Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Starověká Palestina.
Advertisements

Judaismus Petr Machala.
 Proč někteří lidé museli v historii nosit nějaké zvláštní označení na oděvu?  Co může dělat člověka odlišného od jiných lidí?
Tento projekt je spolufinancován Evropským Sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Exkurze ČJL –
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
VY_32_INOVACE_02_SVP_081_Bel
Co je typické pro židy?.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Vypracoval: Jakub Moravec
Náboženství - judaismus
Světová náboženství – judaismus
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_32_INOVACE_3D.6.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Syropalestina.
Judaismus.
Světová náboženství JUDAISMUS.
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Starověká Palestina Petr Machala.
Židé a Romové ve středověku
Magen – Davidova hvězda – symbol židovství
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Další státní útvary na Předním východě Persie, Fénicie, Palestina.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_V_LIDSKEM_SPOLECENSTVI_11.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.6 Starověká Palestina Název sady: Staroorientální státy.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žáky nástavbového studia. Text zpracovává první část většího celku - Bible. Věnuje.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Židovství Judaismus. Toto náboženství pochází z Izraele Teologie judaismu slouží jako základ mnoha jiných náboženství včetně dvou nejrozšířenějších, křesťanství.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ASIE – STÁTY BLÍZKÉHO VÝCHODU VY_32_INOVACE_07-27 Ročník:VII. r. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Zeměpis Tematický okruh: Asie Téma:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Judaismus.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Judaismus (židovství)
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
JUDAISMUS ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_15
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
Judaismus.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Judaismus – košer strava
Oblast východního pobřeží Středozemního moře
Dějiny Palestiny Judaismus.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověká Palestina.
DUM - Digitální Učební Materiál
Židovství - Judaismus Pavel Novák, Roman Budějský, Tereza Dvořáková, Veronika Velichová, Zuzana Veselá.
Digitální učební materiál
Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová 2. ročník, NMgr. D-Zsv
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: OBN Ročník: 2 Téma: Judaismus Tematický okruh: Člověk v lidském společenství Jméno autora: Mgr. Ludmila Klavíková Datum tvorby: leden 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_OBN_KA003 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_OBN_KA003 Anotace: Seznámení se vznikem a historií judaismu, stručnou historií židovského národa, vysvětlení pojmů Tóra, Tanach, Talmud, synagoga, košer, šabat.

Judaismus Tóra, Tanach, Talmud, synagoga,stručné dějiny, starý židovský hřbitov, židovská kuchyně, židovské svátky

Stručné dějiny je monoteistické náboženství, vzniká ve 2.tisíciletí př.n.l. podle židovské tradice jsou zakladateli národa praotcové Abrahám, Izák a Jákob podle tradice vznik judaismu souvisí s událostmi po odchodu Židů z egyptského zajetí ve 13.st. př.n.l. tehdy dal bůh prostřednictvím proroka Mojžíše židovskému národu Zákon – Tóru (soustředěný do deseti přikázání vyrytých do dvou kamenných desek)

Židé osídlili území Palestiny, později zde vytvořili jednotné království král Šalamoun založil Chrám v Jeruzalémě, byl vypálen babylonskými vojsky roku 586 př.n.l. Chrám byl znovu vystavěn a zničen římskými vojsky císaře Tita v r. 70 n.l. následovala rozsáhlá židovská diaspora – rozptýlení židovského národa do celého světa

asi v 10.století se usadilo židovské obyvatelstvo v českých zemích ve středověku tvořili Židé menšinu, která podléhala v evropských zemích přímo králi církevní koncil r. 1215 zostřil protižidovské zákonodárství, jejich postavení se zhoršilo byli vyloučeni z řemesel, nesměli kupovat půdu, nosili označení, později žili v ghettech

možnosti obživy mimo ghetto zůstaly jen v obchodování a finančnictví často byli označeni jako viníci různých pohrom, např. šíření moru a následně byly napadány celé židovské čtvrti s obyvateli – tzv. pogromy období osvícenství přináší určité zlepšení jejich postavení plnou občanskou rovnoprávnost Židé získali až během 19.století – v rakouské monarchii r.1867

v 19. století vzniká sionismus – hnutí směřující k založení vlastního židovského státu na území Izraele nepřátelství vůči Židům se objevuje v Evropě dál – antisemitismus holocaust (šoa) – masové vyvražďování židovského obyvatelstva německou nacistickou státní mocí přes nesouhlas arabských zemí vznikl r. 1948 na základě rezoluce OSN stát Izrael

