých inscenacích i hrách divadelní iluzi inspirace: asijské divadlo, evropské divadlo středověké a alžbětinské

jak rušit v divadle iluzi: divák se nesmí do jevištního dění příliš vcítit (viz přežívající tradice realismu a naturalismu) jakmile to hrozí, Brecht zasahuje a nasazuje: - komentář (za autora, herce, diváka) - song - titulek - vyprávěcí vsuvku - obrazový dokument - apod. tím vzniká zcizovací efekt

(der Verfremdungseffekt / V-Effekt) zcizovací efekt (der Verfremdungseffekt / V-Effekt) umožňuje divákovi kritický odstup za účelem zaujetí stanoviska Příklady zcizovacího efektu: - hra Bubny v noci: KRAGLER: „Mám toho po krk! Je to prachobyčejné divadlo. Prkna a papírový měsíc a za ním jatka, ta jediná jsou opravdová.“ - doporučené nápisy: „Nečumte tak romanticky!“ - hra Zadržitelný vzestup Artura Uie: chicagští gangsteři mezi sebou mluví ve verších účelem je upoutat divákovu pozornost něčím neobvyklým lze to užít i v jiných typech umění – např. výtvarném:

zcizovací efekt – 1. část

zcizovací efekt – 2. část

BERLÍN: 1926: 1927: 1928: 1929: Muž jako muž (našel svébytný styl) seznamuje se s Kurtem Weilem (1900-1950) 1928: Žebrácká opera (adaptace, 1. Brechtův triumf) - hudba Kurt Weil - Morytát o Mackie Messrovi - 400 repríz 1929: sňatek s Helenou Weigelovou

DIDAKTICKÉ HRY: 1929-1935: didaktické (naučné) hry (Lehrnstücke) cíl: zapůsobit na politické myšlení a jednání mladých určené účinkujícím (ideálně studentům!) - Let přes oceán - Badenská naučná hra o srozumění - Kdo říká ano - Kdo říká ne - Výjimka - Horáti a Kuritáti (dovršení úsilí o didaktickou hru)

1930: Vzestup a pád města Mahagony (fiktivní město v USA) 1932: Matka (dle M. Gorkého, mnoho spoluautorů) 1933: exil – Praha, Vídeň, Curych, Paříž, Dánsko… 1937: Zaměřuje se na politická témata: - Pušky paní Carrarové (Paříž) - Strach a bída Třetí říše (Paříž, jen několik obrazů) 1939: okupace ČSR – Brecht prchá do Skandinávie (Švédsko, Finsko)

1940: 1941: 1943: Pan Puntila a jeho služebník Matti Zadržitelný vzestup Artura Uie BB odjíždí do USA (musí však přes SSSR) Matka Kuráž a její děti (Curych) 1943: Dobrý člověk ze Sečuanu (Curych) DIALEKTICKÉ DIVADLO – uvažuje o tomto termínu místo „epického divadla“ Život Galileiho (Curych) Švejk ve druhé světové válce (rozpracováno)

NÁVRAT DO EVROPY: 1947: 1948: 1949: Paříž, Curych Antigona (švýcarský Chur) 1949: založení Berliner Ensemble (Weiglová intendantka, BB umělecký šéf), nová budova od 1954 (dodnes) - velké, politicky orientované divadlo - Východní Berlín (NDR) - zkouší se dle libosti (1 inscenace např. půl roku) Pan Puntila a jeho služebník Matti (1. premiéra zde)

Berliner Ensemble (Theater am Schiffbauerdamm, od 1954 zde sídlí BE)

http://www.berliner-ensemble.de/

POSLEDNÍ hry: 1954: Kavkazský křídový kruh (touto hrou a Žebráckou operou proslul BB nejvíce) soubor cestuje (Paříž, Holandsko atd.) BB přebírá Stalinovu cenu míru 1956: účast na Spisovatelském sjezdu v létě začíná zkoušet Galilea Galileiho 14. srpna umírá Dny komuny (poslední relativně dokončená hra) 1959: posmrtně uveden Švejk za druhé světové války

DALŠÍ HRY: 5 jednoaktovek: Množství fragmentů Svatba Žebrák neboli Mrtvý pes Vítání čerta Lux in tenebris Zátah Množství fragmentů Obchod s chlebem aj. 7 adaptací divadelních her: Domácí učitel, Don Juan, Antigona aj.

Další představitelé epického divadla: Herectví podle BB: odmítal přístup Stanislavského radil hercům myslet ve 3 osobě herectví má komentovat a motivovat jednání postav Další představitelé epického divadla: Paul Claudel Arthur Adamov Vladimir Majakovskij aj.

DOPORUČENÁ LITERATURA: Brecht, Bertolt: Divadelní hry I. – V. (Praha, 1963-1978) Brecht, Bertolt: Kupování mosazi (Brno, 2009) Brecht, Bertolt: Myšlenky (Praha, 1958) Kundera, Ludvík: Brecht (Brno, 1998) Piscator, Erwin: Politické divadlo (Bratislava, 1962) Štúrová, Nelly: Piscatorovo divadlo vyznania (Bratislava, 1969) Wekwerth, Manfred: Proměna divadla (Praha, 1964)