Tóra, Tanach, Talmud základním posvátným spisem je Tóra (Pět knih Mojžíšových:Genesis – Kniha zrodu – stvoření světa, Adam a Eva, potopa světa, Abrahám, Izák, Jákob, Exodus – Vyjití – Mojžíš, vyvedení Židů z Egypta, desatero), společně s Proroky a Spisy tvoří Tanach – hebrejskou bibli výkladem Tanachu a židovského náboženského práva se věnuje Talmud

Synagoga je místo, kde se scházejí Židé k modlitbám, studiu a společenským událostem v každé synagoze je ve svatostánku při stěně orientované směrem k Jeruzalému uložen svitek s textem Tóry v synagoze nejsou zobrazeni lidé ani bohové muži a ženy mají oddělené prostory

Starý židovský hřbitov v židovské tradici se pohřbívají lidé pouze do země v době, kdy Židé putovali pouští, zakrývali hroby kameny, aby se k mrtvým tělům nedostala divoká zvířata dodnes se na židovské hroby kladou kamínky místo květin symboly, vytesané do náhrobků na židovských hřbitovech, vypovídají o zemřelých – souvisejí s jejich vlastními jmény (jelen, lev) nebo povoláními (lékařský nožík, nůžky)

Symboly na židovských hřbitovech – některé znaky upozorňují na potomky kněží v Jeruzalémském chrámu koheny (žehnající ruce) nebo na potomky sloužících v chrámu – levity (konvice)

Židovská kuchyně Košer – tímto výrazem se označuje to, co je vhodné, povolené a týká se zejména potravin a postupů pro jejich přípravu základní pravidla jsou: oddělení masitých jídel a mléčných výrobků (dvojí nádobí), zákaz požívání masa některých živočichů (vepřové, hlodavci, plazi, mořští živočichové, některé ryby), zákaz požívání krve, maso se připravuje speciálně za vhodné se považuje maso sudokopytníků, kteří jsou současně přežvýkavci, ryby mající současně šupiny i ploutve, drůbež

Židovské svátky Šabat (z hebrejského výrazu vnikl český výraz sobota) se slaví každý 7. den židovského týdne, tedy v sobotu (křesťanský den odpočinku neděle), nemá se fyzicky pracovat, ale odpočívat, věnovat se rodině a duchovním záležitostem je to den odpočinku, který připomíná příběh stvoření, kdy Bůh šest dní tvořil svět a sedmý den odpočíval svátek začíná v pátek večer, zažehnutím 2 šabatových svíček ve speciálních svícnech, které zapalují ženy, končí v sobotu večer

Další židovské svátky Roš ha-šana (Nový rok) – podzim, oslava stvoření světa i dne soudu, kdy bude bůh člověka soudit podle toho, jak žil Pesach (Velká noc) – jarní svátek, oslavuje vysvobození Izraelitů z Egypta Chanuka (Vysvěcení, Slavnost světel) – prosinec, slaví se znovuvysvěcení Chrámu v Jeruzalémě

Literatura: ZUBÍKOVÁ, Zdeňka a Renáta DRÁBOVÁ. Společenské vědy v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 188 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-802-5301-906 DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. Aktualiz. vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 256 s. Odmaturuj!. ISBN 978-80-7358-122-0 Kohenské ruce na náhrobku č. 11 na hřbitově v Krásné Lípě.jpg. Kohenské ruce. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-30]. Dostupné z: Kohenské ruce na náhrobku č. 11 na hřbitově v Krásné Lípě.jpg. Kohenské ruce. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-30]. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-30]. Dostupné z: Levitská konvice na náhrobku č. 10 na hřbitově v Úbočí.jpg

Otázky, úkoly: Vyhledejte na internetu několik judaistických symbolů a stručně představte jejich historii a souvislost s rituální praxí judaismu. Zjistěte, jak velká část české populace se hlásí k judaismu. Je zcela totožný Tanach se Starým zákonem? Jsou důležitá pro judaismus pravidla chování?